Avatar billede steen_hansen Forsker
13. februar 2011 - 22:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Styling af textarea

Hej alle

Jeg kan se her på E, at styling af et textarea åbenbart kan lade sig gøre med height: xxxpx; og width: yyypx;. Men når jeg forsøger at få valideret siden W3C, får jeg at vide, at der mangler cols og rows.

Det er nok ikke nogen hemmelighed, at størrelsen varierer voldsomt fra til browser til browser. Jeg håber nogen kan være behjælpelig her.
Avatar billede lampo Nybegynder
13. februar 2011 - 23:10 #1
Indsæt disse ting i dit textarea tag,

rows="25"

cols="80"

<textarea rows="25" cols="80">Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.</textarea>
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. februar 2011 - 23:10 #2
Jeg har fundet en del vedr. emnet, bl.a. på

http://www.w3schools.com/TAGS/tag_textarea.asp

Her står der: "The size of a textarea can be specified by the cols and rows attributes, or even better; through CSS' height and width properties."

Men der ikke angivet nogle eksempler overhovedet. Eller også er jeg bare blind.
Avatar billede lampo Nybegynder
13. februar 2011 - 23:10 #3
Rows, kan man sige er højden, hvor cols længden.
Avatar billede lampo Nybegynder
13. februar 2011 - 23:13 #4
Der står: Try it yourself » ;)
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. februar 2011 - 23:16 #5
lampo: Det kan næppe kaldes en styling af textarea. Jeg har prøvet med CSS:

textarea#styled {
}

HTML:

<textarea id="styled" name="styled" ...... >Tekst</textarea>

Hvis jeg bare skriver dit forslag, er jeg lige vidt, størrelsen vil stadig variere voldsomt i de forskellige browsere.
Avatar billede lampo Nybegynder
13. februar 2011 - 23:32 #6
Okay, gør brug denne kode,

<textarea name="navn" style="width: 500px; height: 250px;"></textarea>

- Skulle meget gerne virke
Avatar billede webweaver Praktikant
14. februar 2011 - 00:15 #7
For at validere det, skal du bare smide cols="10" rows="10" ind f. eks. og så stadig sætte højde og bredde i CSS'en. Så vil den følge den størrelse CSS'en angiver.
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. februar 2011 - 00:44 #8
webweaver, det ser ud til at virke :) Smider du et svar?
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. februar 2011 - 00:45 #9
... og tak for input fra lampo :)
Avatar billede webweaver Praktikant
14. februar 2011 - 17:36 #10
Det var godt :)

Tak for point.