Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
12. februar 2011 - 16:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en nyhedsviser?

Hej endnu et spørgsmål fra mig :O.

Hvordan laver man en nyheds ting som kan skal kunne vise 1 billed af gangen http://zeroup.dk/Vis/unavngivet15.bmp

Nyhed1 skal være markeret mens dens billed skal vises efter 15 sekunder skifter den så ned til Nyhed2 og billede skifter???
Er det noget som er let at lave?? Man skal også meget gerne kunne have en side hvor man kan skrive nyheden og sætte et billed ind som så skal vises

Hvis i ikke forstår hvad jeg mener så sig lige til
Avatar billede danco Nybegynder
12. februar 2011 - 16:31 #1
Umiddelbart synes jeg det lyder som om du skal lave noget PHP logik der henter dine nyheder ud fra en database.
Derefter skal du så lave noget javascript der kan skifte mellem nyhederne.
Om det er let at lave er jo relativt. Kommer meget an på dine kompetencer.
Avatar billede majbom Novice
12. februar 2011 - 19:40 #2
du kunne bruge: http://www.barelyfitz.com/projects/slideshow/ som dit slideshow og med php hente billederne samt tilhørende tekst fra en mappe... teksten kunne gemmes i en txt-fil med samme navn som billedet
Avatar billede tjens Nybegynder
12. februar 2011 - 23:21 #3
I fortsættelse af #1 er det her en demo af javascript til at skifte billede og markere nyhed: http://tjens.dk/eksperten/931446/
Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
12. februar 2011 - 23:39 #4
Lyder meget fornuftigt ;). Hvis der er andre som har nogle svar så kom endelig med dem ;)
Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
12. februar 2011 - 23:41 #5
#3
Er der en måde man kan lave det lidt enklere ved?? Og kan man godt have koden i en anden fil og så bruge Include til at få den frem??
Avatar billede tjens Nybegynder
13. februar 2011 - 09:12 #6
#4 Hvad skal være enklere?
- Farver og design?
- Javascript kode?

Ja, det kan includes:
- Javascript programkoden kan includes.
- Nyhedernes tekst kan includes (fordi de står i en JSON variabel).
Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
13. februar 2011 - 21:43 #7
Javascript koden den skal helst være smart og lille
Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
14. februar 2011 - 00:08 #8
Kan man eventuelt lave i php? Har set nogle steder at selve siden er i php men det kan jo være det er included??
Avatar billede majbom Novice
14. februar 2011 - 14:26 #9
du kan ikke lave det dynamisk i ren php - da php er et serverside sprog.

du kan jo smide js-koden i en fil og kalde den, så du ikke har det liggende i din kildekode til selve siden...
Avatar billede tjens Nybegynder
14. februar 2011 - 19:43 #10
Her er en demo, hvor javascriptet er forholdsvis lille:
http://tjens.dk/eksperten/931446/test03.html

Halvdelen af javascriptet drejer sig om preload af billeder, da det ser dumt ud hvis en nyhed fremhæves inden browseren viser billedet.
Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
14. februar 2011 - 23:40 #11
Tjens smider du lige et svar ;) tak for hjælpen

og...

Det ser ikke ud til at virke bare at blive åbnet som html?? Skal det åbnes via localhost f.eks??
Avatar billede tjens Nybegynder
15. februar 2011 - 08:07 #12
#11 Jeg har tastet det direkte i mit webhotel, med editorer som virker via ftp.
Derfor har jeg ikke testet fra lokal harddisk før nu.

Når jeg gemmer billeder, html, css og js filerne lokalt, virker det stadig i Firefox, Chrome og Opera.

Men min MSIE8 virker ikke: Det må være preload-funktionen der ikke virker via file:// links
Jeg har ikke lokal webserver aktiv på min windowsmaskine, så jeg kan ikke lige teste localhost med MSIE
Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
20. februar 2011 - 18:41 #13
Nå men tak alligevel ;)