Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
12. februar 2011 - 15:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med Php

Hej

Bruger Localhost

Jeg har prøvet at lave nogle få (for sjov) sider i php men jeg støder altid på den samme error

Parse error: syntax error, unexpected T_IF, expecting ',' or ';' in C:\xampp\htdocs\SIDEN.PHP on line 12

Her får i koden

<?
    $Traktor = 'John Deere' ;
    $Pris1 = '390 Tusind Kroner' ;
    $Bil = 'Suzuki Liana' ;
    $Pris2 = '230 Tusind Kroner' ;
    $Motorcykel = 'Suzuki Motorcykel' ;
    $Pris3 = '119 Tusind Kroner' ;
    $Genstand1 = '390' ;
    $Genstand2 = '230' ;
    $Genstand3 = '119' ;
Echo "En $Traktor koster $Pris1 mens en $Bil koster omkring $Pris2 men en $Motorcykel koster $Pris3 Hvilken en er så den billigste"
if ($Genstand3 > $Genstand2 {
Echo "Suzuki Liana er ikke billigst den koster $Pris2 så nej"
}
Elseif ($Genstand1 < $Genstand2) {
Echo "Det er også forkert $Traktor som koster $Pris1 er dyrere end $Motorcykel og $Bil så det er forkert"
}
Else ($Genstand2 < $Genstand1) {
Echo "Ja det er rigtigt $Motorcykel koster $Pris3 Tillykke du svarede rigtigt
?>

Hvad gør jeg galt??? Giver 15 point for et accepteret svar ;)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. februar 2011 - 15:35 #1
mangler denne linje ikke et afsluttende ; ??
Echo "En $Traktor koster $Pris1 mens en $Bil koster omkring $Pris2 men en $Motorcykel koster $Pris3 Hvilken en er så den billigste"

jeg ville nok skrive linjen sådan her
Echo "En $Traktor koster".$Pris1." mens en".$Bil." koster omkring ".$Pris2." men en ".$Motorcykel." koster".$Pris3." Hvilken en er så den billigste";
Avatar billede mediman Nybegynder
12. februar 2011 - 15:35 #2
Der mangler nogle afsluttende ;
og
) efter if ($Genstand3 > $Genstand2
og
"; efter sidste linie
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. februar 2011 - 15:36 #3
Echo er forøvrigt med småt :) echo
Avatar billede mediman Nybegynder
12. februar 2011 - 15:41 #4
Prøv med
<?
    $Traktor = 'John Deere' ;
    $Pris1 = '390 Tusind Kroner' ;
    $Bil = 'Suzuki Liana' ;
    $Pris2 = '230 Tusind Kroner' ;
    $Motorcykel = 'Suzuki Motorcykel' ;
    $Pris3 = '119 Tusind Kroner' ;
    $Genstand1 = '390' ;
    $Genstand2 = '230' ;
    $Genstand3 = '119' ;
Echo "En $Traktor koster $Pris1 mens en $Bil koster omkring $Pris2 men en $Motorcykel koster $Pris3 Hvilken en er så den billigste";
if ($Genstand3 > $Genstand2) {
Echo "Suzuki Liana er ikke billigst den koster $Pris2 så nej";
}
Elseif ($Genstand1 < $Genstand2) {
Echo "Det er også forkert $Traktor som koster $Pris1 er dyrere end $Motorcykel og $Bil så det er forkert";
}
Elseif ($Genstand2 < $Genstand1)
Echo "Ja det er rigtigt $Motorcykel koster $Pris3 Tillykke du svarede rigtigt";
?>
Avatar billede webweaver Praktikant
12. februar 2011 - 15:41 #5
Som ronols siger, så skal du skrive;

echo "En " . $Traktor . " koster " . $Pris1 . " mens en " . $Bil . " koster omkring " . $Pris2 . " men en " . $Motorcykel . " koster " . $Pris3 . " Hvilken en er så den billigste"

Det andet vil ikke virke.

Desuden har du en else med en parameter. Er ikke normalt. Man har if og else if og hvis ingen af disse ikke er true, så udfører den en else. Så der skal ikke også et "krav" på den. Desuden mangler du at lukke if sætningen også samt en echo.

if ($Genstand3 > $Genstand2 {
echo "...."
} else if ($Genstand1 < $Genstand2) {
echo "..."
} else {
echo "...";
}
Avatar billede webweaver Praktikant
12. februar 2011 - 15:43 #6
Og så fik jeg ikke lige de manglende semikolon med på echo funktionerne. ; skal selvfølgelig på til sidst :)
Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
12. februar 2011 - 15:44 #7
Tusind tak for de hurtige svar

Ville have givet Ronols pointene men han gav ikke svar kun kommentar så Mediman fik dem ;)

Tak
Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
12. februar 2011 - 15:47 #8
Webweaver brugte lige dine rettelser så tak skal du have også tak til jer andre
Avatar billede webweaver Praktikant
12. februar 2011 - 18:00 #9
Det var så lidt.

Fortsat god weekend :-)
Avatar billede E-Hammer-E Nybegynder
14. februar 2011 - 00:06 #10
Tak og ilm