Avatar billede mh-j Juniormester
11. februar 2011 - 17:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Makro i låst fane

jeg har 2 faner hvor fane 2 er låst men fra fane 1 køre jeg en makro om at den sortere fane 2 og noget mere, men det kan den ikke hvis ark beskyttelse er slåt til på fane 2. Hvordan skriver man en kode evt. låser fane op og laver det den skal og så låser den igen, automatisk. Eller er der en mere simpel løsning ? Der kode på ark beskyttelse da ikke andre må rette i dette.
Avatar billede bak Seniormester
11. februar 2011 - 18:39 #1
Prøv at sætte denne kode ind i et modul
tilret arknavn og password

Sub auto_open()
  Sheets("Ark2").Protect Password:="tb", userinterfaceonly:=True
End Sub
Avatar billede mh-j Juniormester
11. februar 2011 - 18:48 #2
det virker ikke, og er det ikke en fejl med pasword så kan de jo se hvad det er.
Avatar billede bak Seniormester
11. februar 2011 - 18:54 #3
Det plejer nu at fungere vældig fint.
Husk at du skal gemme og lukke regnearket før det fungerer.

mht. password skal man huske at beskytte vba-projektet også, hvis brugerne absolut ikke må kunne foretage ændringer.
Avatar billede mh-j Juniormester
11. februar 2011 - 19:10 #4
Jeg kan ikke få den til at virke, men sådan her ser det ud
Og jeg skal have Sorteret butikker åbnet og lukket efter at varesorter har kørt starte

Sub Varesorter()
'
' Sorterbutikker Makro
'
    Sheets("Sorteret butikker").Select
    Range("A10").Select
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
    Selection.Copy
    Range("B10").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Application.CutCopyMode = False
    ActiveSheet.Range("$B$10:$B$10000").RemoveDuplicates Columns:=1, Header:=xlNo
    ActiveWorkbook.Worksheets("Sorteret butikker").Sort.SortFields.Clear
    ActiveWorkbook.Worksheets("Sorteret butikker").Sort.SortFields.Add Key:=Range _
        ("B10"), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:= _
        xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("Sorteret butikker").Sort
        .SetRange Range("B10:B10000")
        .Header = xlNo
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With
        Range("c10").Select
        Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
        Selection.Copy
        Range("d10").Select
        Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
        Application.CutCopyMode = False
        ActiveSheet.Range("$d$10:$d$10000").RemoveDuplicates Columns:=1, Header:=xlNo
        ActiveWorkbook.Worksheets("Sorteret butikker").Sort.SortFields.Clear
        ActiveWorkbook.Worksheets("Sorteret butikker").Sort.SortFields.Add Key:=Range _
        ("d10"), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:= _
        xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("Sorteret butikker").Sort
        .SetRange Range("d10:d10000")
        .Header = xlNo
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With '
' Varesorter Makro
'
    Sheets("Vare").Select
    Range("A9:F12").Select
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
    Range("A9:F10000").Select
    ActiveWorkbook.Worksheets("Vare").Sort.SortFields.Clear
    ActiveWorkbook.Worksheets("Vare").Sort.SortFields.Add Key:=Range("A9"), _
        SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:=xlSortNormal
    With ActiveWorkbook.Worksheets("Vare").Sort
        .SetRange Range("A9:F10000")
        .Header = xlNo
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With
    Range("A9").Select
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
11. februar 2011 - 20:15 #5
Her er protect og unprotect indbygget

Sub Varesorter()
' Sorterbutikker Makro

    With Sheets("Sorteret butikker")
        .Unprotect "password"

        .Range(.Range("A10"), .Range("A10").End(xlDown)).Copy

        .Range("B10").PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
                                                                            :=False, Transpose:=False
        Application.CutCopyMode = False
        .Range("$B$10:$B$10000").RemoveDuplicates Columns:=1, Header:=xlNo
        .Sort.SortFields.Clear
        .Sort.SortFields.Add Key:=.Range("B10"), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:=xlSortNormal
        With .Sort
            .SetRange Range("B10:B10000")
            .Header = xlNo
            .MatchCase = False
            .Orientation = xlTopToBottom
            .SortMethod = xlPinYin
            .Apply
        End With

        .Range(.Range("c10"), .Range("c10").End(xlDown)).Copy

        .Range("d10").PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks:=False, Transpose:=False

        .Range("$d$10:$d$10000").RemoveDuplicates Columns:=1, Header:=xlNo
        .Sort.SortFields.Clear
        .Sort.SortFields.Add Key:=.Range("d10"), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:= _
                            xlSortNormal
        With .Sort
            .SetRange Range("d10:d10000")
            .Header = xlNo
            .MatchCase = False
            .Orientation = xlTopToBottom
            .SortMethod = xlPinYin
            .Apply
        End With
        .Protect "password"
    End With

    ' Varesorter Makro

    With Sheets("Vare")
        With .Sort
            .SortFields.Clear
            .SortFields.Add Key:=Range("A9"), SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:=xlSortNormal
            .SetRange Range("A9:F10000")
            .Header = xlNo
            .MatchCase = False
            .Orientation = xlTopToBottom
            .SortMethod = xlPinYin
            .Apply
        End With

End Sub
Avatar billede mh-j Juniormester
11. februar 2011 - 21:33 #6
Tak det virkewr Især hvis jeg husker at ændre password begge steder ellers passer det ikkke næste gang.
Avatar billede bak Seniormester
11. februar 2011 - 23:15 #7
ups :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
12. februar 2011 - 00:48 #8
Igen ;-)
Avatar billede Skov1969 Nybegynder
13. februar 2011 - 09:06 #9
Husk at de fleste beskyttelses koder i Excel kan fjernes af dem der ønsker det .....