Avatar billede Ignatz Nybegynder
11. februar 2011 - 13:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

XML og Delphi 1

Jeg skal prøve om det er muligt at bruge XML i Delphi 1 (Jeg ved det, det er en gammel sag jeg skal vedligeholde).

Findes der nogle komponenter / funktioner til dette?
Avatar billede hrc Mester
11. februar 2011 - 14:19 #1
Et slag på tasken. Næ. Tror knap XML var opfundet da Delphi blev til. Skal det virkelig være 16-bit eller må du hoppe på nogle af de gratis værktøjer der findes?
Avatar billede Ignatz Nybegynder
11. februar 2011 - 16:32 #2
Sagen er den, at det er en tilføjelse til et allerede eksisterende program i Delphi 1, så det er ikke muligt at skifte værktøj.

Mit spinkle håb var, at et eller andet geni havde lavet nogle frie XML komponenter senere, men det er måske for optimistisk.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2011 - 20:38 #3
XML er nyere end Delphi 1.

Hvis du er meget heldig, så er der nogen som har lavet en XML komponent til 16 bit Delphi.

Hvis du er lidt heldig kan du finde en XML parser som er skrevet i portabel C og derfor kan bygges til 16 bit. Jeg antager at Delphi 1 har mulighed fro at bruge Win16 DLL'er.

Bemærk at det er kun en XML parser du har brug for. Det er ikke noget problem at skrive XML uden et XML specifikt lib.
Avatar billede hrc Mester
12. februar 2011 - 08:44 #4
Arne har ret. Kender ikke XML'ens kompleksitet men en parser burde ikke være vanvittig svær at lave. Du skal dog huske at Delphi 1's strenge er max 255 tegn, mens de efterfølgende 32-bitversioner er "uendelige".
Avatar billede kgkg Nybegynder
13. februar 2011 - 16:50 #5
Du kan prøve at kigge på nativeXML her: http://www.simdesign.nl/xml.html

Delphi er understøttet fra Delphi 2 ifgl. deres website, så det er versionen lige efter den du bruger, men du kan jo se om det er muligt at tilpasse det til Delphi 1.

Men var det ikke på tide at få porteret din Delphi 1 app til en nyere version af Delphi?
Når der er brug for at vedligeholde det nu, vil der sikkert også være det i en rum tid endnu.
Avatar billede hrc Mester
14. februar 2011 - 10:38 #6
Jeg tror det gamle Pascal-streng koncept saboterer det. Det koster ikke meget (om noget) at opgradere. Prøv at finde en Delphi 7, hack serienummeret for Embarcadero udleverer ikke nye og programmet vil sikkert fungere fint.
Derimod, hvis du springer til en unicode-Delphi ber' du om problemer med sådan en oldsag af et program.
Avatar billede Ignatz Nybegynder
14. februar 2011 - 10:52 #7
Tak til alle svar!

Jeg lukker spørgsmålet her og kikker lidt videre på det.

Endnu en gang tak
Avatar billede hrc Mester
14. februar 2011 - 10:57 #8
(hvis du vil prøve en D7 så har jeg nok en liggende. Kan ikke forestille mig det kan gøre nogen sure)
Avatar billede Ignatz Nybegynder
14. februar 2011 - 11:27 #9
Jeg har adgang til er 32-bit Delphi og jeg har nu forståelse for hvilke problemer der er med D1 og XML, så nu må vi se hvilken vej vi ender med at gå; om vi vil bruge XML eller vi kan finde en anden løsning.

Tak for inputtene :-)
Avatar billede kgkg Nybegynder
14. februar 2011 - 16:44 #10
#8

DET ER ULOVLIGT. jfr. Licensbetingelserne.

En bedre løsning var nok at hente en trial version og så se om der ikke er så meget nyt. At det frister at opgardere.
Avatar billede hrc Mester
14. februar 2011 - 16:54 #11
Ja, men der et eller andet med at har man en nyere end D7 så er må man bruge D7 kvit og frit. Jeg har læst det et eller andet sted. Borland, nej vent, CodeGear, nej vent igen Embarcaderos skiftende licenscirkus er dog lidt forvirrende.
Avatar billede kgkg Nybegynder
14. februar 2011 - 16:59 #12
Ja, men nu har ignatz jo kun en version 1, og den er jo ikke nyere, vel?
Avatar billede hrc Mester
15. februar 2011 - 13:33 #13
kgkg: I #9 skriver han om adgang til en 32-bit v. et eller andet, så nej. Han har' adgang til en nyere Delphi og har ikke brug for en gammel pålidelig D7'er.