Avatar billede Mik2000 Professor
10. februar 2011 - 23:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Javascript virker ikke i IE7 og frem

Hej

Jeg har et javascript der viser et vindue med oplysninger i når man kører musen over
Den virker fint Chrome, Firefox og Opera, men ikke i internet explorer (i hvert fald ikke fra version 7 og frem) hvor vinduet ikke kommer frem ved musen (og dermed linket) hvis man har scrollet ned på siden

Jeg tror fejlen er heri:
if(IE){X=event.clientX+document.body.scrollLeft;Y=event.clientY+document.body.scrollTop

men er ikke sikker. Nogle der ved om man skal skrive noget andet ved IE 7 og frem

Hele koden er her:
<script type="text/javascript" language="javascript">
var X=Y=0,IE=document.all?true:false;if(!IE)document.captureEvents(Event.MOUSEMOVE);function getMouseXY(e){if(IE){X=event.clientX+document.body.scrollLeft;Y=event.clientY+document.body.scrollTop}else{X=e.pageX;Y=e.pageY;};if(X<0)X=0;if(Y<0)Y=0;return true};document.onmousemove=getMouseXY;
function ToggleDisplay(o){o.style.display=o.style.display=="inline"?"none":"inline"}
function ShowInfo(o){
    o=document.getElementById(o);
    ToggleDisplay(o);
    o.style.top=Y+"px";
    o.style.left=X+"px";
}
</script>
Avatar billede webblaster2011 Nybegynder
11. februar 2011 - 11:49 #1
Hvis du bruger jquery vil du ikke få de problemer, og kunne lave funktioner som denne meget hurtiger!

det ville se ca så dan her ud
$('#status').hide();
$('#status').
jQuery(document).ready(function(){
  $(document).mousemove(function(e){
      $('#status').html(e.pageX +', '+ e.pageY);
  });
})

$('.divDerKalderMouseoverClass').mouseOver(function(){
$('#status').show();
});

$('.divDerKalderMouseoverClass').mouseOut(function(){
$('#status').hide();
});
Avatar billede Mik2000 Professor
11. februar 2011 - 19:12 #2
Men er det ikke også noget tungere, når man skal have hele jquery libaryet med?
Avatar billede Mik2000 Professor
21. februar 2011 - 00:36 #3
Hej
Det skal helst være uden jquery
Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. februar 2011 - 17:39 #4
Til dit spørgsmål om det ikke vil være "noget tungere" kan jeg sige at jquery fylder 57 kb og vælger du at lade din src komme fra en CDN f.eks. fra Google så vil brugeren højst sandsynligt allerede have det liggende i sin cache. Så efter min opfattelse vil det ikke være tungere. Det letter bare ens udvikling da det er noget nemmere at have med at gøre.

En løsning i ikke-jquery har jeg ikke.
Avatar billede Mik2000 Professor
21. februar 2011 - 17:52 #5
Okay, mit problem er bare også at de gange jeg har brugt sådan noget, så er udviklingen pludselig stoppet, enten pga. salg, sparerunder, eksterne ændringer eller lign., og så skal man pludselig til at skrive alt det om man har lavet fra dag et man startede med at bruge det.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. februar 2011 - 17:59 #6
Tænker du på udviklingen af jQuery ?

Det har globale firmaer i ryggen, f.eks. har Microsoft indgået aftale med jQuery om at det følger med Visual Studio Web Edition til folk der skal lave hjemmesider. Regn med at jQuery bliver ved med at udvikle sig i mange år ud i fremtiden.

Desuden er jQuery et open source projekt og der er derfor på sin forstand ingen der kan vælge at lave en sparerunde på det.

http://docs.jquery.com/Downloading_jQuery
Avatar billede Mik2000 Professor
21. februar 2011 - 18:22 #7
Ja det er jeg klar over, og det er det der er skræmmende, for pludselig er det ikke open source mere, fordi Microsoft har pengene.

Det samme var jo tilfældet med det der var til Macromedia en gang, pludselig overtog Adobe, og så betalte de sig fra det var open source, inkluderede det i et af deres moduler, og stoppede ellers alt udvikling.

Og der er mange eksempler, også på open source som pludselig er gået helt i stå

Så jeg laver tingene fra bunden, så man altid blot kan tilrette de ændringer der kommer, fremfor at skulle lave en masse om lige pludselig.
Det er svære og hårdere nu, men nemmere i længden
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. februar 2011 - 18:26 #8
Du har en pointe. Men f.eks. Google der også støtter jQuery ville nok gøre meget modstand mod det. Så tror ikke du skal frygte det.
Avatar billede Mik2000 Professor
24. april 2011 - 13:29 #9
Lukker her, nok ikke rigtigt et svar på det jeg oprindeligt ville, så derfor ingen point, og der er jo heller ikke nogle der har lagt et svar.

Men tak for jeres kommentarer :)