Avatar billede pstidsen Novice
10. februar 2011 - 21:18 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Kontaktformular

Jeg vil gerne have en kontaktformular på min hjemmeside ligesom den der er her: https://www.bibob.dk/kontakt/kontakt_os/

Jeg prøvede med:

<form action='mailto:petersalomonsen@hotmail.com' method='post'>

uden held...

Hvad skal jeg? Og hvilket sprog?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. februar 2011 - 21:24 #1
start med at finde ud af, om din udbyder kan php eller asp - og derefter (hvis asp) hvilken mail-klient, der kan bruges.
Avatar billede pstidsen Novice
11. februar 2011 - 23:01 #2
Jeg tror det bliver one.com. Har læst lidt på hjemmesiden og synes ikke det ser ud til at de tilbyder asp, men de kan godt php.

Mailklient... Altså det skal helst virke for alle... Ellers går idéen jo lidt af det ;)

Oplysningerne fra formularen skal bare snedes til mailen, så det behøver ikke køre over kundens mail.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2011 - 12:18 #3
med php, så styrer det selv afsendelse af mail - du skal have en kontaktside og en side til afsendelse (kan kodes i en php-fil)
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer-trin-php.php#kontaktformular
du kan hente færdig kode der.
Avatar billede pstidsen Novice
12. februar 2011 - 16:35 #4
Jeg har kigget på det, men kan ikke finde ud af det.... Hvor meget skal jeg ændre i kontaktformular.php? Indtil videre har jeg kun rettet linje 2-5, men mine oplysninger.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2011 - 17:11 #5
du skal jo have en server, der kan afvikle php og sende mails - har du det? Du kan ikke teste før det er på plads.
Avatar billede pstidsen Novice
12. februar 2011 - 18:06 #6
Min hoster er one.com. Den kan php, tror da også mail??

Hvis man åbner dit link er der en fil (kontaktformular.php) og så står der en kode:

<form method="post" action="kontaktformular.php" name="formular"> <table style="width:475px; margin-left:auto; margin-right:auto;"><tbody> <tr><td align="left" style="width:100px;">Navn:</td><td align="left">..................

Skal den kode ind i kontaktformular.php?? Eller omvendt??
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2011 - 18:37 #7
du behøver ikke gøre det så svært - lidt længere ned er 'download php-filen' den tager du. Pak filen ud, og åben med fx notebook - de første 4 linjer retter du til. Det er så det - send filen til din one.com placering - det er hele filen, der skal bruges, og intet andet. Så skal den kunne køres der.
Avatar billede pstidsen Novice
12. februar 2011 - 18:55 #8
Men den skal jo passe til sidens layout. Derudover skal der være flere kasser osv. Den skal se nogenlunde sådan her ud:

http://runescapenews.dk/Pstidsen/Kvartals%20opgave%20peter%20k/Praktik.html
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2011 - 19:29 #9
tag nu først at få den simple form til at virke, og derefter rette til - ellers finder du aldrig en evt fejl i koden.
Avatar billede pstidsen Novice
12. februar 2011 - 19:31 #10
Overvejer at bruge den her: http://hjemmesideskolen.dk/scripts/tomail.php

Tror den er nemmere ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2011 - 19:36 #11
btw: du har et problem med bundlinjen
"Denne sides indhold er © Peter Salomonsen. Alt kopiering fra siden er ulovligt. 2011"
ud fra det, så må en bruger ikke kopiere et telefonnummer til en praktikplads - eller skrive til en arbejdsgiver.
DET HOLDER IKKE EN METER.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2011 - 19:37 #12
dit link #10 er tyndt - prøv nu med php - det kan godt virke.
Avatar billede pstidsen Novice
12. februar 2011 - 19:44 #13
#11 har bare fået til opgave at lave kontaktformularen, det er ikke min side :)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2011 - 20:21 #14
fatter ikke en dyt...
Jeg vil gerne have en kontaktformular på min hjemmeside
og
#11 har bare fået til opgave at lave kontaktformularen, det er ikke min side :)
tag lige og bestem dig.
Avatar billede pstidsen Novice
12. februar 2011 - 23:35 #15
For nemheds skyld startede jeg med at skrive "min hjemmeside" ;) Men det er ikke min.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2011 - 10:53 #16
ok - du har kontaktformular.php (jf link i #3) ret de første 4 linjer til, og den + en ny gemmer du på serveren - den nye følger herunder - kald den fx kontakt.html

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Kontakt</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=UTF-8" />
</head>
<body>
<form method="post" action="kontaktformular.php" name="formular">
<table style="width:475px; margin-left:auto; margin-right:auto;">
<tbody>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Navn:</td>
<td align="left"><input name="navn" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left">E-mail:</td>
<td align="left"> <span style="display: none;">Dette felt skal ikke udfyldes: <input name="email" type="text"><br></span><input name="epost" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left">Emne:</td>
<td align="left"><input name="emne" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left">Besked:</td>
<td align="center"><textarea name="besked" style="width:375px; height:100px" rows="5" cols="40"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" style="text-align:center;">Send mig en kopi <input type="checkbox" name="kopi"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" align="center"><input value="Send" type="submit"><input name="clear" value="Slet alt" title="Slet alt" type="reset"></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</form>
</body>
</html>

når du har fået den til at sende en mail til dig selv, så begynder vi på design og ekstra felter - primært skal motor laves først.
Avatar billede pstidsen Novice
13. februar 2011 - 12:16 #17
SEJT! mange tak! Holder den lige åben, hvis jeg får problemer med at få layout osv ind.
Avatar billede pstidsen Novice
13. februar 2011 - 13:36 #18
Så rendte jeg så ind i et problem. Jeg udfylder formularen:
http://img38.imageshack.us/img38/5971/screenhunter20feb131315.jpg

Men i mailen er der kun disse oplysninger:
http://img690.imageshack.us/img690/4917/screenhunter21feb131316.jpg

Hvad skal rettes/tilføjes i kontaktformular.php??
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2011 - 13:50 #19
jeg vil godt se koden (fra <body> til </body>) i kontakt.html - de ekstra felter skal jo navngives, så kontaktformular.php ved hvad der kommer.
Avatar billede pstidsen Novice
13. februar 2011 - 13:57 #20
så gerne (menuen er væk). Dette er kun fra <form> til </form>:

<p>Her kan i give info om jeres praktik plads, og tilmelde jer siden. I vil få besked så snart jeg har undersøgt jeres mail.</p>

<form method="post" action="kontaktformular.php" name="formular">
<table style="width:475px; margin-left:auto; margin-right:auto;">
<tbody>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Navn:</td>
<td align="left"><input name="navn" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left">E-mail:</td>
<td align="left"> <span style="display: none;">Dette felt skal ikke udfyldes: <input name="email" type="text"><br></span><input name="epost" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Telefonnummer:</td>
<td align="left"><input name="telefonnummer" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Firmanavn/overskrift:</td>
<td align="left"><input name="firmanavn/overskrift" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Emne/fag:</td>
<td align="left"><select name="emne/fag" style="width:375px;" type="text">
    <option value="0">V&#230;lg kategori</option>

    <option value="1">EDB/Teknik</option>

    <option value="2">Håndværk</option>

    <option value="3">Socialt/Service</option>

    <option value="4">Komunale</option>

    <option value="5">Private</option>

    <option value="6">Staten</option>
</select>
</td>
</tr>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Område:</td>
<td align="left"><select name="område" style="width:375px;" type="text">
    <option value="0">V&#230;lg Landsdel</option>

    <option value="1">Nordsjælland</option>

    <option value="2">Sydsjælland</option>

    <option value="3">Nordjylland</option>

    <option value="4">Midtjylland</option>

    <option value="5">Sydjylland</option>

    <option value="6">Fyn</option>

    <option value="7">Øerne</option>
</td>
</tr>
<tr>
<td align="left">Emne:</td>
<td align="left"><input name="emne" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left">Besked:</td>
<td align="center"><textarea name="besked" style="width:375px; height:100px" rows="5" cols="40"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" style="text-align:center;">Send mig en kopi <input type="checkbox" name="kopi"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" align="center"><input value="Send" type="submit"><input name="clear" value="Slet alt" title="Slet alt" type="reset"></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</form>
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2011 - 14:23 #21
jeg har omdøbt enkelte felter, så der ikke er æøå og / i
------------------- til kontakt.html
<p>Her kan i give info om jeres praktik plads, og tilmelde jer siden. I vil få besked så snart jeg har undersøgt jeres mail.</p>

<form method="post" action="kontaktformular.php" name="formular">
<table style="width:475px; margin-left:auto; margin-right:auto;">
<tbody>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Navn:</td>
<td align="left"><input name="navn" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left">E-mail:</td>
<td align="left"> <span style="display: none;">Dette felt skal ikke udfyldes: <input name="email" type="text"><br></span><input name="epost" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Telefonnummer:</td>
<td align="left"><input name="telefonnummer" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Firmanavn/overskrift:</td>
<td align="left"><input name="firmanavn" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Emne/fag:</td>
<td align="left"><select name="fag" style="width:375px;" type="text">
    <option value="0">V&#230;lg kategori</option>

    <option value="1">EDB/Teknik</option>

    <option value="2">Håndværk</option>

    <option value="3">Socialt/Service</option>

    <option value="4">Komunale</option>

    <option value="5">Private</option>

    <option value="6">Staten</option>
</select>
</td>
</tr>
<tr>
<td align="left" style="width:100px;">Omr&#229;de:</td>
<td align="left"><select name="omraade" style="width:375px;" type="text">
    <option value="0">V&#230;lg Landsdel</option>

    <option value="1">Nordsjælland</option>

    <option value="2">Sydsjælland</option>

    <option value="3">Nordjylland</option>

    <option value="4">Midtjylland</option>

    <option value="5">Sydjylland</option>

    <option value="6">Fyn</option>

    <option value="7">Øerne</option>
</td>
</tr>
<tr>
<td align="left">Emne:</td>
<td align="left"><input name="emne" style="width:375px;" type="text"></td>
</tr>
<tr>
<td align="left">Besked:</td>
<td align="center"><textarea name="besked" style="width:375px; height:100px" rows="5" cols="40"></textarea></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" style="text-align:center;">Send mig en kopi <input type="checkbox" name="kopi"></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" align="center"><input value="Send" type="submit"><input name="clear" value="Slet alt" title="Slet alt" type="reset"></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</form>

------------------- ny kontaktformular.php (husk lige dine 4 linjer i starten)
<?php
$hjemmeside = "minhjemmeside.dk";
$mail = "min@mailadresse.dk";
$afsendermail = "kanikke@besvares.invalid";
$viderestil = "http://minhjemmeside.dk";

/* Her hentes oplysningerne fra de udfyldte felter */
$navn = $_REQUEST['navn'] ;
$email = $_REQUEST['email'] ;
$epost = $_REQUEST['epost'] ;
$besked = $_REQUEST['besked'];
$spamfaelde = $_REQUEST['spamfaelde'];
$kopi = $_REQUEST['kopi'];
$emne = $_REQUEST['emne'];
/* nye felter */
$telefonnummer = $_REQUEST['telefonnummer'];
$firmanavn = $_REQUEST['firmanavn'];
$fag = $_REQUEST['fag'];
$omraade = $_REQUEST['omraade'];

/* Her tjekkes, om det skjulte spamfælde-felt er udfyldt */
if(!empty($email)) {
  echo "Du er havnet i formularens spamfælde. Det burde ikke være muligt at havne her ved et uheld, så skam dig!";
  exit ();
}

/* Her tjekkes, om der er forbudte tegn i felterne */

if(strpos($navn,'@')!==false || strpos($epost,'\\')!==false || strpos($emne,'\\')!==false || strpos($navn,'\\')!==false) || strpos($fag,'\\')!==false || strpos($omraade,'\\')!==false || strpos($firmanavn,'\\')!==false || strpos($telefonnummer,'\\')!==false
{
  echo "Formularen er ikke udfyldt korrekt, tryk på tilbage-knappen og prøv igen. Tjek, at du har skrevet din mail-adresse korrekt, og at du har skrevet den i det rigtige felt. Der må ikke være baglæns skråstreger (\) i felterne.";
  exit();
}

/* Her tjekkes, om afsenderen har indtastet sin mail-adresse, og i så fald bruges den som afsendeeradresse, så der kan svares på mailen */
if(!empty($epost)) {
  $headers="From: $navn <$epost>\r\n";
}
else {
  $headers="From: Kontaktformular <$afsendermail>\r\n";
}

/* Her indsættes din mailadresse, så afsenderen kan svare på kopimailen */
$formularheaders="From: $hjemmeside <$afsendermail>\r\n";

/* Her samles afsenderens navn, mailadresse og besked i en enkelt variabel */
$oplysninger="Følgende er sendt via kontaktformularen på $hjemmeside:\r\n\r\nNavn: $navn\r\nE-mail: $epost\r\nTlf: $telefonnummer\r\nFirma/overskrift: $firmanavn\r\nEmne/fag: $fag\r\nOmr&#229;de: $omraade\r\nBesked:\r\n$besked";

/* Her samles oplysningerne til afsenderens kopi af mailen */
$kopimail="Hej $navn\r\nDu har sendt følgende via kontaktformularen på $hjemmeside:\r\n$besked";

if ($kopi > '') {
  /* Her sendes til modtageradressen */
  mail($mail, $emne, $oplysninger, $headers);

  /* Her sendes en kopimail til afsenderen */
  mail($epost, $emne, $kopimail, $formularheaders);
}

else {
  /* Her sendes mailen til modtageradressen */
  mail($mail, $emne, $oplysninger, $headers);
}

/* Når mailen er sendt, viderestilles til denne hjemmeside */
header( "Location: $viderestil" );
?>
Avatar billede pstidsen Novice
13. februar 2011 - 14:30 #22
Når jeg trykker send: Parse error: syntax error, unexpected T_BOOLEAN_OR in /customers/runescapenews.dk/runescapenews.dk/httpd.www/Pstidsen/Kvartals opgave peter k/kontaktformular.php on line 30

Linje 30:
if(strpos($navn,'@')!==false || strpos($epost,'\\')!==false || strpos($emne,'\\')!==false || strpos($navn,'\\')!==false) || strpos($fag,'\\')!==false || strpos($omraade,'\\')!==false || strpos($firmanavn,'\\')!==false || strpos($telefonnummer,'\\')!==false
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2011 - 16:03 #23
efter $navn false er der en ) jeg har glemt at flytte til efter sidste element - erstat hele linjen med
if(strpos($navn,'@')!==false || strpos($epost,'\\')!==false || strpos($emne,'\\')!==false || strpos($navn,'\\')!==false || strpos($fag,'\\')!==false || strpos($omraade,'\\')!==false || strpos($firmanavn,'\\')!==false || strpos($telefonnummer,'\\')!==false)
Avatar billede pstidsen Novice
13. februar 2011 - 17:02 #24
MANGE TAK, claes57! Du skal altså snart have nogle point :)

En lille ting, hvis det er nemt. Kan man få den til at skrive "Emne/fag: EDB/Teknik" i stedet for "Emne/fag: 1" i mailen?

Ikke bøvl for meget med det :) Bare lige hvis det er nemt ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2011 - 19:52 #25
det kan du styre let - det er 'value' i
<select name="fag" style="width:375px;" type="text">
    <option value="0">V&#230;lg kategori</option>
    <option value="1">EDB/Teknik</option>
    <option value="2">Håndværk</option>
    <option value="3">Socialt/Service</option>
    <option value="4">Komunale</option>
    <option value="5">Private</option>
    <option value="6">Staten</option>
</select>

så hvis du i stedet for
    <option value="1">EDB/Teknik</option>
havde
    <option value="EDB/Teknik">EDB/Teknik</option>
så var den hjemme.

og det er på samme måde med områder - skift
    <option value="1">Nordsjælland</option>
til
    <option value="Nordsjælland">Nordsjælland</option>
og den skriver lokaliteten i stedet for en kode.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2011 - 19:53 #26
hvis du vil lukke, så er her et svar til brug...
Avatar billede pstidsen Novice
13. februar 2011 - 20:09 #27
Selvfølgelig virker det når det kommer fra dig :)
Avatar billede pstidsen Novice
17. februar 2011 - 15:00 #28
Her er der et spørgsmål om samme kontaktformular: http://www.eksperten.dk/spm/931866

Jeg kan ikke hjælpe, men du kan sikkert, hvis du vil :)