Avatar billede dj-sejler Praktikant
09. februar 2011 - 23:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

subdomæne og htaccess

Kan det lade sig gøre at lave et subdomæne ud af en parameter?

vil gerne have at et link a la:
http:// domæne.dk?page_id=asdf12_221
http:// www.domæne.dk?page_id=asdf12_221

kunne blive til noget lignende

http:// asdf12_221.domæne.dk

kan nogen hjælpe?
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2011 - 09:04 #1
Ja.
Hvis du laver et stjerne alias og noget mod_rewrite, lade din index.php modtage alle requests.
Så modtager du f.eks.:
http:// domæne.dk?page_id=asdf12_221
http:// www.domæne.dk?page_id=asdf12_221

Der tjekker du evt. i en db om asdf12_221 findes.
Gør den det, så redirecter du til: http://asdf12_221.domæne.dk
Dog bliver det jo dermed ikke "rigtige" subs.
Men det kunne du jo evt. scripte, så det rent faktisk findes.
Avatar billede dj-sejler Praktikant
10. februar 2011 - 09:10 #2
kan du komme med eksempler på hvordan det kunne se ud i htaccess?

Det er nemlig et db opslag der skal bestemme om man kan se noget på subdomænet eller bare se "hoved" siden...
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2011 - 09:58 #3
Har du egen server?
Opret et stjerne alias ala:

ServerName example.com
ServerAlias *.example.com

På den måde, vil din server, modtage alt på f.eks. index.php i hovedmappen.

Og dermed kan du måske helt undgå at skulle bruge en htaccess
Avatar billede dj-sejler Praktikant
10. februar 2011 - 10:25 #4
Det har jeg ikke... jeg bruger surftown

men den værdi som subdomænet har som navn vil jeg meget gerne bruge, da den så opdeler data på siden...

så den htaccess jeg i forvejen har skulle gerne udbygges til subdomæner også, er desværre ikke klar over om surftown faktisk tillader der - men det må jo komme an på en prøve...

jeg har noget som det her:
RewriteRule ^([a-zA-Z0-9_-] )/([a-zA-Z0-9_-] )/$ index.php?page=$1&id=$2

hvor noget med sub.d (&sub=$3) gerne skulle tilføjes så
index.php?page=$1&id=$2&sub=$3
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2011 - 10:33 #5
Blander du ikke ting sammen nu?

Vil du gå fra:

sub.domain.com -> index.php?page=sub

eller

index.php?page=sub -> sub.domain.com
?
Avatar billede dj-sejler Praktikant
10. februar 2011 - 10:43 #6
Det er nok ikke forklaret så godt... men det er mest fordi jeg ikke vil ud med konceptet for selve indholdet af siden - prøver at forklare mig lidt bedre - nu:

Jeg har min side med en masse brugere minside.dk (/underside1/)

men brugerne samlet i grupper med samme reference - og i stedet for at have op til 3 parametre som mapper på hoveddomænet, hvor den ene parameter skal indikere at man kigger på en bestemt gruppe. Ville jeg lave det sådan at subdomænet indikerede at det var denne gruppe...

Er det nemmere at forstå?

det vil sige når man kigger på siden:
http:// minside.dk /underside1/underunderside1/ <-- ses alle tilmeldte brugere

men når man kigger på:
http:// gruppe1.minside.dk /underside1/underunderside1/ <-- ses kun de tilmeldte brugere der tilhører gruppe 1

Så subdomænet skal være min tredje parameter...

Håber det var til at forstå
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2011 - 10:47 #7
Hvad sker der, hvis du i dag skriver:

dj-sejler.minside.dk?
Får du se så en fejl?
Har du peget DNS, så alt ryger til samme server?
Avatar billede dj-sejler Praktikant
10. februar 2011 - 10:48 #8
det vil sige at htaccess skal kaste den tredje parameter efter index.php, hvis man har besøger et subdomæne...
Avatar billede dj-sejler Praktikant
10. februar 2011 - 10:49 #9
der kommer man tilbage til minside.dk
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2011 - 10:51 #10
Prøv lige at lave en:

echo '<pre>';
print_r($_SERVER);
echo '</pre>';

Kan du ikke se dj-sejler nogle steder i en var der ?
Og dermed bare trække den ud derfra ?
Avatar billede dj-sejler Praktikant
10. februar 2011 - 11:06 #11
desværre ikke... :(
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. februar 2011 - 11:55 #12
Har du en mod_rewrite som evt. omskriver den, inden den lander på index.php ?
Avatar billede dj-sejler Praktikant
10. februar 2011 - 22:55 #13
ikke hvad jeg ved af!?
Avatar billede jaboy Nybegynder
23. februar 2011 - 23:09 #14
tjek denne side den kan lave det for dig :D

http://www.htaccesseditor.com/en.shtml#a_WWW
Avatar billede jaboy Nybegynder
23. februar 2011 - 23:09 #15
(hvis du skal rette htacces)
Avatar billede dj-sejler Praktikant
06. april 2011 - 10:47 #16
har været i dialog med min webhoteludbyder og de siger at det ikke kan lade sig gøre, med det produkt jeg køber...