Avatar billede BenVBA Nybegynder
08. februar 2011 - 22:16 Der er 1 løsning

Oprette punkter i et x-y diagram som serier med VBA

I kolonne A står de enkelte serienavne.
I kolonne B står x-værdierne
I kolonne C står y-værdierne

Jeg ønsker at oprette en ny serie for hvert par af x,y punkter. Dvs. Hvert serie er et punkt. Grunden til dette er, at hvert punkt skal vise sit tilknyttede navn i diagrammet. Ikke som legend.

Det skal være muligt, at skrive yderlige rækker på i de respektive kolonner og så disse tages med i diagrammet.

Når diagrammet er oprettet skal x-aksen starter i højre side fra 0 og opefter mod venstre. Y-aksen er normal.

Er det noget i kan klare?

Mange tak

Mvh Benjamin
Avatar billede pingvinvarmer Nybegynder
09. februar 2011 - 08:45 #1
Hej Benjamin.

Når jeg skal have gentaget en ting mange gange, som du skal, så gør jeg oftest det, at jeg bruger funktionen "record macro". Så optager jeg hvordan man gør det én gang, og lægger herefter en løkke rundt om...

Det har jeg lige gjort, og her er en stump kode, som bør gøre det du ønsker. Den gør det dog kun for de første 20 rækker (du regner nok ud, hvordan du ændrer antallet). Du kan sikkert selv gøre koden lidt smukkere, og tilpasse den dit behov:

Dim i As Integer

ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
ActiveChart.ChartType = xlXYScatter
ActiveChart.Axes(xlCategory).ReversePlotOrder = True

For i = 1 To 20
    ActiveChart.SeriesCollection.NewSeries
    ActiveChart.SeriesCollection(i).Name = "='Sheet1'!$A$" & i
    ActiveChart.SeriesCollection(i).XValues = "='Sheet1'!$B$" & i
    ActiveChart.SeriesCollection(i).Values = "='Sheet1'!$C$" & i
Next