Avatar billede chrishunter Nybegynder
08. februar 2011 - 12:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fortælle GRUB, at roden er to partitioner i RAID

Jeg har opdateret min server fra OpenSUSE 11.1 til 11.3 med kommandoerne

zypper ref
zypper dup

efter jeg (naturligvis) har ændret Repos'erne.

Og nu kan jeg ikke starte boxen. GRUB cannot mount selected drive, som er roden, altså /, og som er to patitioner i RAID.
/boot er en tredie partition, og denne bliver læst. (For ellers ville GRUB heller ikke kunne vise menuen i opstarten.)

Mit spørgsmål:

Hvordan fortæller jeg GRUB, at / er den og den partition i RAID? Hvor læser GRUB normalt det, når der jo endnu ikke er adgang til /etc?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2011 - 13:22 #1
"Hvordan fortæller jeg GRUB, at / er den og den partition i RAID? Hvor læser GRUB normalt det, når der jo endnu ikke er adgang til /etc? "

Det gør du med en Live-cd f.eks. KNOPPIX
Avatar billede chrishunter Nybegynder
08. februar 2011 - 13:42 #2
Eller med OpenSUSE Rescue CD ...

Men hvor i /boot (som jeg går ud fra, det må være i) skriver jeg hvad, så GRUB fremover igen ved det?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2011 - 15:53 #3
Hvis du ikke har fundet ud af det inden kl. 19:00 så skal jeg lige vende tilbage - jeg skal afsted nu
Avatar billede chrishunter Nybegynder
08. februar 2011 - 16:10 #4
Det vil jeg se frem til ... :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2011 - 18:07 #5
I dette eksemplel går jeg ud fra at din rodpartition ligger som 2. partition på 1. harddisk, hvis det ikke er tilfældet skal du selv korrigere for det - vær opmærksom på at GRUB også arbejder med nuller derfor er f.eks. 1. disk / 2. partition. "hd0,1"

Boot op på din Live-cd -> som root åben din Shell -> mount dine diske ->

skriv "grub" uden "" -> skriv. root (hd0,1) -> enter

(som tidligere skrevet går jeg ud fra at din rodpartition ligger som 2. partition på 1. harddisk) du får nu listet filsystemet på rodpartitionen

skriv, setup (hd0) klik enter

(hvis det er i orden for du nu vist en masse linjer med positive nyheder

skriv. quit  -> enter

Genstart
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2011 - 18:09 #6
Hvis du ikke kan finde ud af hvor din rodpartition ligger så kan du finde stien i
/boot/grub/menu.lst
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2011 - 20:50 #7
Du har fuldstændig ret, hvorfor ulejlige sig med at melde tilbage
Avatar billede chrishunter Nybegynder
10. februar 2011 - 18:34 #8
Ja undskyld, jeg blev akut optaget af noget andet. (Og så har det taget noget tid at få det til at virke - Less is More - og den sætning vil jeg i dag tolke, som at man for at holde indgreb så små og enkle som muligt af og til må bruge lang tid.)

Jeg konstaterede, at i /boot/grub havde opdateringen lavet to filer:

menu.1st
menu.1st.old

(hvor den sidste var to minutter yngre end den første).

Og jeg kunne dér konstatere, at der i den nye menu.1st fil under de forskellige menupunkter stod root (hd0,3), mens der i den gamle menu.1st.old stod root (hd1,3).

Og efter jeg har ændret menu.1st, så der i den ved root står det samme som i menu.1st.old virker det igen.
Jeg har altså bare ændret 0 til 1 i menu.1st.

helgec, jeg ved ikke om det din metode havde forårsaget den samme ændring.
Men det var under alle omstændigheder dit forslag, der ledte mig på sporet af fejlen. Og du har brugt tid og endda lovet at vende tilbage, da du skulle noget først. Så smid lige et svar.

Mange tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2011 - 19:10 #9
Jeg samler ikke point så snup dem selv
Avatar billede chrishunter Nybegynder
10. februar 2011 - 19:13 #10
Jeg er under alle omstændigheder glad for hjælpen.