Avatar billede omn Mester
07. februar 2011 - 15:29 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Selekt kriterie ved overførsekl til excel.

Jeg har brug for at overføre et selekt kriterier fra en åben formular til en Quieres(export) der anvendes ved overførsel af data til et excel ark. Jeg ser kun den mulighed, at overføre mit kriterie ved at indsætte følgende reference i min Quiere(export): Like [Forms]![Report]![XCli], og derefter lave følgende setup i min åbne formular (Report).

Følgende virker:
1) Me.Xcli = Århus - omsættes til Like "Århus"
2) Me.Xcli = *    - omsættes til Like "*"

Følgende virker ikke ?
3) Me.Xcli = * or is null
Hvordan får jeg den sat op så følgende bliver slutresultatet i min quieres ? - Like "*" or is null.

Sådan kalder jeg excel
str2 = DirProject() & "\USD" & "-" & Date & ".xls"
DoCmd.OutputTo acOutputQuery, "Export", acFormatXLS, str2, True

Med venlig hilsen
omn
Avatar billede terry Ekspert
07. februar 2011 - 16:26 #1
Cant you just include the "Or is Null" directly in the query. I assume you want to always test for NULL?
Avatar billede omn Mester
08. februar 2011 - 09:35 #2
No, I Cant just include the "Or is Null" because I not always want to test for NULL. I only want to test for NULL in this combination Like "*" Or is Null. I don't want NULL records if I select a specific Client. If I just include as you suggest, I get this situation - Like "Århus" Or is Null -, but I only want this Like "Århus".
Vh. OMN
Avatar billede terry Ekspert
08. februar 2011 - 18:24 #3
I think you will need to alter the SQL in the query using code.
Maybe this link will help you with that

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb177500.aspx
Avatar billede fdata Forsker
08. februar 2011 - 22:32 #4
Du kunne jo bruge et lille trick med et ekstra felt på din formular.

Opret et (usynligt) felt på formularen:
Navn/Name: Tjek
Kontrolelementkilde/ControlSource: =IIf(IsNull([Xcli]);"tom";"")

Udvid så din forespørgsel:
I cellen under
  Like [Forms]![Report]![XCli]
(altså ud for Eller/Or) skriver du
  Like "*" Or Is Null

Tilføj så en ny kolonne:
Ud for Felt/Field skriver du
  Tjek: [Forms]![Report].[Tjek]
Ud for Kriterie/Criteria skriver du
  ""
Ud for Eller/Or skriver du
  "tom"

Herved lader du værdien af Tjek afgøre, om det er 1. eller 2. kriterie, der skal gælde.

NB: Hvis du har flere kriterier end det her nævnte, skal de naturligvis medtages i begge kriterie-rækker.

Håber, du er med på ideen.
Avatar billede omn Mester
14. februar 2011 - 11:46 #5
Jeg har fået 2 gode forslag der har hjulpet mig videre. Jeg vil gerne give point til begge og det kan jeg i henhold til FAQ ved at markere alle de der har svaret - men hvordan markerer jeg alle på en gang. ?
Vh. OMN
Avatar billede terry Ekspert
14. februar 2011 - 17:51 #6
you will need an answer from me to do that :o)
Avatar billede terry Ekspert
15. februar 2011 - 19:35 #7
thanks, hope you got something up and running
Avatar billede fdata Forsker
15. februar 2011 - 19:42 #8
Takker for point ;o)