Avatar billede jfp001 Nybegynder
07. februar 2011 - 10:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan tæller jeg antal celler med samme farve, som indeholder tekst?

Jeg har fundet svar på en del af mit spørgsmål herinde http://www.eksperten.dk/spm/929414
Men jeg vil kunne tælle antal celler som indeholder en tekst og som har en given farve.
Er der nogen som kan hjælpe
Avatar billede store-morten Ekspert
07. februar 2011 - 23:01 #1
Prøv om denne kan bruges:
Function ColorTextCount(rRange As Range, rColor As Range) As Double
Dim rCell As Range
Dim dCount As Double
dCount = 0
    Application.Volatile
    For Each rCell In rRange
        If IsNumeric(rCell.Value) = False And _
        IsError(rCell.Value) = False And _
        rCell.Interior.ColorIndex = rColor.Interior.ColorIndex Then
            dCount = dCount + 1
        End If
    Next rCell
    ColorTextCount = dCount
End Function

'IsDate(rCell.Value) = False And _

'Datoer kan også opfattes som tekst, så hvis man vil have dem sorteret
'fra, må man indføje "IsDate(rCell.Value) = False" i sin kontrol.

I en celle indsætter du formlen: = ColorTextCount(C1:C10;C8)

Så tælles celler C1 til C10 der har sammen farve som C8 og indeholder tekst. (kan selvfølgelig ændres)
Avatar billede jfp001 Nybegynder
08. februar 2011 - 05:58 #2
Det virker. Jeg takker og bukker mange gange.

Et lille ekstra spørgsmål.
Formlen = ColorTextCount(C1:C10;C8) skal jeg bruge mange steder
felterne C1:C10 ændrer sig automatisk til at passe til kolonnen, men reference feltet C8 er det samme.

Kan jeg kopiere, hvor Xls ændrer søgefeltet (C1:c10), men ikke ændrer reference feltet (C8)?
Avatar billede store-morten Ekspert
08. februar 2011 - 08:44 #3
Velbekomme.

Du låser fast på en celle med $C$8
Avatar billede jfp001 Nybegynder
08. februar 2011 - 09:34 #4
Igen. Tak mange gange.
Så har jeg fået svar på det jeg ledte efter.
Vil du skrive et "svar"
Avatar billede jfp001 Nybegynder
08. februar 2011 - 09:41 #5
Never Mind. Jeg skal lige lære at kigge mig for!