Avatar billede dj-bmw Nybegynder
06. februar 2011 - 17:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Reducering af ligning

Hej,

Nogen der evt. kan hjælpe mig med at reducere ligninger?
Det er ikke så meget resultatet jeg leder efter, men nærmere fremgangsmåden.
Så hvis der sidder en venlig sjæl derude og evt. lave en forklaring, hvad man gør undervejs, ville det være super.

Ligningen ser således ud:

(a+b)(a+b) -(a+2)(a-2) - (a-2)(a-2)
Avatar billede noltus Novice
06. februar 2011 - 17:15 #1
Ing.dk har lige kørt et tema om matematik,der kan man se div. videoer http://ing.dk/artikel/115870-se-alle-laesernes-matematikvideoer
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2011 - 18:25 #2
Når du reducerer ligninger, så handler det hele om, at få fat i nogle led, der kan gå ud med hinanden.
Du skal hele tiden tænke i regneregler, og især din ligning er ligetil.

Du skal bruge to regler til ligningen; kender du dem her?
1) "Kvadratet på en toleddet størrelse er lig med kvadratet på det første led plus kvadratet på det andet led plus det dobbelte produkt"

2) "To tals sum gange de samme to tals differens er lig med kvadratet på det første led minus kvadratet på det andet led"

I din ligning har du både kvadratet på en toleddet størrelse, nemlig
(a+b)(a+b)=(a+b)^2
og
(a-2)(a-2)=(a-2)^2

og du har to tals sum gange de samme to tals differens, nemlig
(a+2)(a-2)

Derfor kan vi altså omskrive din ligning ud fra, hvad regnereglerne siger:
(a+b)(a+b) - (a+2)(a-2) - (a-2)(a-2) =
(a^2 + b^2 + 2ab) - (a^2 - 2^2) - (a^2 + (-2)^2 + 2a(-2))

Næste skridt er nu at få ganget alle de parenteser ud, vi har fået. Hver gang der står minus foran en parentes, så skal minusset ganges ind i parentesen - og det betyder i virkeligheden, at alt i parentesen skifter fortegn:
(a^2 + b^2 + 2ab) - (a^2 - 2^2) - (a^2 + (-2)^2 + 2a(-2)) =
a^2 + b^2 + 2ab - a^2 + 2^2 - a^2 - (-2)^2 - 2a(-2)

Og nu kan du pludselig se en masse led, der kan gå ud med hinanden! Fx a^2 og -a^2. Hvad ender det hele så med?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. februar 2011 - 18:10 #3
I dette tilfælde:

- gang ud, fx (a+b)(a+b)
- læg sammen hver for sig: a'er, b'er, 2-potenser af a og b, ab'er og bare tal
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. februar 2011 - 18:11 #4
- og undervejs: hæv parenteser
Avatar billede dj-bmw Nybegynder
06. februar 2011 - 18:14 #5
det er undervejs det går galt for mig.
der står f.eks:
-(a+2)(a-2).
Hvordan ganger jeg dette korrekt ud?
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. februar 2011 - 18:55 #6
Er der en spec. grund til,I konsekvent bruger 'ligning' ?
Det er jo ikke en ligning - men en reduktionsopgave
Avatar billede dj-bmw Nybegynder
06. februar 2011 - 19:00 #7
Jeg får det til:

-a^2+8a+4

Det jeg gjorde galt, var at jeg ophævede parenteserne for hurtigt. Når jeg regnede dem ud, hævede jeg dem med det samme, så det gik helt galt for mig...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. februar 2011 - 19:05 #8
Det kan ikke være helt rigtigt - der må fx være et b^2 led.
Avatar billede dj-bmw Nybegynder
06. februar 2011 - 19:10 #9
Min fejl..
havde skrevet forkert op fra starten:
opgaven lyder:
(a+2)(a+2)-(a+2)(a-2)-(a-2)(a-2)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. februar 2011 - 19:29 #10
Ok. Så tror jeg du har regnet rigtigt.
Avatar billede dj-bmw Nybegynder
06. februar 2011 - 19:34 #11
Jeg siger mange tak for hjælpen.
Er godt klar over det ikke er på et højt niveau, men det er 10 år siden jeg sidst har haft brug for det.
Så det ligger nok gemt væk bagerst i hovedt :)
Avatar billede dj-bmw Nybegynder
06. februar 2011 - 19:35 #12
Smid lige et svar, så jeg kan lukke:)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. februar 2011 - 20:41 #13
Ingen point til mig, tak. Samler ikke.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2011 - 22:31 #14
(Nej, det er selvfølgelig ikke en ligning uden ligmedtegn)

Her er svar.