Avatar billede k_skriver Juniormester
04. februar 2011 - 22:50 Der er 5 kommentarer

Indsætte et billede i Excel via en formel

Jeg har en mappe med en masse BMP-billeder - når en celle har en værdi der passer til ét af filnavnene i mappen(+.bmp)skal billedet indsættes et sted i arket.
(Hvordan) kan jeg efterfølgende justere størrelsen af billedet?
Avatar billede gnowak Nybegynder
07. februar 2011 - 11:49 #1
Du skal ind og kigge på .Width og .Height når du har fat i billedobjekterne.

VH. GrN.dk
Avatar billede k_skriver Juniormester
07. februar 2011 - 12:40 #2
Tak, men i første omgang skal jeg lige have hentet/indsat billederne :-)
- har du mulighed for at hjælpe med den del også?
Avatar billede k_skriver Juniormester
26. juni 2015 - 17:00 #3
Med udgangspunkt i http://www.eksperten.dk/spm/968103 har jeg fået lavet denne kode, som indsætter billedet fra en bestemt mappe 5 celler til højre for den markerede celle, hvor billedenavnet står i en celle (uden sti eller extention):

Sub MacroInsætBillede()

    Filnavn = ActiveCell.Value

    ActiveCell.Offset(0, 5).Range("A1").Select 'bestemmer hvor billedet skal indsættes
'her mangler en if-kommando....
    ActiveSheet.Pictures.Insert("R:\Company\Previews\" & Filnavn & ".bmp").Select
    Selection.ShapeRange.LockAspectRatio = msoTrue 'bibeholder forholdet mellem højde og bredde på billedet
    Selection.ShapeRange.Height = 165 'justeres så billedet får den rigtige størrelse
    Billednavn = Selection.Name 'henter billedenavnet
    ActiveCell.Value = Billednavn 'skriver billedenavnet i den markerede celle (bag billedet)

    ActiveCell.Offset(0, -5).Range("A1").Select

End Sub

Jeg har uden held forsøgt at tilføje nedenstående, hvor 'der mangler en if-kommando, for at slette evt allerede eksisterende billede inden det nye sættes ind.

    If ActiveCell.Value <> "" Then
        BilledTilSlet = ActiveCell.Value
        ActiveSheet.Shapes.Range(Array("BilledeTilSlet")).Delete
        Selection.ClearContents
    End If

Nogen der kan hjælpe mig videre?
Avatar billede k_skriver Juniormester
26. juni 2015 - 17:12 #4
Løsningen er fundet via http://www.eksperten.dk/spm/1004515

If ActiveCell.Value <> "" Then
        BilledTilSlet = ActiveCell
        ActiveSheet.Shapes(BilledTilSlet).Delete
        Selection.ClearContents
    End If
Avatar billede FruJensen Praktikant
03. februar 2022 - 16:35 #5
Hej
Jeg så denne fantastiske streng, som er startet for lang tid siden.
Jeg vil også gerne bed om filen, hvis du vil sende den til igj@fisker.as

På forhånd tak.