Avatar billede adamants8888 Nybegynder
04. februar 2011 - 13:01 Der er 5 kommentarer

Hjælp til backup

Min gamle bærbar er crashet og jeg har pille harddisken ud for at redde data. Jeg har investeret i et kabel så jeg kan koble den til min nye pc via usb - men når den forsøger at læse disken - vil den kun formatere den :-(

Er der nogen der har en hardware/software løsning på hvordan jeg selv får taget en backup af den gamle harddisk?

Den gamle harddisk er i vista den nye pc er med w7
Avatar billede bedt Nybegynder
04. februar 2011 - 13:27 #1
Prøv at kig i Disk Håndteringen:

Start --> Højreklik på Denne Computer / Computer --> klik på Administrer -->
Vælg Disk Håndtering. Hvis den siger at filsystemet er RAW, så kan du måske reparere det med TestDisk.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Pas på ikke at gøre noget forkert med programmet.

Husk at følg guiden !!!

Alternativt kan du prøve med GetDataBack for NTFS:

http://getdataback-for-ntfs.dk.malavida.com/d858-download-gratis-windows
Guide til GetDataBack her:
http://www.youtube.com/watch?v=XQBprGyy_Ko
Avatar billede larsini Seniormester
04. februar 2011 - 16:01 #2
til orientering hvis alt andet fejler:
jeg har være udsat for nøjagtigt det samme ganske vist på en xp pc. jeg kunne ikke komme i kontakt med hdd, jeg tog den ud og satte den i en anden pc som hdd nr 2. fik melding om at systemet ville formatere hdd hvilket jeg så akcepterede - det viste sig imidlertid, at den defekte hdd ikke blev formateret næh nej den blev skam først repareret og da det var tilendebragt med succes ville den fortsætte med at formatere, hvilket jeg stoppede og vupti var den defekte hdd i orden og har virket perfekt siden.
så hvis dit system siger den vil formatere, så prøv lige at akceptere og se hvad der sker, sku' ikke undre om den gik i gang med at reparere først.
Avatar billede bedt Nybegynder
04. februar 2011 - 17:47 #3
Det vil jeg ikke anbefale at man gør.
Der kan jo være flere grunde til at den siger at den skal formattere.

Og hvis den viser sig ikke at gøre det samme, så har du jo problemer. Især hvis den laver en lowlevel formattering, da den så overskriver alle bits med 0'er.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. februar 2011 - 21:07 #4
Velkommen til eksperten :)
Dette forum kan være svært at finde ud af, men tager man sig tid når spørgsmålet skal oprettes, er det faktisk ikke så svært alligevel :)

Når du opretter spørgsmål i denne kategori står der:
Passer denne beskrivelse på dit spørgsmål?:
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For a få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

Ved at du bruger den rette kategori, får du hurtigere svar.
Se bl.a. http://www.eksperten.dk/faq#faq-2-2

Jeg vil anbefale at du bruger http://www.eksperten.dk/spm/Hardware/PC til dit spørgsmål.
Inden du opretter nyt spørgsmål er det vigtigt at du lukker her dette. Se her hvordan: http://www.eksperten.dk/faq#faq-4-2
Avatar billede larsini Seniormester
05. februar 2011 - 09:48 #5
#3har helt ret, men realiteten er, at jeg have disk som der ikke kunne bootes på. som beskrevet satte jeg den i en anden pc som slave med henblik på at redde data, og der er da ikke uheldigt at den syge disk blev repareret før den kunne bruges som slave og jeg dermed kunne fiske data ud! da jeg satte den defekte tilbage i sin oprindelige pc fungerede den perfekt og har gjort de sidste 2 år - alt dette blot til venlig orientering.