Avatar billede madsing Nybegynder
03. februar 2011 - 13:06 Der er 2 kommentarer

Krav til Hardware/Software

Hej Eksperter,

Jeg har en hjemmeside/CMS lavet i ASP.Net med et eHandelssystem. Systemet er bygget sammen med en SQL Database. Derudover har vi noget hosted Navision som også er bygget på en SQL Server.
Der replikeres jævnligt data mellem de 2 sql severer. Det er 2 selvstæandige firmaer, som står for hhv. eHandelsssytemet og Navision dog med samme fysiske lokation.

Jeg ovevejer derfor om man kan opnå en besparelse ved at slå løsningen sammen.

Vil I ikke mene at det burde være muligt at få:

- 1 stks. Windows 2008 Server ( CMS og eHandelsystem)
- 1 stk.s MS SQL 2008 Server (Navision og eHandelssystem selvfølgelig fortsat 2 selvstændige databaser)

og stadig have samme løsning, men mulighed for værende mere effektiv og billigere??

Tak...
Avatar billede Syska Mester
03. februar 2011 - 20:10 #1
Hej,

Det kommer jo an på alle de ting du ikke har nævnt her.

Load, er den maxed ?
Hvad adgang skal de 2 firmaer  have til serveren? Må de se den andens arbejde ?

Der burde ikke være noget galt ...

Der er jo også Hyper-V, hvor du så kan køre en Enterprise Windows Server 2008 R2, der må du så installere 4 version af Windows some n virtuel maskine ... så kan du have samme setup men blot på en fysisk maksine.

Men din host, hvor du lejer de 2 servere i dag, må da nemmere kunne sige noget om der kan spares penge.

mvh
Avatar billede jensriis Novice
08. februar 2011 - 20:30 #2
Du kan sagtens slå de 2 Fysiske sql servere sammen til en fysisk sql server. Selvfølgelig forudsat at hardware kan følge med loaden.

Af flere grunde vil jeg foreslå at du på den nye fysiske server (altså kun en) installerer 2 sql servere(instances)
og placerer Navison på den ene sqlserver instance og Ehandelssystemet på den anden sql server instance.
Dette fordi

1. Du får mulighed for at tune performance (ie. cpu og ram tildeling) separat.
2. De 2 systemer skal ikke deles om diverse fælles sql server ressourcer som f.eks Temp db.
3. Sikkerhedsmæssigt får du adskildt systemerne helt(der kan stadig godt sættes replikering op)
Navision dynamics kræver så vidt jeg husker sysadmin rettigheder for sine interne brugere.
4 Konfigurations mæssigt får du adskildt systemerne.
Navision dynamics kræver så vidt jeg husker at dens sql server instance startes op med specielle trace flags.
5. Licens mæssigt er det ligegyldigt hvor mange sql instanceses
du installerer på samme server. Det er antallet af fysiske cpuer
(ikke cores) der er afgørende.
6. Endlig får du et smidigere driftsvindue idet du nu kan stoppe og starte sqlserverne(instances) separat uden at det generer den anden