Avatar billede kris75 Mester
29. januar 2011 - 13:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Backup Debian til Synology DS110j Nas

Hej
Jeg har en Debian server stående med div. hjemmesider, mail osv. Desuden har jeg en Synology Nas DS110j kørende hvor jeg ønsker at lave backup fra serveren på. Er der nogen der ved hvordan jeg klarer den? Evt. nogle sider der beskriver det.
På forhånd tak.
Mvh.
Kris
Avatar billede The_Buzz Novice
29. januar 2011 - 15:51 #1
1: Mount drevet på din Debian
2: installer Bacula backup fra www.bacula.org og konfigurerer det.

Det er faktisk meget simpelt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. januar 2011 - 21:38 #2
Hvis den understøtter NFS er det klart at anbefale, ellers skal du over og bruge cifs.

Et alternativ, istedet for bacula, kunne være at bruge rsync, eller simpelthen kopiere filerne på normal vis.
Det hele kan gøres via cron, så det sker automatisk.
Avatar billede chalde Seniormester
29. januar 2011 - 22:56 #3
Idet synology har indbygget Rsync, ville jeg også tage det den vej.
Rsync aktiveres under "backup and restore" og "network backup service"
Avatar billede kris75 Mester
30. januar 2011 - 09:46 #4
Jeg tror jeg vælger rsync nu siden det følger med Nas serveren. Findes der nogle vejledninger på hvordan jeg sætter det op?
Avatar billede kris75 Mester
30. januar 2011 - 11:43 #5
Altså sætter Debian serveren op til det?
Avatar billede kris75 Mester
30. januar 2011 - 15:29 #6
Er der ingen der ved hvordan det sættes op?
Avatar billede kris75 Mester
30. januar 2011 - 15:51 #7
->The Buzz, er lidt ny i Debian, så hvordan kan jeg mounte netværksdrevet? Jeg bruger webmin og har installeret Bacula....
Avatar billede kris75 Mester
31. januar 2011 - 15:29 #8
Er der ikke nogen der har en "manual" til de 2 løsninger? Synes jeg sidder lidt fast i den begge. har lidt problemer med at mounte netværksdrevet...
Avatar billede The_Buzz Novice
01. februar 2011 - 19:03 #9
@kris75 Nu afhænger det jo om det er et netværksdrev eller en USB eller lignende?

Mht. Debian på Webmin, det har jeg aldrig fået til at virke desværre :o/
Avatar billede kris75 Mester
01. februar 2011 - 19:15 #10
->The Buzz, det er et netværksdrev, som jeg har oprettet på min Nas server. Hvordan har du ellers fået det til at virke? :-)
Avatar billede kris75 Mester
01. februar 2011 - 19:16 #11
Og jeg skal have netværksdrevet mountet :-)
Avatar billede The_Buzz Novice
01. februar 2011 - 21:14 #12
mount -t smbfs -o username=Administrator,password=Password //recurring/c$ /mnt/recurring

http://www.debian-administration.org/articles/165
Avatar billede The_Buzz Novice
01. februar 2011 - 21:16 #13
Q: ->The Buzz, det er et netværksdrev, som jeg har oprettet på min Nas server. Hvordan har du ellers fået det til at virke? :-)

A: Jeg bruger USB drev lige nu - ellers mountede jeg med SMBFS (Samba File System) som angivet ovenfor
Avatar billede kris75 Mester
03. februar 2011 - 19:18 #14
Så har jeg fået mountet netværksdrevet. Hvor finder jeg det i Bacula?