Avatar billede ilder Nybegynder
25. januar 2011 - 15:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

windows makro

Jeg har en mængde blanketfiler af typen DAF (diaform) som jeg skal have gemt som pdf. Jeg savner en makro der kan gøre det for mig. Min PC kører XP og har en klient der læser *.daf filer og kan gemme i pdf. Filnavnet skal være uændret, bortset fra typeangivelsen
Avatar billede tjens Nybegynder
25. januar 2011 - 21:23 #1
Jeg har en lille applikation som du kan bygge videre på.
Den er skrevet til en bruger herinde, som skulle finde en masse filer med et bestemt navn, og derefter rename/fjerne prefix på alle.

Du kan downloade den herfra: http://tjens.dk/javascript/HTA/ og herefter rette den til, fra rename funktionalitet, til dit brug.

Applikationen er af typen HTA, hvor man bruger html og javascript som sprog.
Hvis du kender HTML-DOM kan du let læse scriptet.
Hvis du starter med at oprette en folder og nogen dummyfiler, og tester den nugældende rename-funktionalitet vil du hurtigt kunne gennemskue det.

Hvis du ikke kan udføre din kommando fra javascript kan du blande vbscript ind i scriptet uden problemer

<script language="vbscript">
    Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
    sub Run(theCmd)
        Wshshell.run theCmd,5,False
    End Sub
</script>

og kalde den fra javascript sektionen   vbscript:Run( kommando ) ;
Avatar billede falster Ekspert
25. januar 2011 - 22:05 #2
Så vidt jeg kan forstå, efterspørger du en makro, som kan "udskrive" dine daf-filer til pdf og gemme dem som "samme fornavn.pdf".

Acrobat med Adobe-printeren forslår nomalt navnet sådan.

Men der skal jo klikkes for hver fil.

Så jeg kigger med, hvis der findes en automatiseret løsning.
Avatar billede ilder Nybegynder
26. januar 2011 - 09:23 #3
hej tjens
Dit forslag forudsætter desværre større programmeringsevner end mine.. Jeg har af samme grund prøvet forskellige Windos Makro generings værktøjer, dog uden held endnu.
Avatar billede ilder Nybegynder
26. januar 2011 - 09:25 #4
Hej falster
Det er lige præcist hvad jeg har brug for - jeg har flere tusinde filer der skal "konverteres"
Avatar billede tjens Nybegynder
27. januar 2011 - 00:03 #5
Så lad gå:
Jeg har skrevet den om til dit formål, og den kan downloades her: http://tjens.dk/javascript/HTA/

Programmet hedder FindAndExecute.HTA
Højreklik og gem på din egen maskine
Hvis endelsen ændrer sig under download, skal du rename til .HTA igen.

Du kan ændre startværdierne i de 3 indtastningsfelter, til dine egne værdier, næsten nederst i programmet.
Avatar billede ilder Nybegynder
28. januar 2011 - 13:59 #6
hej tjens

imponerende.
Det fungerer også fint - indtil dokumenterne skal gemmes.  Det sidste element i Command Template driller. Udtrykket -o pdf giver problemer. F.eks.
"C:\Programmer\InternetExplorer\iexplore.exe" "C:\test\0A1D7983EF1B98C8C1256D34002EB05A.DAF" -o pdf

Her fejler explorer da den forsøge at åbne: http://%22c/test/0A1D7983EF1B98C8C1256D34002EB05A.DAF%22%20-o%20pdf

Hvis jeg udelader "-o pdf" åbnes dokumenterne fint (jeg skal dog klikke OK efter hvert dokument). Jeg har forsøgt forskelligt - men kan ikke finde en kommandoparameter der "gemmer som" pdf
Avatar billede tjens Nybegynder
28. januar 2011 - 15:06 #7
#6 Ja, det er nødvendigt, at du har en applikation som
- kan udføre konverteringen
- startes via en kommandolinie

"-o pdf" var bare en skitse fra min side, da jeg jo ikke ved hvilket program du anvender til konvertering.

Hvis du ikke har sådan et program, må du søge på nettet efter en "DAF-converter"
Avatar billede ilder Nybegynder
02. februar 2011 - 08:15 #8
Hej tjens
Jeg har programmet - det er et javascript der kører under explorer.Jeg har bare ikke kunnet gennemskue, hvorledes jeg starter den via kommandolinien endnu. (Det hedder DAFOLO2PDF.exe)
Men jeg er i hvertfald kommet et godt stykke af vejen.
Avatar billede ilder Nybegynder
02. februar 2011 - 08:25 #9
Hej tjens

jeg kom til at give mig selv pointene - det var ikke meningen. Hvis du lægger et svar får du dem
Avatar billede tjens Nybegynder
02. februar 2011 - 11:47 #10
Det er ligemeget med de point.

Mange windowsprogrammer udskriver hjælp og instruktioner, hvis man kalder dem fra et cmd.exe vindue.
Prøv f.eks. at skrive DAFOLO2PDF.exe /?

Eller hvis DAFOLO2PDF.exe kan åbnes som ActiveX-komponent og scriptes til at udføre dannelsen af PDF, kan det lille VBscript i mit program udvides til at gøre dette.

Men uden lidt dokumentation på programmet bliver det svært.