Avatar billede js_delphi Nybegynder
25. januar 2011 - 14:53 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Forslag til tilpasning til forskellige skærmopløsninger ønskes

Hej,

Normalt programmerer jeg ikke C++, men er alligevel overbevist om, at dette er det rette sted at stille mit spørgsmål.

Jeg er ved at programmere et interface til en maskinstyring, som skal kunne køre med forskellige skærmopløsninger.
Normalt er dette ikke noget problem, hvis da ikke programmet har komponenter (Buttons, Edits osv.) fordelt over hele formen, og ikke kun i toppen/siderne.

Se f.eks. denne Form:
http://www.humanelectronics.com/pics/software/VarRunPage.GIF

Hvis vi nu antager, at formen her er programmeret til 600x800 pixel, men altid skal fylde hele skærmen i runtime (Maximized, hvilket ikke er muligt på viste Form).
Hvordan ville I så positionere/skalere de enkelte GroupBoxe/Edits?

1:
Hvis man bare forskyder deres positioner proportionalt med den nye opløsning, vil det se ret spøjst ud med f.eks. en 1200x1600 pixel skærm (en GroupBox/Edit "her og der" på den store skærm, og en masse "luft" imellem).

2:
Punkt 1 sammen med resizing af komponenterne kunne være en løsning, men hvad så med font-størrelser?

3:
Punkt 1+2 med font-størrelse tilpasning (og true-type Font)?

Jeg er ikke selv helt tilfreds med nogen af ovennævnte løsninger, og tænkte derfor, at nogen må have løst en sådan opgave i f.eks. C++, og måske havde lyst til at dele sin viden på det punkt :)

Jeg takker på forhånd for evt. hjælp.
Avatar billede intel4004 Novice
10. februar 2011 - 21:49 #1
js_delphi> Er du kommet videre med det siden d. 25 januar?

Jeg kan godt se dit problem. Udfra dit screenshot så vil jeg mene at dit program umiddelbart ligner mere en simpel "dialog-applikation". Mit spørgsmål til dig, er om du overhovedet bør kunne maksimere sådan en dialog. Der findes nemlig ikke noget "pæn" måde at maksimere elementerne i din dialog på.

Den eneste maksimering kunne være en hvor alle Edit-felter maksimeres i bredden og ingenting i højden. Så får du et "bredt" og ikke særlig højt program. Det kunne stadig maksimeres, men der ville kun være "GUI baggrund" i bunden af vinduet.

Hvad bruger du til at programmere GUI'en? Qt, wxWidgets eller Microsoft Visual Studio?

Mvh Intel4004
Avatar billede js_delphi Nybegynder
28. marts 2011 - 10:18 #2
Hej Intel4004,

det viste screenshot var ikke mit program, men et eksempel fra nettet.
Jeg endte med at skallere samtlige komponenter inkl. fonte.
Besvaerligt, men resultatet er godt.

Jeg bruger Delphi til dette program.

Lukker hermed.