Avatar billede mhaahr001 Nybegynder
23. januar 2011 - 23:14 Der er 4 kommentarer

MySQL Having

Min tabel indeholder følgende felter:
id (heltal)
ip (ip-adresse)
tid (dato, Y-m-d)

Nu har jeg så brug for at finde antallet af gange en IP fremtræder, og liste den efter hvilken der har optrådt flest gange.

Dette virker:
SELECT ip, COUNT(id) AS count1 FROM login GROUP BY ip HAVING count1>=250 ORDER BY count1 DESC

Så har jeg brug for at finde den med flest logins den seneste måned. Dette virker ikke:
SELECT ip, COUNT(id) AS count1 FROM login GROUP BY ip HAVING tid >= '2010-12-23' AND count1>=250 ORDER BY count1 DESC

Oventsående giver mig: "Unknown column 'tid' in 'having clause'"

Dette virker heller ikke:
SELECT ip, COUNT(id) AS count1, tid FROM login GROUP BY ip HAVING tid >= '2010-12-23' AND count1>=250 ORDER BY count1 DESC

Ovenstående giver et resultat, men resultatet er forkert. Jeg kan manuelt tælle en bestemt IP-adresse, der fremgår 516 gange i perioden, men den fremkommer ikke på listen... Jeg tror det har noget at gøre med at "tid" bliver inkluderet i SELECT... Men uden virker det heller ikke... Gode råd?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. januar 2011 - 23:56 #1
Din tid >= '2010-12-23' skal nok bare ind i en almindelig WHERE
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. januar 2011 - 23:57 #2
Sådan lidt firkantet:

  WHERE til betingelser der kan (og skal) udregnes før GROUP BY
  HAVING til betingelser der kun kan udregnes efter GROUP BY
Avatar billede mhaahr001 Nybegynder
24. januar 2011 - 00:11 #3
Tak for hintet. Havde indsat WHERE efter HAVING... Nu prøvede jeg før GROUP BY.. Og straks virker det.. Nice :) - Kom med et svar :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. januar 2011 - 09:42 #4
Ja, rækkefølgen er vigtig.

Jeg samler ikke på point, tak. Svar selv, og accepter eget svar.