Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2011 - 22:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med i if sætning

Jeg har denne kode del til at lave en bruger liste med.

echo "<center><table class='sample' width='85%' border='1' align='center' cellpadding='1' cellspacing='1' bordercolor='#000000'>";
echo  "<tr bgcolor='#222222'>";
echo  "<td>";
echo      "Navn";
echo    "</td>";
echo    "<td>";
echo    "<div align='center'>";
echo      "<font color='#FC9801' size='2' face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif'>";
echo      "Type";
echo      "</font>";
echo    "</td>";
echo    "</tr>";

$result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_onoff = 'on' ORDER BY u_type DESC");
While($row=mysql_fetch_array($result))
{
echo    "<tr>";
echo    "<td>".$row['u_navn']."</td>";
echo    "<td>".$row['u_type']."</td>";
echo    "</tr>";
}
echo  "</table></center>";

Det giver dette udtræk:

[Navn][Type]
[Lasse][1]
[Torben][1]
[Kapser][1]
[Leif][2]
[Lautris][4]
[Ken][4]
[Asbjørn][4]

Jeg vil gerne inddele det jeg henter i en tabel pr type.
Og sådan at hvis der ikke er en type. Så vil [Navn][Type] ikke blive vist.

jeg tænker noget i stil med:

echo "<center>";

if (hvis der er nogen u_type=1 and u_onoff=on) { <---------MIN ide

echo "<table class='sample' width='85%' border='1' align='center' cellpadding='1' cellspacing='1' bordercolor='#000000'>";
echo  "<tr bgcolor='#222222'>";
echo  "<td>";
echo      "Navn";
echo    "</td>";
echo    "<td>";
echo    "<div align='center'>";
echo      "<font color='#FC9801' size='2' face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif'>";
echo      "Type";
echo      "</font>";
echo    "</td>";
echo    "</tr>";

} <---------MIN ide

$result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_type = 1 AND u_onoff = 'on' ORDER BY u_type DESC");
While($row=mysql_fetch_array($result))
{
echo    "<tr>";
echo    "<td>".$row['u_navn']."</td>";
echo    "<td>".$row['u_type']."</td>";
echo    "</tr>";
}
if (hvis der er nogen u_type=1 and u_onoff=on) {  <---------MIN ide
echo  "</table>
} <---------MIN ide
</center>";

Her efter laver jeg bare 3 udtræk på samme måde med de andre typer.

Men så skal jeg jo have åbnet tabellen inden og trukket u_type og u_onoff ud.
Hvordan man lige laver if-sætningen og åbner en tabel til den, det vil jeg gerne lære.

Eller hvis der er en nemmere måde at gøre dette på er jeg også åben for at lære :o)

Spørg endelig hvis i ikke forstår mit spørgsmål :)
Avatar billede majbom Novice
21. januar 2011 - 22:52 #1
du skal vel lukke tabellen alligevel inden du åbner en ny - medmindre det er den første?
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2011 - 22:57 #2
Ja det gør jeg jo også..
Åbner en tabel hvis de 2 krav i if'en er godkendt.
Og lukker den igen til sidst.
Avatar billede majbom Novice
21. januar 2011 - 23:03 #3
Tro sq ikke lige at jeg er med så...
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2011 - 23:06 #4
Jeg ved ikke hvordan jeg laver de if sætninger der skal bruges til det.
Jeg skal vel åbne tabellen user i min database. Og hente u_type og u_onoff derfra. Så de kan bruges i min if sætning.
Avatar billede mons Nybegynder
21. januar 2011 - 23:40 #5
Du skal have dit query først.

Og så kan du bare bruge if på det.

Altså:
if($result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_type = 1 AND u_onoff = 'on' ORDER BY u_type DESC"));

Da $result er en boolian
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2011 - 00:14 #6
Jeg prøver lige at beskrive det på en anden måde.
Har også lige lavet koderne lidt om.
Lige nu har jeg denne kode:

echo "<center>";

echo "<table><tr><td colspan="2">Type 1</td></tr>";
echo "<tr bgcolor='#222222'><td>Navn</td><td>Type</td></tr>";

$result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_onoff = 'on' AND u_type = 1 ORDER BY u_name");
While($row=mysql_fetch_array($result))
{
echo    "<tr>";
echo    "<td>".$row['u_navn']."</td>";
echo    "<td>".$row['u_type']."</td>";
echo    "</tr>";
}
echo "</table><br><br>";

echo "<table><tr><td colspan="2">Type 2</td></tr>";
echo "<tr bgcolor='#222222'><td>Navn</td><td>Type</td></tr>";

$result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_onoff = 'on' AND u_type = 2 ORDER BY u_name");
While($row=mysql_fetch_array($result))
{
echo    "<tr>";
echo    "<td>".$row['u_navn']."</td>";
echo    "<td>".$row['u_type']."</td>";
echo    "</tr>";
}
echo "</table><br><br>";

echo "<table><tr><td colspan="2">Type 3</td></tr>";
echo "<tr bgcolor='#222222'><td>Navn</td><td>Type</td></tr>";

$result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_onoff = 'on' AND u_type = 3 ORDER BY u_name");
While($row=mysql_fetch_array($result))
{
echo    "<tr>";
echo    "<td>".$row['u_navn']."</td>";
echo    "<td>".$row['u_type']."</td>";
echo    "</tr>";
}
echo "</table><br><br>";

echo "<table><tr><td colspan="2">Type 4</td></tr>";
echo "<tr bgcolor='#222222'><td>Navn</td><td>Type</td></tr>";

$result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_onoff = 'on' AND u_type = 4 ORDER BY u_name");
While($row=mysql_fetch_array($result))
{
echo    "<tr>";
echo    "<td>".$row['u_navn']."</td>";
echo    "<td>".$row['u_type']."</td>";
echo    "</tr>";
}
echo "</table>";

echo "</center>";

Som i kan se har jeg 3 tabeller.
Men som det er lige nu i min database har jeg ingen type 3 brugere. (Det kan pludselig ændre sig, så derfor har jeg listen klar. Men lige nu udskriver den jo stadig toppen af tabellen:

echo "<table><tr><td colspan="2">Type 4</td></tr>";
echo "<tr bgcolor='#222222'><td>Navn</td><td>Type</td></tr>";

Denne del vil jeg kun have frem, hvis der er nogle bruger i tabellen i databasen, som er af typen 3.

Hvordan gør jeg det?
Jeg forstillede mig selv en if sætning. Men er åben for alle muligheder.

Håber at det var en lidt bedre forklaring. :)
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2011 - 00:21 #7
Lige en fejl:
Som i kan se har jeg 3 tabeller.
Men som det er lige nu i min database har jeg ingen type 3 brugere. (Det kan pludselig ændre sig, så derfor har jeg listen klar. Men lige nu udskriver den jo stadig toppen af tabellen:

Jeg har 4 tabeller og ikke kun 3 i min kode.
Avatar billede mons Nybegynder
22. januar 2011 - 00:28 #8
Din type 3 ser sådan her ud!!!

echo "<table><tr><td colspan="2">Type 3</td></tr>";
echo "<tr bgcolor='#222222'><td>Navn</td><td>Type</td></tr>";

$result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_onoff = 'on' AND u_type = 3 ORDER BY u_name");
While($row=mysql_fetch_array($result))
{
echo    "<tr>";
echo    "<td>".$row['u_navn']."</td>";
echo    "<td>".$row['u_type']."</td>";
echo    "</tr>";
}
echo "</table><br><br>";

Den skal se sådan her ud!!

if($result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_onoff = 'on' AND u_type = 3 ORDER BY u_name"));
{//begin if $result
echo "<table><tr><td colspan="2">Type 3</td></tr>";
echo "<tr bgcolor='#222222'><td>Navn</td><td>Type</td></tr>";

While($row=mysql_fetch_array($result))
{
echo    "<tr>";
echo    "<td>".$row['u_navn']."</td>";
echo    "<td>".$row['u_type']."</td>";
echo    "</tr>";
}
echo "</table><br><br>";
}//end if $result

Så får du ikke udskrevet <table.... med mindre der er gevinst i resultatet. Altså $result=1
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2011 - 00:48 #9
Super så havde du fat i noget. Bare mig der ikke forstod det.
Men jeg kan ikke få det til at virke.

Har sat dette ind.

if($result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_type = 1 AND u_onoff = 'on' ORDER BY u_navn));{

Og slutter med en } efter </table>

Men den laver stadig tabellen.. Hvad kan jeg gøre galt.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2011 - 01:14 #10
Fik det fixet sådan:

$result = mysql_query("SELECT * from Users Where u_onoff = 'on' AND u_type = 3 ORDER BY u_navn");
if(mysql_num_rows($result) > 0){

Du må gerne poste et svar
Avatar billede mons Nybegynder
22. januar 2011 - 09:37 #11
Godt du forstod det;-)