Avatar billede mikkeltheman Nybegynder
21. januar 2011 - 10:29 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Iphone Programmering

Hj Kære Ekspertens værdifulde brugere, jeg har udviklet i c# i flere år , nu er så tiden kommet til at jeg vil udvikle Apps til iphone , jeg er ejer af pc og vil ikke købe mac der jeg alligvel benytter Visual Studio Og Sql server 2008 som alligvel ikke kan køre på en mac. Så hvordan kommer jeg igang er det fuldstændigt udelukket og at installere det på pc??
Avatar billede BufferUnderrun Nybegynder
21. januar 2011 - 10:34 #1
Det korte svar: ja, det er udelukket.

iPhones SDK findes kun i XCode, som kun kører på Mac. Selv hvis du kan få en virtualiseret hacket udgave af MacOS til at køre, skal din App jo submittes og godkendes af Apple hvis du vil sælge/distribuere den, så dér vil du også rende ind i problemer.

Eneste/billigste løsning er nok at anskaffe en Mac Mini og ta' den derfra.

PS. Til ref. er der lidt mere info her: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=537583
Avatar billede mikkeltheman Nybegynder
21. januar 2011 - 10:38 #2
Kan man ikke installere det på ipad?
Avatar billede BufferUnderrun Nybegynder
21. januar 2011 - 10:42 #3
Nej, du kan ikke programmere på en iPad.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. januar 2011 - 10:47 #4
En iOS udvikler licens koster 99 USD dvs 547.8858 DKK.

Så hvis du tænker at du kan arbejde lidt amatøragtigt med et lille projekt du laver i din fritid for ingen penge så tro om igen.

Er du derimod ude på at arbejde helt seriøst med det så må du købe en Mac og udvikler licens.

Du kan ikke bruge Visual Studio til det pga. som BufferUnderrun er inde på at det kun findes i XCode (der er Mac kode).
Avatar billede mikkeltheman Nybegynder
21. januar 2011 - 10:52 #5
Jeg skal gøre det som amatør til at starte med, det var sku nederen man ikke kan gøre det på  ipaden, vis jeg var dem ville jeg have åbnet muligheden for at folk kan installere den almindelig styresystem på ipad:-) god ide ik?

Kan jeg så istedet  installere visual studio og sql server på en mac?? vil ikke have to computer som klovn:-)
Avatar billede mikkeltheman Nybegynder
21. januar 2011 - 10:53 #6
Jeg foretrækker bærbar i alle højeste grad:-9
Avatar billede BufferUnderrun Nybegynder
21. januar 2011 - 11:00 #7
Du kan kun køre Visual Studio og SQL Server på Windows (MS er ikke et hak bedre end Apple), men det er til gengæld rimelig nemt - bruger det selv.

Du kan enten installere en virtuel maskine (VM) - det kræver et VM program som f.eks. Parallels eller VMWare Fusion, som gør at du kan køre Windows på din Mac.
Apple har også noget der hedder Boot Camp, som gør at du kan installere Windows native på din Mac - det kræver så bare at rebooter når du vil skifte, men så kører den Windows ligesom en hvilken som helst anden PC. Så kan du skifte over i MacOS når du har brug for at lege med iPhone-udvikling.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. januar 2011 - 11:02 #8
Du kan kører Parallels (software der gør det muligt at køre Windows og Mac på en Mac samtidigt).
http://www.parallels.com/eu/products/desktop/

Bemærk dog at det koster 79,99 €, dvs 596 DKK.

Alternativt kan du gøre Dual boot (med Bootcamp) med Mac og Windows. i så fald skal du genstarte hver gang du vil skifte mellem Windows og mac programmer.
Avatar billede mikkeltheman Nybegynder
21. januar 2011 - 11:06 #9
heinz det var så noget godt nyhed , men fandens det er dyrt sådan en mac:-(
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. januar 2011 - 11:15 #10
Min personlige mening er selv at jeg aldrig ville have en Mac, primært pga. Apples arrogance og deres måde at behandle udviklere på. F.eks. har de i første omgang godkendt VLC til iOS og senere fjernet den.

Men det er jo kun min egen mening. Der burde jo ikke sætte en stopper for dig. Mit råd vil dog være at du inden evt. køber en Mac prøver en i butikken og ser om det er noget du selv ville kunne bruge.
Avatar billede bvli Praktikant
21. januar 2011 - 11:53 #11
Men hvis/når du så finder ud af at du vil købe en mac, så er der http://monotouch.com så du kan bruge C# - og de er godt i gang med monomac også (UI-bindings til C#). Det virker - faktisk.

Novell gør et kæmpe arbejde her - både med mono - men også med de mere kommercielle værktøjer. Så jeg synes helt sikkert de er værd at støtte. Monodevelop er i øvrigt ved at være et kompetent ide, som jeg har brugt et års tid nu på en Suse-maskine. Fik netop min første mac i går og ser frem til at få tid til at installere monodevelop på den.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. januar 2011 - 11:57 #12
Vil da sige at selv om mono ser lovende ud, så er udviklingen overhovedet ikke på samme niveau som Visual Studio 2010.

Men hvad kan forvente af noget der er gratis og er ret nyt.
Avatar billede bvli Praktikant
21. januar 2011 - 12:13 #13
Det kommer vel an på hvilken udvikling du mener? Det er svært at sammenligne en implementation af et framework med et IDE.

VS2010's udvikling i forbindelse med udvikling af iPhone apps er noget tilbage at ønske efter min mening.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. januar 2011 - 12:27 #14
Jeg tog det udgangspunkt at VS ikke skulle bruges til iPhone apps da det er en anden platform. Jeg tænker på C# apps, hvor VS gør det en del bedre end mono framework og tilhørende IDE.
Avatar billede bvli Praktikant
21. januar 2011 - 12:40 #15
Det kunne godt blive en lang diskussion, hvis vi fortsatte.

Jeg mener personligt at .net og mono komplimenterer hinanden, fremfor at konkurrere. Sidst på dagen er det os som udviklere der vinder - vi kan udvikle i C#/VB.NET/F#/Boo/etc. til mange platforme (f.eks. iPhone/iPad/Mac/Linux/Win). Og så er valg af IDE jo en personlig ting - og ret ligegyldig for afviklingen af dit program. (slut herfra) :)
Avatar billede crazysnap Seniormester
21. januar 2011 - 12:44 #16
Hej mikkeltheman,

Se denne her side:

http://www.taranfx.com/how-to-develop-iphone-apps-on-windows

Den bedste løsning lige nu (for iPhone udvikling på pc) ser nok ud til at være DragonFireSDK som giver dig alt hvad du skal bruge (udviklingen foregår godt nok i C/C++, men så får du også pudset de skills af).

Desværre koster det 50$ at komme igang, men mon ikke de er godt givet ud i det lange løb i forhold til at bruge tid på alt muligt andet (køb af Mac, eller installation af OS X på en virtual maskine, etc)?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
21. januar 2011 - 12:55 #17
BVI, ja lad os ikke gøre det for meget off-topic. Vil da tilslutte mig dit sidste indlæg, som jeg er fuldt ud enig i.

@Crazysnap
Den artikel du linker til er fra 2009, meget har ændret sig siden, specielt Flash er blevet fjernet, det kan godt være at de har ting i artiklen virker men i hvertfald Flash er no-go.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2011 - 23:36 #18
MonoTouch, MonoDevelop og C# er et validt alternativ til XCode og objective-C, fordi det ikke er bandlyst af Apple, hvilket næsten alt andet er.

Men jeg vil alligevel være tilbageholdende med at anbefalde det udfra en rent praktisk betragtning.

Langt de fleste iPhone udviklere bruger XCode og objective-C. Det vil være langt nemmere at finde tutorials, fora til spørgsmål, tips på nettet etc. ved at vælge den normale løsningfremfor en mere eksotisk løsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. januar 2011 - 23:39 #19
Med hensyn til Mono så er det ikke nyt længere. Version 1.0 blev releaset i 2004. Det er ved at være mange år siden.

Med hensyn til kvaliteten skal man være meget opmærksom på hvad man diskuterer:
A) er Mono og C# et fedt environemnt og sprog til at lave *nix apps på?
B) kan man udvikle kode i VS på Windows og regne med at det bare virker på *nix med Mono?

Jeg vil mene at de fleste der undersøger sagen og vurderer vil nå frem til JA og NEJ som svar.