Avatar billede Maikenc96 Nybegynder
20. januar 2011 - 15:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Matematik: Kurs

Hej Eksperter :)

Jeg har fået en opgave hvor man skal regne noget ud med kurser... Jeg har forstået at f.eks. 82 er 100 DKK. men kan ikke finde ud af at regne det ud.

f.eks. 65.000 kr. obligationer til kurs 82

Nogen som kan hjælpe?

På forhånd Tak ;)
Avatar billede JLause Nybegynder
20. januar 2011 - 15:46 #1
Det er rigtig nok, at kursen vil være "gevinsten" pr. 100 kr. indskudt. Som du rigtigt selv siger, så vil du få 82 kr. for hver 100 du bruger (Hvilket i øvrigt er en dårlig forretning, men det er jo ikke pointen).

Det du gør, at at du ser på kursen som procent, hvor kurs 100 er 100 %. I dit eksempel vil du altså have en kurs på 82 %. Det ganger du så på dine obligationer:

65.000 x 0,82 = 53.300

Håber du forstår min logik
Avatar billede softspot Forsker
24. januar 2011 - 13:55 #2
JLause >> Hvorvidt det er en god forretning eller ej kommer jo an på om man skal købe eller sælge til den kurs (og hvad tendensen for værdien af det man køber i øvrigt er) ;-)
Avatar billede egf Nybegynder
25. januar 2011 - 01:00 #3
Kursen angiver hvormeget du skal betale for en obligation med en pålydende værdi af 100 kr.

Opsat som en formel kan man sige:

P = pålydende værdi (den værdi der står på obligationen)
V = kursværdi (det obligationen er værd til den nuværende kurs)
K = kurs

V = P / 100 * K

Hvis kursen er 100 vil V være lig P, fordi

V = P / 100 * 100

Hvis kursen er 82 skal du altså betale 82 kr. for en 100 kroners obligation. Hvis du har obligationer med en pålydende værdi af 65.000 kr. er kursværdien således:

65.000 / 100 * 82 = 53.300 kr.
Avatar billede Maikenc96 Nybegynder
02. marts 2011 - 18:10 #4
Mange tak for hjælpen, jeg forstod det godt ;)