Avatar billede friis3450 Nybegynder
19. januar 2011 - 19:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af rækker af datasæt til kolonner

Hej Alle,

jeg har et regneark der er formateret således:
A1 Dr. Jae T Chung, MD
A2 Emergency Doctor, General Practice Doctor
A3 155 Jefferson St
A4 Newark, NJ 07105
A5 973-589-1300
A6 Dr. Jayalakshmi Ganapathy, MD
A7 Internist, General Practice Doctor, Pediatrician
A8 8 Hedden Ter
A9 North Arlington, NJ 07031
A10 201-991-6363

Efter 5 rækker starter et nyt sæt af data som gentager sig selv. Det vil sige, efter hver 5. række starter et nyt "kontaktkort" (A1-A5, A5-A10 osv osv)

Jeg har brug for en løsning således at data i kolonne "A", hver 5. række, bliver 'transpose' til 5 separate kolonner. Det vil sige at det listede data ovenfor bliver til A1 A2 A3 A4 A5, B1 B2 B3 B4 B5 osv osv

Giver det mening? Jeg har prøvet at bruge en OFFSET formel som jeg fandt på support.microsoft. Men formlen er skrevet til 4 rækker og ikke 5, og ligemeget hvad jeg gør melder den fejl så snart jeg kopierer den ind i en celle i excel.

Formlen er:
=OFFSET($A$1,(ROW()-1)*4+INT((COLUMN()-3)),MOD(COLUMN()-3,1))

Go easy on me :) Jeg er selvlært i Excel og ikke den skarpeste.

Jeg håber virkelig i kan hjælpe!!

Tak,
Christian
Avatar billede friis3450 Nybegynder
19. januar 2011 - 19:42 #1
Hvis er har brug for mere information og eller et eksempel på regnearket kan jeg selvfølgelig godt supplere med dette. Bare sig til!
Avatar billede friis3450 Nybegynder
19. januar 2011 - 19:56 #2
Det er denne MS support artikel jeg referer til: http://support.microsoft.com/kb/214024
Avatar billede store-morten Ekspert
19. januar 2011 - 19:59 #3
Måske på dansk:
=FORSKYDNING($A1;(RÆKKE()-1)*4+HELTAL((KOLONNE()-3));REST(KOLONNE()-3;1))
I B1 og fyld ned
Der efter fyld 5 kollonner til højre
Avatar billede store-morten Ekspert
19. januar 2011 - 20:11 #4
Det er vist ikke helt korrekt
=FORSKYDNING($A1;(RÆKKE()-1)*4+HELTAL((KOLONNE()-3));REST(KOLONNE()-3;1))

Men:
=FORSKYDNING($A$1;(RÆKKE()-1)*5+HELTAL((KOLONNE()-3));REST(KOLONNE()-3;1))
I B1 og fyld ned
Der efter fyld 5 kollonner til højre
Avatar billede friis3450 Nybegynder
19. januar 2011 - 20:19 #5
Tak for input. Mit Excel er på engelsk. Når jeg indsætter den formel får jeg en "Invalid Name Error" - jeg går ud fra det er fordi det er dansk.
Hvis jeg indtaster formlen på engelsk (med et 5 i stedet for 4 som i din tilrettede formel) får jeg en popup med at der er fejl i formlen.
Ideer?
Avatar billede friis3450 Nybegynder
19. januar 2011 - 20:28 #6
Aaah kæmpe fejl.. Data ovenfor skal blive til:
A1 B1 C1 D1 E1
A2 B2 C2 D2 E2

Sorry for fejlen :)
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2011 - 20:32 #7
Hvis du vil bruge Microsofts formel, så prøv i B1:

=OFFSET($A$1;(ROW()-1)*5+INT((COLUMN()-2));MOD(COLUMN()-2;1))

Hvis du synes, at "shorter formulas are usually better than longer formulas", så prøv:

=INDIRECT("A"&(ROW()-1)*5+COLUMN(A:A))

Kopier formlen til til F1 og så langt nedad som påkrævet.
Avatar billede friis3450 Nybegynder
19. januar 2011 - 20:46 #8
Fedt fedt fedt!
dkhanknu --> begge dine formler virker perfekt, så skal jeg bare vælge ;)
Smid et svar hvis du vil ha' point!
Forresten, kan man konveretere outputtet i cellerne fra formlen til ren text/data? håber du forstår.

Tak for hjælpen!
Avatar billede store-morten Ekspert
19. januar 2011 - 20:57 #9
"konveretere outputtet i cellerne fra formlen til ren text/data?"
Manuelt:
Marker data --> kopier
Højreklik --> Indsæt speciel... Vælg: Værdier
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2011 - 21:00 #10
Marker området, Copy, højreklik, Paste Special, Values, OK.

Hans
Avatar billede friis3450 Nybegynder
19. januar 2011 - 21:04 #11
Smukt, tak for hurtig hjælp begge to! I er kanon :)