Avatar billede zanfyste Nybegynder
19. januar 2011 - 17:38 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Win server 2008 R2 install Hyper-V

Hvordan kan det være at jeg ikke kan installerer hyper-v
på min windows server 2008 R2.

Den siger man skal aktivere noget i bios.
Hardware-assisted virtualization.

Men synes ikke lige jeg kan finde det.

Fujitsu Siemens RX300S2, 3.4Ghz XEON CPU, 4Gb Ram, 2x73Gb U320 SCSI HDD, 4x146Gb U320 SCSI HDD. Raid Controller. Resudant PSU

måske jeg skulle prøve og opdatere bios'en på den.
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. januar 2011 - 19:00 #1
Du skal muligvis opdatere din BIOS først, men kig under Advanced og "CPU Configuration" eller "Advanced System Configuration".

Her finder du noget i stil med "Execute Disable Bit", "Virtualization Technology" eller "Vanderpool Technology" som skal slås til, før du kan installere Hyper-V rollen.
Hvis ikke du kan finde nogle af de ting, understøtter din CPU formentlig ikke Hyper-V.
Avatar billede jjam Juniormester
19. januar 2011 - 19:07 #2
Se evt.
http://www.fujitsu.com/downloads/PRMRGY/configuration-sheets-rx300s2.pdf. side 7

Det ser ud til at du skal ind under "Advanced System Configurat ion" / "Hyper-Threading" skl sættes til "Enabled"

Håber det hjælper.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
19. januar 2011 - 19:34 #3
"Hyper-Threading"

Er aktiveret. Men kan stadig ikke installerer hyper-v.
Måske bios'en skal opdateres

BIOS Type    Phoenix
BIOS version    4.06 Rev. 1.06.1889
System BIOS Dato    09/27/05
Motherboard Navn    FUJITSU SIEMENS D1889
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. januar 2011 - 19:51 #4
Der er en enkelt nyere BIOS end den du har, men jeg tror ikke den hjælper dig. Allerede i V4.06 Release 1.02.1889 var "Execute Disable Bit" understøttet - det kræver naturligvis at CPU'en understøtter det, og jeg tror det er der du strander.

Det er i hvert fald min egen erfaring, med nogle IBM servere der benyttede ældre Xeon CPU'er.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
19. januar 2011 - 20:06 #5
Kunne da være sjov og prøve om det hjælper hvis man opdatere bios på den.
Synes ikke jeg lige kan finde nogen steder at hente den bios update ?

Men her er et billede af hvilken cpu der sidder i den.

http://billedeupload.dk/photo/2011-01/9d96cf88/CPU%20på%20server.jpg.html
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. januar 2011 - 20:21 #6
Irwindale CPU'erne understøtter ikke Hyper-V, så en bios opdatering vil ikke hjælpe.

Hvis du vil bruge serveren til virtualisering alligevel, må du enten se om du kan opgradere serveren med en CPU der understøtter Hyper-V (kan formentlig ikke betale sig), eller vælge et andet virtualiseringsprodukt. Performance vil dog ikke være helt det samme, som hvis CPU'en understøttede VT.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
19. januar 2011 - 20:27 #7
Har også prøvet med vmware men det virker heller ikke.
Er der andre programmer som kan køre virtualisering ?
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. januar 2011 - 20:34 #8
Du kan prøve med VirtualBox.
http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Avatar billede zanfyste Nybegynder
19. januar 2011 - 20:43 #9
det ser da ud til at virke ind til videre
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. januar 2011 - 20:46 #10
Lyder godt. Du får et svar her.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
19. januar 2011 - 21:04 #11
Ja det er i orden. Nu virker det.

Men er det egentligt lige så godt som de andre vmware og hyper-v ?
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2011 - 23:04 #12
#11 Nej, uden hardware virtualisering mister du en god bid ydelse.