Avatar billede netkravler Nybegynder
17. januar 2011 - 22:50 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

dynamisk includefiler

Sidder der en derude med et tungt klog hovede på sine skuldre.

En der kender til hvordan man kan lave includefiler med records fra DB´s. Jeg har selv prøvet uden held.

Server.execute virker, men der kan man ikke hente værdier fra den fil som server.execute er nested i.

Så forsvinder ideen

Nogen der har en ide der virker.

:-)
Avatar billede softspot Forsker
17. januar 2011 - 23:02 #1
Du kan bruge ExecuteGlobal på en blok med scriptkode, men der er, såvidt jeg husker, nogle forskelle for almindelige includefiler du skal være opmærksom på. ExecuteGlobal accepterer f.eks. ikke skift mellem scriptblokke og HTML, hvilket jo kan være en stor hurdle, hvis du forventer dynamiske includes.

Desuden kommer du givetvis også til at betale et performaceoverhead (dvs. dårligere skalering af din applikation), da kode nok skal fortolkes hver gang siden udføres i modsætning til include-filer, der jo bliver samlet til en fil af ASP-motoren, oversat til noget tokenkode og til sidst cached, så den er klar til næste gang siden skal bruges...

Jeg kan ikke lige komme i tanke om andre måder det kan lade sig gøre på.

Kan du evt. skitsere hvad det er du gerne, overordnet set, vil opnå (ud over at du vil tilgå variable i den side der inkluderer koden)? Det kunne være der var andre måder hvorpå man kunne tilgå udfordringen...
Avatar billede netkravler Nybegynder
17. januar 2011 - 23:15 #2
Hurtig respons :-)

Jeg har en ide om at lade en DB bestemme ud fra den pågældende fils navn hvilke filer der skal includeres i filen.

Havde lidt i tankerne at lade et felt evt semikolon sep. div filer der skal includes, og så på selve siden splitte dem op for at includere dem.

ideen var at kunne bestemme CMS mæssigt hvilke filer der skulle vises i samhørighed med hinanden.

Sikkert andre der er kommet om ved det på en anden måde.

Min ide var at lave små blokke som indeholdt feks. valutakurser, sidste viste emner, sammenlign viste emner, topsellers, contactmodluer og mange flere. Hver side skulle så ha tilkyttet nogle af de filer via en DB. Gerne SQL selvom jeg er helt grøn på SQL. Har klæbehjerne og det skal læres, indenfor rimelig tid.

Håber det var tydeligt nok :-)
Avatar billede softspot Forsker
17. januar 2011 - 23:24 #3
For mig lyder det som små mere eller mindre selvstændige "komponenter", der godt (med fordel) kunne leve i deres eget lille "rum" og altså gøre sig fint som filer der kaldes ind med server.execute.

Når du gerne vil referere nogle globale variable eller funktioner, hvad er det så helt konkret du gerne vil referere fra den inkluderende side?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. januar 2011 - 23:27 #4
"Nogen der har en ide der virker." - mnjah, det kunne være en idé at droppe gammeldags ASP, der, ja, er gammelt. Når du sådan skal udvikle noget nyt, stort, spændende, så kunne du jo tage fat i en nyere teknologi.
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. januar 2011 - 23:42 #5
Erik har talt
Avatar billede netkravler Nybegynder
18. januar 2011 - 09:11 #6
Hvilket vil du så anbefale oh store Erik. dot net, PhP eller noget helt treide. Jeg har længe forsøgt at sparke mig selv i gang med noget andet end ASP classic. Tiden har bare manglet. Man kunne vælge en færdig løsning, men det hverken lære man noget af, eller får det som man vil ha det. :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. januar 2011 - 16:31 #7
Hvad du skal vælge er mere dit problem, men det kunne være .NET i forlængelse af ASP - det er så noget helt andet end dynamiske include-filer.
Avatar billede softspot Forsker
18. januar 2011 - 16:41 #8
Min egen erfaring med overgangen fra ASP til ASP.NET er, at det er en stejl indlæringskurve man skal op ad. Det er en helt anden måde at tænke på, når du kommer over og arbejde med f.eks. webforms, for ikke at tale om springet fra VBScript til et fuldgyldigt objektorienteret miljø og sprog som f.eks. VB.NET.

Bort set fra det, så er det nok ikke nogen dårlig idé at springe af det skib der har ligget dødt i vandet de sidste 10 år :-)
Avatar billede netkravler Nybegynder
19. januar 2011 - 00:35 #9
Bruger i visual studio. er der en side der sparker røv når det kommer til at øse ud af deres visdom omkring .Net

Det behøver ikke nødvendigvis være dansk, taler både engelsk, tysk og svensk.
Avatar billede softspot Forsker
19. januar 2011 - 02:12 #10
MSDN-Library er da et sted at starte (http://msdn.microsoft.com/da-dk/). Der findes rigtig meget konkret referencemateriale, samt en del artikler om patterns, best practices samt meget andet.

Der findes mange andre sites der vier deres spalteplads til udbredelsen af viden om .NET, et par stykker kan nævnes så som ASP.net (http://www.asp.net) og Visual Studio Magazine (http://visualstudiomagazine.com/articles/list/practical-aspnet.aspx).

Specifikke emner finder du (som oftest) via en Google-søgning :-)
Avatar billede softspot Forsker
19. januar 2011 - 02:18 #11
Du kar starte på MSDN (http://msdn.microsoft.com/da-dk), hvor du får adgang til en masse viden indenfor Microsofts udviklingsplatforme. Der findes både referencemateriale og artikler om forskellige aspekter ved udvikling under .NET.

Desuden er der mange andre sites, bla. ASP.Net (http://www.asp.net) og Visual Studio Magazine (http://visualstudiomagazine.com/home.aspx), hvor du kan finde artikler m.m. om .NET herunder ASP.NET.

Google giver som regel svar på problemstillinger man løber ind i, i forbindelse med udviklingsprocessen. Jeg synes ASP.NET er en veldokumenteret og velafprøvet platform, så det vil jeg ikke have problemer med at anbefale :-)
Avatar billede softspot Forsker
19. januar 2011 - 02:18 #12
Du kar starte på MSDN (http://msdn.microsoft.com/da-dk), hvor du får adgang til en masse viden indenfor Microsofts udviklingsplatforme. Der findes både referencemateriale og artikler om forskellige aspekter ved udvikling under .NET.

Desuden er der mange andre sites, bla. ASP.Net (http://www.asp.net) og Visual Studio Magazine (http://visualstudiomagazine.com/home.aspx), hvor du kan finde artikler m.m. om .NET herunder ASP.NET.

Google giver som regel svar på problemstillinger man løber ind i, i forbindelse med udviklingsprocessen. Jeg synes ASP.NET er en veldokumenteret og velafprøvet platform, så det vil jeg ikke have problemer med at anbefale :-)
Avatar billede softspot Forsker
19. januar 2011 - 02:19 #13
Du kar starte på MSDN (http://msdn.microsoft.com/da-dk), hvor du får adgang til en masse viden indenfor Microsofts udviklingsplatforme. Der findes både referencemateriale og artikler om forskellige aspekter ved udvikling under .NET.

Desuden er der mange andre sites, bla. ASP.Net (http://www.asp.net) og Visual Studio Magazine (http://visualstudiomagazine.com/home.aspx), hvor du kan finde artikler m.m. om .NET herunder ASP.NET.

Google giver som regel svar på problemstillinger man løber ind i, i forbindelse med udviklingsprocessen. Jeg synes ASP.NET er en veldokumenteret og velafprøvet platform, så det vil jeg ikke have problemer med at anbefale :-)
Avatar billede softspot Forsker
19. januar 2011 - 02:20 #14
Beklager spammingen af tråden! Jeg ved ikke lige hvad der gik galt med min browser der, men når jeg postede, så viste den ikke mit indlæg, så jeg regnede egentlig med at det ikke var blevet sendt... :-(
Avatar billede netkravler Nybegynder
22. januar 2011 - 21:02 #15
Har siddet og "leget" lidt med visual studio. og der er en del der falder preæcis i min smag. Nemt med drag and drop.

Sidder og leder efter muligheden for at sætte enkeltværdier ind fra en DB, så man har et design der ligger uden for gridviews muligheder.

som feks

data connection +

if not rs.EOF then

dataværdier plus div tags

end if.

Det gøres med garanti anderledes i Net. men hvordan laver man forbindelsen til en DB. og så skriver <%= rs("dfgdfg")%> de steder i designet man har brug for. :-)

Ellers fedt med den master page. noget jeg har manglet, og været irriteret over "ikke" har fandtes.

Sådan er det jo når man satser og holder sig til det man kender og ikke bryder igennem og prøver nyt :-)
Avatar billede softspot Forsker
22. januar 2011 - 21:18 #16
Tag evt. et kig på nogle af de video som findes via denne side: http://www.asp.net/web-forms/data
Avatar billede softspot Forsker
22. januar 2011 - 21:20 #17
Nå, ok, det var vist ligeså meget guides som det var videoer - men ikke desto mindre... :-)
Avatar billede netkravler Nybegynder
26. januar 2011 - 21:51 #18
Nu har jeg siddet og arbejdet med Visual studio,  og jeg sidder og klapper i mine "små" hænder. for visuelt er det præcis som AutoCad har kørt med modelspace og paperspace i en del år. Har tit ønsket det kunne overføres til webdesign, men ikke undersøgt det videre. Dovenlas.

Det kører oki doki lokalt, men hvilke filer/mapper skal der uploades for at få det til at køre externt. Min udbyder Web10 understøtter ASP.net så problemet ligger ikke der.

Ved ASP classic uploader man og ref. bare til root dir.

Er der et godt sted at få et indblik i opbygningen af en sgl DB, har hidtil kun brugt Access- heldigvis, har jeg klisterbrain, så det skal nok hænge ved. :-)