Avatar billede h_h Nybegynder
17. januar 2011 - 18:19 Der er 4 kommentarer

ereg'ing i php

Kære eksperter,

Jeg sidder og arbejder med strenge i PHP. Jeg vil høre om man i PHP kan ereg'e (eller noget lignende) så en del af et ord bliver genkendt på en bestemt kombination af bogstaver i det (i eksemplet "-FARVE-") og det der kommer før og efter denne tegnkombination bruges som argumenter i en funktion, der erstatter ordet med en streng, hvor disse argumenter anvendes.

Eksemplet kunne være:

"Jeg har købt en is-FARVE-7722BB ikke en bil-FARVE-993300 vel?"

...som bliver til:

"Jeg har købt en <b><script (...) '7722BB'>is</script></b> ikke en <b><script (...) '993300'>bil</script></b> vel?"

Håber virkeligt at nogen kan hjælpe!
Avatar billede mons Nybegynder
20. januar 2011 - 18:13 #1
Vi skal lige vide, om der før og efter FARVE altid er - (bindestreg)?
Så kan du hive ordet (is-FARVE-7722BB) ud og så explode med '-' som argument, så er $array[0]='is' $array[1]='FARVE' osv.

Så må vi komme til scriptet senere.
Lige nu kan jeg sige du skal have fat på echo"";
og det giver ikke mening at bruge <b></b> det er jo html og betyder fed.
Avatar billede h_h Nybegynder
24. januar 2011 - 13:21 #2
Ja, tanken er, at de ord der skal genkendes altid indeholder -FARVE- (med bindestreger) til genkendelse. Koden efter -FARVE- skal så bruges til et html-tag. Ordet før -FARVE- skal wrappes med dette tag. Alternativt kunne man også køre en pseudo-tag syntax:

"Jeg har købt en [FARVE 7722BB]is[/FARVE] ikke en [FARVE 993300]bil[/FARVE] vel?"

...som bliver til:

"Jeg har købt en <b><script (...) '7722BB'>is</script></b> ikke en <b><script (...) '993300'>bil</script></b> vel?"

<b>-tagget var bare et eksempel på et ekstratag, man kunne smide på.

Håber du (I) forstår - ellers bare skriv igen... :)
Avatar billede mons Nybegynder
24. januar 2011 - 18:32 #3
Nu har jeg lavet en kode som behandler trækker ordet før og efter -FARVE-

Laver du selv scriptet?

Output fra denne kode er ordene
is
7722BB
bil
993300

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type" />
<title>Untitled 1</title>
</head>

<body>
<?
$string="Jeg har købt en is-FARVE-7722BB ikke en bil-FARVE-993300 vel?";
echo "Streng: $string";

$result=explode(' ',$string);
$count=0;
$count1=0;
foreach($result as $value){
    echo "Værdi: $value <br>";
    if(strstr($value,'-FARVE-')){
        echo "$count <br>";
        $tabel[$count1]=$value;
        echo"$tabel[$count1]";
        $count1++;
    }
$count++;
}

foreach($tabel as $value){
    $temp=strpos($value,'-');
    echo "$temp <br>";
    $temp1=$temp+7;
    $sub=substr($value,0,$temp);
    $sub1=substr($value,$temp1,strlen($value));

    echo"<br>$sub";
    echo"<br>$sub1<br>";

}
?>

</body>

</html>
Avatar billede h_h Nybegynder
25. januar 2011 - 13:42 #4
Super - TAK!