Avatar billede sbmoller Nybegynder
16. januar 2011 - 11:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

+ en til databasen hver gang der logges på

Hej!

Jeg har programmeret i hjemmeside i PHP og MySQL med brugerlogin, forum osv.
Nu mangler jeg en ting. Jeg har på brugerniveau i databasen en kolonne der hedder "loggedIn". Denne skal indeholde antal gange brugeren aktivt har logged ind på siden. Jeg har tænkt mig at tilføje denne data til databasen ifbm. login. Men kan ikke lige finde ud af hvordan man nemmest tager tallet der allerede står i databasen og plusser det med 1? Har i en simpel måde at gøre det på?
Har tilsvarende problem ved forum, da jeg gerne vil registrere hvor mange svar samt indlæg de forskellige brugere laver?
Avatar billede showsource Seniormester
16. januar 2011 - 12:18 #1
mysql_query("UPDATE brugertabel SET loggedin = loggedin+1 WHERE navn = '".$_SESSION["brugernavn"]."'") or die (mysql_error());

Du kan COUNT(*) FROM posts WHERE userid = brugerid
hvor userid er id for bruger i brugertabel, og brugerid så er f.eks. $_SESSION["brugerid"]

Du kan også lave et query-"mix" som henter navn og antal post fra brugertabel og posttabel.
Der er mange måder at gøre det på.
Avatar billede sbmoller Nybegynder
16. januar 2011 - 12:46 #2
jah.. og det er de gode ideer jeg skal have.. tak.. tror jeg trækker antallet ud, lægger 1 til og updater den..
tak for hjælpen ;)

smid et svar
Avatar billede webweaver Praktikant
16. januar 2011 - 12:49 #3
Hvorfor ikke gøre som showsource viser, istedet for at belaste serveren yderligere og unødvendigt, ved at trække data'en ud først? Hvis du ikke skal bruge tallet noget sted, er der ikke nogen grund til at trække det ud, bare for at lægge 1 til :-)
Avatar billede showsource Seniormester
17. januar 2011 - 08:07 #4
Helt korrekt, webweaver.
Avatar billede sbmoller Nybegynder
29. november 2011 - 06:24 #5
mangler et svar?
Avatar billede showsource Seniormester
29. januar 2012 - 10:53 #6
Jeg lægger et