Avatar billede Kim94 Nybegynder
14. januar 2011 - 22:32 Der er 20 kommentarer

æ, ø og å vil ikke sendes til databasen.

Hej, jeg har et simpelt forum - Når man skal oprette et indlæg eller svare, vil æ ø og å ikke virke. Overskriften kan sagtens sende æ, ø og å til min mysql-database, men teksten kan ikke.

Jeg ved, at fejlen ligger i at sende til databasen, ikke hive informationerne ud, da det i databasen heller ikke viser æ, ø eller å.

Jeg HAR sat siden til utf8 og alt i databasen er også sat til utf8_danish.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. januar 2011 - 22:49 #1
har du prøvet at sætte database char set til utf8
http://php.net/manual/en/function.mysql-set-charset.php
Avatar billede Kim94 Nybegynder
14. januar 2011 - 22:53 #2
Hvordan skal jeg sætte koden ind?
Dette virker ikke:

<?
bool mysql_set_charset ( string $charset [, resource $link_identifier ] )
?>
Avatar billede nissen2630 Novice
14. januar 2011 - 22:54 #3
Efter din connect kan du tilføje disse linier:

mysql_query( "SET NAMES utf8" );
mysql_query( "SET CHARACTER SET utf8");
Avatar billede Kim94 Nybegynder
14. januar 2011 - 22:57 #4
@nissen: Dette gjorde det hele værre - Nu vises intet korrekt.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. januar 2011 - 22:57 #5
#2
<?php
$link = mysql_connect('localhost', 'user', 'password');
mysql_set_charset('utf8',$link);
$db_selected = mysql_select_db('emp_feedback', $link);
if (!$db_selected) { die ('Database access error : ' . mysql_error());}
?>
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. januar 2011 - 22:59 #6
Avatar billede nissen2630 Novice
14. januar 2011 - 23:01 #7
så prøv at tilføje i toppen af din fil:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">

</head>

send evt filen så jeg kan se den
Avatar billede nissen2630 Novice
14. januar 2011 - 23:01 #8
Ups... uden "<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">"
Avatar billede Kim94 Nybegynder
14. januar 2011 - 23:02 #9
@ronols: Det giver følgende fejlmeddelelse (og ændrer intet med æ, ø og å):
Warning: mysql_set_charset() expects parameter 2 to be resource, null given in /customers/whataday.org/whataday.org/httpd.www/mulechatten/connect.php on line 8

Min connect-fil ser sådan ud:
<?php
session_start();
//connect.php
$server        = 'localhost';
$username    = '_______';
$password    = '_______';
$database    = '_______';

if(!mysql_connect($server, $username, $password))
{
    exit('Error: could not establish database connection');
}
if(!mysql_select_db($database))
{
    exit('Error: could not select the database');
}

?>
Avatar billede nissen2630 Novice
14. januar 2011 - 23:15 #10
Din connect fejler intet. Det må være i den fil hvor du skriver til basen der er noget galt. Er den gemt som UTF-8
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. januar 2011 - 23:30 #11
læg din connection ud i en variabel, det er jo den variabel der skal stå som parameter 2, det skulle fjerne fejlen du får i #9
<?php
session_start();
//connect.php
$server        = 'localhost';
$username    = '_______';
$password    = '_______';
$database    = '_______';
$conn = mysql_connect ($server, $username, $password, true);
if (! $conn )die( 'Could not connect: ' . mysql_error ());
mysql_select_db($database) or die('Could not select database ');
// format der sendes data til db
//mysql_set_charset('latin1',$conn); // iso-8859-1
mysql_set_charset('utf8',$conn);
?>

jeg kan se din side http://whataday.org er sat til
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
, men det har jo kun betydning for hvilke format der visses på siden ikke hvilke format der kommunikeres med databasen
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. januar 2011 - 23:55 #12
Avatar billede Kim94 Nybegynder
15. januar 2011 - 00:00 #13
@ronols: Nu kan den kummunikere rigtigt med databasen, så det postes som æøå. Der er dog kommet et nyt problem - Nu vises alt, som kommer fra databasen forkert. :(
Avatar billede nissen2630 Novice
15. januar 2011 - 00:02 #14
Det går aldrig godt når man blander iso-8859-1 og UTF-8 sammen.

Du skal vælge enten det ene eller det andet.
Det mest normale et at bruge UTF-8
Avatar billede Kim94 Nybegynder
15. januar 2011 - 00:05 #15
Jeg har UTF på det hele.
Avatar billede nissen2630 Novice
15. januar 2011 - 00:10 #16
Du har stadig:
<meta content="text/html; charset=iso-8859-1" http-equiv="Content-Type">

I din <head>
Avatar billede Kim94 Nybegynder
15. januar 2011 - 00:15 #17
Nej, det er på min personlige blog. Forummet er et andet sted, hvor det er utf8.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
15. januar 2011 - 00:27 #18
>Nu vises alt, som kommer fra databasen forkert. :(
det er jo pga siden forvendter iso-8859-1, så der skal du have fat i utf8_decode, og decode output fra din da.

her er det modsatte eks hvor jeg har database i iso-8859-1 format og siden er utf8,
$name = "unknown";
$sql = "select Bynavn from postnr where Postnr = $id and LandeId = 1";
$rs = mysql_query($sql, $conn);
if($rs){
    $row = mysql_fetch_assoc($rs);
    $name =  $row['Bynavn'];
}
echo utf8_encode($name);

så det du skal er echo utf8_decode($name);, på de felter du får ud fra databasen :(

#14
>Det går aldrig godt når man blander iso-8859-1 og UTF-8 sammen.
helt enig, side visning og database format bør være ens, ellers er vi ude i noget encode / decode hejls.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
15. januar 2011 - 00:40 #19
nå du blander side visnings format på dine sider
>Nej, det er på min personlige blog. Forummet er et andet sted, hvor det er utf8.
http://whataday.org/mulechatten/
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf8" />
Avatar billede andreas134 Nybegynder
15. januar 2011 - 01:32 #20
Som jeg har forstået det (ret mig hvis det er forkert) så skal mysql_set_charset() stå mellem mysql_connect() og mysql_select_db()
da den definerer hvilket charset man modtager dataene i.

Og hvis mysql_set_charset() definerer efter at dataene er hentet så er det jo ligesom "for sent" :)

Jeg synes det kunne være interessant at vide hvad mysql_client_encoding() returnerer.
http://php.net/manual/en/function.mysql-client-encoding.php

MySql sender som standard data i latin1 (aka. iso-8859-1).

Så hvis mysql_client_encoding() ikke returnerer: uft-8 så prøv at flytte mysql_set_charset() så den står mellem mysql_connect() og mysql_select_db()
Jeg har selv siddet i en lignende situation engang før, hvor det var "fejlen".