Avatar billede asd343 Nybegynder
10. januar 2011 - 13:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ASP, Access og datoer - umuligt?

Hej med jer

Jeg er ved at udvilke noget ASP kode, hvor jeg f.eks. skal hente data fra en Access database, udfra et dato-felt i databasen.

Jeg har prøvet alle tænkelige måder at lave min query på, men jeg kan ganske enkelt ikke hente alle records fra en bestemt dato - uanset hvad jeg prøver lykkes det ikke.

Jeg er nået dertil at jeg overvejer at gå over til MS SQL eller MySQL i stedet for, alene fordi jeg ikke kan få dette til at virke.

Er der nogen der kan hjælpe, eller ER det virkelig håbløst i access?
Avatar billede softspot Forsker
10. januar 2011 - 13:58 #1
Naturligvis kan Access håndtere datoer, men det fungerer bedst, hvis du opretter feltet som et datofelt.

Kan du prøve at vise hvordan din tabel er bygget op og helt konkret forklare hvad det er du gerne vil opnå?
Avatar billede asd343 Nybegynder
10. januar 2011 - 14:48 #2
Det er det skam også - det ser således ud:

tabellen indeholder feltet "Dato" type "Short Date"

Jeg ønsker at lave et træk op alle records, hvor dato = i dag ...

Med andre ord ønsker jeg at noget der virker som denne:

"SELECT * FROM db WHERE dato = Date()" - den virker bare ikke!
Avatar billede softspot Forsker
10. januar 2011 - 15:07 #3
Implementeret på den måde ville det givetvis heller ikke fungere i nogen af de andre databasesystemer du kunne komme i tanke om.

Det er, iflg. min bedste overbevisning, fordi en shortdate stadig indeholder tidspunkt (bare ikke så detaljeret som en "normal" date) - det gør Date-funktionen ikke. Derfor er du nød til at gør således for at se bort fra tidspunktet i datoen:

"SELECT * FROM db WHERE datediff('d', dato, date()) = 0"

Altså se om differencen mellem dato og Date() i dage er 0.
Avatar billede asd343 Nybegynder
10. januar 2011 - 15:43 #4
Utroligt, jeg synes virkelig at jeg havde prøvet alt, men det havde jeg åbenbart ikke, for det ser ud til at virke perfekt!

Takker for hjælpen ...
Avatar billede softspot Forsker
10. januar 2011 - 15:54 #5
Velbekomme :-)