Avatar billede ohs Nybegynder
09. januar 2011 - 12:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Æ Ø Å

Jeg har et php program som har kørt perfekt på et webhotel. Nu har jeg skiftet webhotel og installeret programmet. Problemet er at Æ Ø Å ikke kan vises. På samme webhotel har jeg et andet php program, hvor der ingen problemer er med at vise Æ Ø Å. Hvad kan skyldes at det ene program ikke viser Æ Ø Å korrekt.
Avatar billede repox Seniormester
09. januar 2011 - 13:07 #1
Sandsynligvis et encoding problem, men det bliver et skud i tågen, med så få oplysninger.
Avatar billede webweaver Praktikant
09. januar 2011 - 13:59 #2
Ser du "mærkelige" tegn istedet?
Avatar billede ohs Nybegynder
09. januar 2011 - 14:04 #3
Ja den skriver en lille firkant for æøå
Avatar billede webweaver Praktikant
09. januar 2011 - 14:50 #4
Har du styr på encoding som repox nævner og UTF-8?

Alle din filer, tekster med mere som berører det du prøver at vise, skal være gemt i UTF-8 format, for at det virker korrekt.
Avatar billede Ph1re Nybegynder
09. januar 2011 - 17:33 #5
Hej

Jeg havde samme problem da jeg startede med at lave hjemmesider i HTML.
Hvis det er en almindelig tekst som skal udskrives, kan du erstatte æ ,ø og å med:

æ: & aelig;
ø: & oslash;
å: & aring;

Æ: & AElig;
Ø: & Oslash;
Å: & Aring;

Der skal IKKE være space efter &-tegnet.
Avatar billede Ph1re Nybegynder
09. januar 2011 - 17:35 #6
Evt. prøv at smide denne her i HEAD, på alle sider

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=UTF-8">
Avatar billede repox Seniormester
09. januar 2011 - 17:49 #7
#5
Et enormt utidssvarende løsningsforslag du bidrager med - stort set alle understøtter UTF-8 i dag, hvilket også bør være det OP stiler efter.

#6
Det nytter ikke noget hvis serveren spytter et andet tegnsæt ud, grundet enten serveropsætning, formatet filen blev gemt i eller anden manipulering med headers fra serverside.
Med andre ord er meta-tagget ikke pålideligt.
Avatar billede martiinkolle Nybegynder
09. januar 2011 - 19:42 #8
Hvis du bruger et php script kan du indsætte et header content type i toppen af din php fil. Og derefter gemme det som utf-8 encoding.