Avatar billede pingo Nybegynder
05. januar 2000 - 15:49 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Konvertering af Access 97 database til SQL Server.

Hejsa.

Jeg har nogle enkelte spørgsmål - vi har på mit arbejde et system som pt. kører med en ret stor Access database. Vi benytter denne via. SQL sætninger i ASP, men nu er det simpelthen begyndt at gå alt for langsomt - og vi har licens til SQL Server 6.5 (og får version 7.0), og det eneste der forhindrer os i at konvertere til SQL Server er at jeg er helt ny på dette område. Derfor har jeg nogle enkelte spørgsmål:

1: Jeg ved at man kan få et værktøj til at konvertere med - men hvor godt er det værktøj? Hvis jeg konverterer vores Access 97 database hvor meget skal jeg så ind og lave om på. Databasen har en masse tabeller, der benytter felter som Tekst, Notat, Datofelter (med forskellig formattering), True/False felter, Tal (med forskellig formattering). Hvor mange af disse felter vil der være fejl med efter vi har konverteret - og hvor mange kan den som standard finde ud af?

2: Hele vores ASP kode benytter SQL sætninger - og jeg går derfor ikke ud fra at der skal laves om et eneste sted i koden, selvom vi konverterer til SQL - ud over at jeg skal angive en anden ODBC driver. Er denne antagelse korrekt?

3: Når jeg så skal oprette nye ting i databasen er det jo nemt for mig pt. at åbne databasen i Access - få en liste over mine tabeller - gå ind i en af dem, oprette et nyt felt og sætte felttypen for den - kan jeg gøre tilsvarende med en SQL Server database, og er det tilnærmelsesvis lige så nemt som i Access?

Jeg sætter 300 point på spørgsmålet - og jeg vil tillade mig at smide alle 300 point i nakken af den som kommer med et godt fyldestgørende svar, der gør at jeg rimelig hurtigt og smertefrit kan konvertere databasen til SQL. Ellers vil pointne blive fordelt som jeg syntes fortjænt!
Avatar billede kichian Nybegynder
05. januar 2000 - 20:45 #1
1: Det er min erfaring at du får det hele med, dog er autonummer felter er ikke længere markeret som autonummer, men bare som integer. Dette skal du så ind og rette manuelt til identity, hvor næste seed er større en den største eksistrende autonummer.
Jeg mener heller ikke at specialformateringer kommer med.
Alle "constraints" og relationer ryger også en tur.
2: Din SQL forbliver intakt. Dog bør du overveje at bruge "Stored Procedures" i stedet for SQL mht. performence.
3: Dette gøres lige så nemt vha. Enterprise manager til SQL-Server.

Du skal så huske på, at når du har flyttet data til SQL-Server, så kan du stadig bruge Access som Front-End til tabellerne.
Avatar billede floffy Nybegynder
06. januar 2000 - 00:12 #2
Hvis du benytter dig af SQL-Server 7.0 kommer du så vidt smertefrit igennem en importering af din database.

Med hensyn til din ASP er der muligvis nogle SQL-statements der skal ændres, når du får eventuelle fejl, analysér og ret. Det er ligetil..

Avatar billede pingo Nybegynder
10. januar 2000 - 15:58 #3
jeg har lige at par enkelte jeg håber I kan svare på samtidigt.

jeg har hidtil brugt DNS less connection til min Access database - jeg går ud fra jeg skal oprette en System DSN eller en File DSN for min SQL Server?

er der desuden en af jer der skulle have en connection streng til ASP til at ligge?
Avatar billede pingo Nybegynder
11. januar 2000 - 12:14 #4
kichian: hvordan retter jeg den autonummer - helt specifikt - i SQL Server 7.
Avatar billede pingo Nybegynder
15. januar 2000 - 23:39 #5
Ok - status på denne.

kichian's svar var brugbart, og skal belønnes - men du får ikke alle pointne, da du ikke var særlig god til at følge op.

floffy - det var knap så uddybende - og heller ikke vildt brugbart - og det var der jo skrevet det skulle være - såe - kun få point til dig!
Avatar billede bjol Nybegynder
15. august 2000 - 10:00 #6
Hvilket værktøj er det som man skal bruge.
Jeg skal også have konverteret en access 2000 database til SQL