Avatar billede mac10 Nybegynder
07. januar 2011 - 09:20 Der er 9 kommentarer

e-handelsfonden.dk nyt webdesign, er vi tilbage i 90'erne?

De damer og herre,

Til de af jer som benytter e-handelsfonden.dk til at placere e-mærket på jeres website for at sikre kunderne at de kan handle trygt på jeres website har vel lagt mærke til en lille ændring på deres site.

Jeg skulle fremlægge idéen med e-mærket til en kollega, og da jeg klikkede på e-mærket ikonet på vores site fik jeg pludselig et flashback tilbage til starten af 90'erne da jeg kom ind på e-handelsfonden's hjemmeside.

Det er simpelthen, undskyld mit udtryk, så pisse flovt at sådan et amatøragtigt webdesign skal repræsentere sikkerheden for online handel i Danmark når det har mistet al touch af kvalitet. Som webdesigner må jeg ærligt erkende at jeg ikke engang ville levere en løsning på så lavt et nivea ren grafisk, da jeg på ingen måde ville lægge navn til det. Som webdesigner kommer man nogle gange ud for de løsninger man bare ikke gider lave, og bare fikser noget hurtigt sammen for at kunden bliver glad, og e-handelsfonden's nye website er under det niveau?? Jeg forstår det simpelthen ikke.

Min teori er at en fra ledelsen har en søn/datter som er blevet færdig med web-integrator uddannelsen på teknisk skole og som bare insisterede på at lave deres hjemmeside, og det fik han/hun lov til. Der er nogle af eleverne som er dygtige nok, ingen tvivl, er selv blevet tilbudt at undervise i Photoshop og HTML/CSS på netop den linje så kender til standarden, men de skal dog have lidt mere erfaring før de piller ved seriøse sites efter min mening. Men Hey, vi skal jo alle sammen starte et sted ikke?

Jeg har overvejet lidt at kontakte dem og tilbyde et nyt design gratis bare for at vi ikke skubber Danmark ind i en tidsmaskine og klikker os tilbage til 90'erne. Jeg er webdesigner på fuldtid og beskæftiger med web mindst 10 timer om dagen, hvilket jeg har gjort de sidste mange år så jeg elsker at se flotte danske hjemmesider som bare gør mig stolt. Og jeg mener virkelig stolt! stolt, som hvis min søn havde vundet en guldmedalje.

Som f.eks. da Eksperten.dk opdaterede design, det gav et sus i maven (hvis vi skal overdrive lidt for at forstår pointen). Men tænk hvis DR eller TV2 skiftede til et design ala e-handelsfonden, det ville jo være en kæmpe tragedie for os danske designere som kæmper for at komme på verdenskortet når det kommer til design.

Nogle der er enige eller uenige så vil jeg meget gerne høre fra jer, da jeg ikke mener det kan være rigtigt at et så vigtigt medie i den danske online verden skal nedgraderes på et så drastisk niveau.

Kommentarer?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2011 - 10:16 #1
har du et eksempel på eget arbejde, der er så meget mere 2010?
Avatar billede mac10 Nybegynder
07. januar 2011 - 11:26 #2
Hey Claes,

Jeg synes personligt at de skulle tage udgangspunkt i f.eks.:
http://www.europeandesign.org/#/ed-awards/winners/special-prizes/
eller http://www.bell.ca/shopping/PrsShpWls_Landing.page

De har begge det der "rolige" og meget informative look.

Skulle det være mere fancy så nogle af disse:

- http://www.bell.ca/shopping/PrsShpWls_Landing.page
- http://www.ghosthorses.co.uk/
- http://misterspex.de/
- http://www.keepline.cz/
- http://www.fmterra.com.br/ (Fjerne baggrunden, da den måske er for "fancy" til konceptet, men mere layoutet der passer)
- http://siteoptimizer.co.uk/ (Dejlig simpelt, og plads til masser af informationer)
- http://www.moovents.com/ (Kreativt touch)
- http://www.pressking.com/

Har taget nogle tilfældige i mine bookmarks som kører med "light" farver og som jeg ville basere layoutet på hvis jeg fik til opgave at skulle lave deres site. Har over vel mindst 1.000 webdesign-inspiration links så lidt svært at vælge hvilke jeg synes man skulle tage udgangspunkt i, men dem jeg har listet synes jeg alle har nogle gode elementer jeg ville kombinere til noget lækkert.

Alle ovenstående links er baseret på et mere moderne look. Og jeg synes til hver en tid at man kunne erstatte e-mærket's site med hvilken som helst af dem.

Og her er eksempler på hvordan et site IKKE skal se ud (E-handelsfonden.dk stilen som jeg ser det):
- http://www.newsonair.com/
- http://www.airtvm.com/
- http://asiafashionclothing.com/index.php?id=399

Havde ikke rigtig flere da jeg lige googlede mig frem til dem der, da det ikke er noget jeg har i mine bookmarks. (Jep, jeg søgte på "India radio" på google, da det er det dét minder mig om)

Forstår du hvor jeg vil hen...?
Avatar billede mac10 Nybegynder
07. januar 2011 - 11:28 #3
Oh sorry, jeg læste ikke du skrev "eget" arbejde, men bare eksempler på arbejde der var mere 2010. Jeg har diverse eksempler, men jeg synes pointen er fokus på e-handelsfonden's website og hvad der kan gøres bedre og ikke reklame for mit personlige portfolio. Du må sige til hvis du er uenig.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2011 - 12:10 #4
europeandesign.org er flash-baseret - dvs ikke mac længere (sjovt nok, så kender jeg mac-tilhængere, der har lavet hele deres site i flash).
misterspex.de er meget hurtigere i load - godt til mobile enheder - og jeg vil gerne, at de enkelte sider i et site er hurtige (så gerne flere sider) - jeg vil ikke vente 1 minut på at få vist en side, der viser sig at være 'forkert' i forhold til det, jeg søgte.

Men jeg vil give dig ret i, at proffer skal lave eget design, og ikke bare tage en stang-vare fra fx typo3.
Avatar billede mac10 Nybegynder
07. januar 2011 - 14:08 #5
Jeg tror du misforstår mig Claes. De sider jeg henviser til vil alle kunne laves (uden flash i det første eksempel) og til at vises på alle OS og i alle browsere. Det er mere det "visuelle indtryk" som jeg prøver at henvise til. Så det er ikke en "kopi" at sitet, men mere indtrykket. Europeandesign.org ville jeg kunne fixe til HTML/CSS på ingen tid, at de har valgt at bruge flash kan jeg ikke svare på, men det visuelle indtryk synes jeg er mere præsentabelt for et site som e-handelsfonden.

Jeg mener heller ikke at en af de sider jeg henviser til ville kunne bruges direkte til E-handelsfonden's website, men den ville kunne være grundstenen. Så skulle der selvfølgelig tilpasses og ændres så det ville passe til konceptet.

Idéen med at henvise til de sites var blot for at vise et lidt mere moderne layout i forskellige opstillinger.

Ville ønske jeg havde tid til at udarbejde et layout som ville kunne sætte min pointe fast, men arbejder på deadline for tiden så har ikke mere end et par minutter af gangen til sjov og spas desværre :)
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2011 - 14:22 #6
så ligger du på et højere designforståelses-niveau end jeg...
Synes ikke der er den store juhu-oplevelse med de første, og er nok ikke kyndig nok på området til at kunne forstå det.
Avatar billede mac10 Nybegynder
07. januar 2011 - 15:50 #7
Jeg ser også idéer i alt jeg ser, så det er nok også derfor jeg ser potentiale i de sites jeg har posted. Jeg plejer at basere en hel idé og grundlaget for et web-layout på små ting som f.eks. en font, et ikon, en farve eller noget jeg ser rundt omkring, og derfor jeg bliver inspireret af disse sites. Synes dog stadigvæk de er flotte og slår det omtalte website med mange længder ren grafisk.

Men min mening er stadigvæk at e-handelsfonden har ramt fuldstændig forkert. Havde dog forventet lidt flere folk med e-mærket her på eksperten der muligvis havde en mening til det, men sætter ihvertfald pris på dit input claes. Altid godt at have en i den anden ende til at give respons på emnet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. januar 2011 - 20:15 #8
I modsætning til 90´er sider, så er e-handelsfonden.dk let og overskuelig, så nej. Den filosofi er for egen regning.
De sider du linker til, er forvirrende nok til at jeg ville vælge andet hvis jeg havde et valg.

Nu er jeg også bare alm. bruger, så har nok også en lidt mere alm. tilgang til sagerne.
Avatar billede mac10 Nybegynder
10. januar 2011 - 11:00 #9
Tror bare jeg lukker den her med et smil.

Det er tydeligt at almindelige danske internet bruger slet ikke er klar til næste skridt i web (Også kaldet Web 2.0). Det er også den primære årsag til at jeg stoppede som freelancer i Danmark som jeg havde beskæftiget mig med i 4 år, og nu kun arbejder med internationale kunder som værdsætter det visuelle og går lidt mere op i det, da danskerne (desværre) stadigvæk lever efter "Vi ved hvad der virker, og det holder vi os til".

Jeg synes personligt det er underligt da vi som danskere typisk går meget op i design, vi er bl.a. internationalt kendt for designer møbler og elektronik, men når det kommer til web så er noget af så lav standard helt i orden, men hey, sådan er det vel.

Havde regnet med lidt mere aktivitet og delte meninger, men pyt, lukker denne her nu da det åbenlyst er det forkerte forum til disse snakke. Smid et svar jer der har deltaget så jeg kan lukke, tak.