Avatar billede jarkerex Nybegynder
05. januar 2011 - 12:14 Der er 16 kommentarer

Hjælp til html hjemmeside med javascript

Hej
Har denne side http://www.midtjyskakupunktur.dk/javascript.htm
Hvor jeg gerne vil have at de skiftende billeder går pænt ned til den grå bjælke med menupunkterne på. Kan ikke finde ud af at lukke det gab imellem, og så sidder det heller ikke lige sidevejs,
selv om det er centreret. Har prøvet at ændre en masse højder, og sætte javascriptet ind forskellige steder, men helt ærligt så famler jeg i blinde.

Mit kunnen går kun til lidt basis html. Siden er en skabelon fra nettet, hvor jeg så gerne vil have de skiftende billeder på.
Det var lidt nemmere for mig, hvis der ikke var alle de tables.

Men den er fin nok til mig, hvis bare jeg kunne få til at se pænt ud.

På forhånd tak.

Med Venlig Hilsen
Franz
Avatar billede zips Juniormester
05. januar 2011 - 12:22 #1
Start med at sætte en valid doctype på, læs her hvorfor http://www.eksperten.dk/guide/1288
Avatar billede jarkerex Nybegynder
05. januar 2011 - 12:33 #2
Kan ikke se hvad det har med det at gøre.
Skal bare have lukket gabet og centreret de skiftende billeder.??
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2011 - 12:41 #3
hvis du ikke har en doctype og din kode ikke er valid kan du ikke forvente at siden vises korrekt og alle forsøg på at løse enkeltproblemer giver ingen mening da det langt hen ad vejen er et lotteri hvordan den enkelte browser tolker koden. Så få løst de mest nærliggende kodeproblemer og vi kan komme med reelt brugbare forslag til din udfordring.
Avatar billede jarkerex Nybegynder
05. januar 2011 - 12:49 #4
På mit niveau ved jeg bare ikke hvordan jeg gør det. Det link der henvises til, er lidt sort snak for mig.
Avatar billede zips Juniormester
05. januar 2011 - 12:53 #5
Da din kode ligner transitional skal du indsætte dette øverst på din side

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Men kik også på din table opbygning, for det er nok her du får lavet det gab du snakker om
Avatar billede jarkerex Nybegynder
05. januar 2011 - 13:03 #6
Det er så gjort. Nu vises scriptet med de skiftende billeder bare ikke??
Avatar billede jarkerex Nybegynder
05. januar 2011 - 13:09 #7
Problemet er bare at jeg intet ved om table.
Kan skifte billeder, lave links, ændre tekst. men det er vist også det.
Nogen der kan se hvor fejlen er i table.?
Avatar billede zips Juniormester
05. januar 2011 - 13:14 #8
Prøv at slette dette

<table width="100%"  border="0" align="center" cellpadding="2" cellspacing="0">

          <tr>
            <td width="32%"> </td>
            <td width="68%"> </td>
          </tr>
          <tr>
            <td> </td>
            <td class="style2"></td>
          </tr>
          <tr>

            <td> </td>
          </tr>
        </table>

Scriptet vises i IE6 dog ikke i FF 3.6.13
Avatar billede claes57 Ekspert
05. januar 2011 - 13:17 #9
start lige med at sætte border="1" i alle <table ...
så kan du se tabellerne, og der skal ryddes op.
dit script er ikke placeret i en <td>, så det kommer udenfor tabellen
Avatar billede zips Juniormester
05. januar 2011 - 13:20 #10
Jeg ville nok finde et andet script som var mere opdateret, eller lave det i en flash fil som virker i alle browser.
Avatar billede jarkerex Nybegynder
05. januar 2011 - 13:21 #11
så ser siden meget mærkeligt ud
Avatar billede zips Juniormester
05. januar 2011 - 13:25 #12
Som jeg skrev i #5, så kik din table igennem, der er mange fejl og tomme td som laver huller.

Doctype er et must, derefter rettes alle kode fejl http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.midtjyskakupunktur.dk%2Fjavascript.htm

Herefter kan man begynde at tilrette.
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2011 - 13:48 #13
At kode er en profession på lige fod med at være læge og murer - vil man være god må man læse litteratur og øve sig eller også må man blive ved sin last og så få nogle der kan kode til at udføre arbejdet for en. uden lidt indsats tror jeg de fleste herinde hurtigt giver op.
Avatar billede jarkerex Nybegynder
05. januar 2011 - 14:01 #14
Til keyseroze
Jeg troede stedet her var til for at få hjælp fra eksperterne, men jeg kan jo tage fejl. Jeg har ingen intentioner om at ændre proffesion. Derfor spørger jeg her.
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2011 - 14:33 #15
det er bestemt også hvad der foregår her på stedet - der er bare så grundlæggende mange fejl i koden at det sundeste ville være en omskrivning netop fordi de hovsa-løsninger der kan gives til den givne kode med stor sandsynlighed bare vil åbne for andre fejl i andre eller fremtidige browsere for ikke at nævne det også kunne gavne optimering til søgemaskiner gevaldigt. Og netop for at give dig værktøjerne til at skrive den rigtige kode gives henvisningen til en guide med forklaring til doctype og valid kode men den bruger du max 10 minutter på at forsøge at forstå og altså afvise hvilket for mig ikke viser gode intentioner men bare krav.

Jeg er stadig meget interesseret i at yde hjælp men den hjælp kræver også at der bliver ydet i den anden ende - ellers går det i min verden ud over hvad jeg betegner som hjælp og ind i kategorien arbejde og selv akupunktører arbejder næppe gratis.

Men lad nu det ligge - der er måske andre for hvem grænsen mellem hjælp og arbejde er anderledes så du kan få en færdig løsning.
Avatar billede jarkerex Nybegynder
05. januar 2011 - 14:43 #16
Jeg har aldrig bedt om en færdig løsning, men kun at få det til at se pænt ud (lukke gabet til menulinien). Troede bare det var nemt at se hvordan det skulle rettes, for nogle der laver det ofte.

At der er øvrige fejl i den, må jeg rette senere, da jeg pt. ikke har så meget tid.

Men nevermind jeg dropper bare det script.