Avatar billede henrikhartig Nybegynder
04. januar 2011 - 21:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke DROP INDEX

Hejsa
Følgende fejl får jeg både på localhost (linux) og på mit webhotel (Suftown).

Når jeg forsøger at fjerne foreign key får jeg fejlen:
mysql> ALTER TABLE Music drop FOREIGN KEY F_MediaTypeID;
ERROR 1025 (HY000): Error on rename of './HenrikHartig/Music' to './HenrikHartig/#sql2-1567-613' (errno: 152)
mysql>

Det samme med indexet:
mysql> ALTER TABLE Music drop index F_MediaTypeID;
ERROR 1025 (HY000): Error on rename of './HenrikHartig/#sql-1567_613' to './HenrikHartig/Music' (errno: 150)
mysql>

any ideas?

Hilsen
Henrik

Ved ikke om det er nogen hjælp, men her er Music-tabellen:
CREATE TABLE Music
(
    MusicID         INT         NOT NULL AUTO_INCREMENT
    , F_MediaTypeID     INT         NOT NULL
    , Imagelink         VARCHAR(50)    NULL DEFAULT NULL
    , Performer        VARCHAR(50)    NULL DEFAULT 'Ukendt'
    , Titel            VARCHAR(50)    NULL DEFAULT 'Ukendt'
    , ProductionYear    CHAR(4)        NULL DEFAULT 'Ukendt'
    , F_GenreID        INT         NOT NULL
    , Comments        VARCHAR(200)    NULL

    , INDEX(F_MediaTypeID)
    , FOREIGN KEY (F_MediaTypeID) REFERENCES MediaType(MediaTypeID)
    , PRIMARY KEY(MusicID)
) ENGINE=INNODB;

ALTER TABLE Music
ADD FOREIGN KEY (F_GenreID) REFERENCES Genre(GenreID);
Avatar billede mrgumble Nybegynder
04. januar 2011 - 22:10 #1
Der bliver åbenbart oprettet en KEY sammen med en FOREIGN KEY.
Prøv at køre [code]SHOW CREATE TABLE Music;[/code] og derefter:
[code]ALTER TABLE Music DROP KEY `key_column`;[/code]
Hvor `key_column` vil vise sig som en af KEY-navnene.
og så burde du kunne smide referencen.

(Jeg fandt et godt hint her: http://lists.mysql.com/mysql/204199)
Avatar billede henrikhartig Nybegynder
04. januar 2011 - 22:26 #2
Virker ikke :-(
mysql> SHOW CREATE TABLE Music;
| Music | CREATE TABLE `Music` (
  `MusicID` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `F_MediaTypeID` int(11) NOT NULL,
  `Imagelink` varchar(50) collate utf8_unicode_ci default NULL,
  `Performer` varchar(50) collate utf8_unicode_ci default NULL,
  `Titel` varchar(50) collate utf8_unicode_ci default NULL,
  `ProductionYear` char(4) collate utf8_unicode_ci default NULL,
  `F_GenreID` int(11) NOT NULL,
  `Comments` varchar(200) collate utf8_unicode_ci default NULL,
  PRIMARY KEY  (`MusicID`),
  KEY `F_MediaTypeID` (`F_MediaTypeID`),
  KEY `F_GenreID` (`F_GenreID`),
  CONSTRAINT `Music_ibfk_1` FOREIGN KEY (`F_MediaTypeID`) REFERENCES `MediaType` (`MediaTypeID`),
  CONSTRAINT `Music_ibfk_2` FOREIGN KEY (`F_GenreID`) REFERENCES `Genre` (`GenreID`)
) ENGINE=InnoDB DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_unicode_ci

mysql> ALTER TABLE Music DROP KEY F_MediaTypeID;
ERROR 1025 (HY000): Error on rename of './HenrikHartig/#sql-1567_613' to './HenrikHartig/Music' (errno: 150)
Avatar billede mrgumble Nybegynder
05. januar 2011 - 07:44 #3
Interessant. Jeg har lige siddet på min egen server (MySQL 5.1.49) og forsøgt at genskabe problemet - og det kan jeg ikke.
Hvilken version af MySQL bruger du?
Avatar billede henrikhartig Nybegynder
05. januar 2011 - 09:08 #4
Det er:
5.0.45
Avatar billede henrikhartig Nybegynder
05. januar 2011 - 09:17 #5
Og på mit Surftown webhotel som har mysql version: 5.1.49-log, lykkedes det heller ikke:

ALTER TABLE Music DROP KEY F_MediaTypeID

MySQL said: Documentation
#1025 - Error on rename of './Henrik4_Hartig/#sql-1ae6_1163132' to './Henrik4_Hartig/Music' (errno: 150)
Avatar billede henrikhartig Nybegynder
05. januar 2011 - 09:19 #6
Måske noget galt med oprettelsen af tabellerne? Music-tabellen er oprettet som øverst i min tråd.

Du får lige de to andre tabeller som Music referer til:
Avatar billede henrikhartig Nybegynder
05. januar 2011 - 09:22 #7
CREATE TABLE MediaType
(
    MediaTypeID    INT NOT NULL AUTO_INCREMENT
    , MediaType    VARCHAR(50) NOT NULL

    , PRIMARY KEY(MediaTypeID)
) ENGINE=INNODB;
Avatar billede henrikhartig Nybegynder
05. januar 2011 - 09:23 #8
CREATE TABLE Genre
(
GenreID    INT NOT NULL AUTO_INCREMENT
, GenreType    CHAR(10) NOT NULL

, PRIMARY KEY(GenreID)
) ENGINE=INNODB;
Avatar billede henrikhartig Nybegynder
06. januar 2011 - 20:10 #9
Du kunne ikke genskabe problemet. Er det fordi du bruger myisam som databaseengine?
Avatar billede henrikhartig Nybegynder
06. januar 2011 - 22:43 #10
Jeg har fundet løsningen. mysql genererer et andet navn for foreign key (CONSTRAINT) som skal fjernes først. Herefter kan index fjernes.

1) ALTER TABLE Music DROP FOREIGN KEY Music_ibfk_1;

2) ALTER TABLE Music DROP INDEX F_MediaTypeID

Du var inde på noget af det rigtige, men jeg måtte selv finde løsningen, så jeg tillader mig ikke at acceptere dit svar.

Men mange tak for din hjælp.