Avatar billede svogerslev Nybegynder
04. januar 2011 - 10:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

tjekke syntax på emailliste i excel

Hej

Jeg skal til at uploade alle vores medlemmer i fodboldklubben til DBUs medlemsdatabase.

Jeg har alle kontaktdata på folk, inkl. alle emailadresser. Der er 600 medlemmer og de har alle indtastet en emailadresse i feltet. men men.... Nogle har indtastet flere emailadresser i feltet, nogle har mellemrum, nogle har Æ, ø eller Å med.

Derfor vil jeg gerne kontrollere emailsyntaksen. Altså om det er en "gyldig" emailadresse. Jeg er ligeglad med om emailadressen rent og fakta eksisterer, (der er IKKE behov for om undersøge om emailserveren vil modtage mailen)

Men jeg vil gerne systematisk tjekke om emailadressen er indtastet korrekt. Dvs.:

- Kun ét @
- ingen mellemrum
- ingen ulovlige tegn osv.

Jeg har allerede fundet en VBA-funktion på nettet, men jeg kan ikke finde ud af at anvende den.

Spørgsmålet lyder derfor:

1: kan du forklare mig hvordan jeg anvender denne funktion/kode:
http://simoncpage.co.uk/blog/wp-content/uploads/2009/07/isvalidemailaddress.txt

2: Kender du til en alternativ måde at tjekke emailadresser på?

Jeg har som sagt en liste med 600 mailadresser, så det må gerne være en måde der er nem at kontrollere dem alle sammen.

jeg bruger excel 2007, men hvis du har en løsning til Open Office, eller excel 2003, så kan jeg også bruge den.

pft.

MVH
Jesper
Avatar billede supertekst Ekspert
04. januar 2011 - 11:53 #1
Koden anbringes under arkfanen (højreklik / Vis programkode / indsæt kode i VBA-vinduet

Tilret iflg. bemærkninger

Luk vinduet

Start koden med Alt+F8 / marker testAfEmails / afspil koden

Const førsteRække = 1          '<-- tilrettes
Const sidsteRække = 600        '<--
Public Sub testAfEmails()
Rem email er her i kolonne A (tilret) fejlmelding i kolonne B (tilret)
Rem alle rækker behandles - idet email kontrolleres af funktionen

    For ræk = førsteRække To sidsteRække
        If IsValidEMailAddress(Range("A" & ræk)) = False Then
            Range("B" & ræk) = "FEJL"
        End If
    Next ræk
End Sub
Private Function IsValidEMailAddress( _
      ByVal EMailAddress As String, _
      Optional ByVal Strict As Boolean = False _
  ) As Boolean

' Return True if the email address referenced is valid, False otherwise.

  Const Domain_Extensions = "|aero|biz|com|coop|edu|gov|info|int|mil|museum|name|net|org|pro|travel|"
  Const Country_Extensions = "|ac|ad|ae|af|ag|ai|al|am|an|ao|aq|ar|as|at|au|aw|ax|az|ba|bb|bd|be|bf|bg|bh|bi|bj|bm|bn|bo|br|bs|bt|bv|bw|by|bz|ca|cc|cd|cf|cg|ch|ci|ck|cl|cm|cn|co|cr|cs|cu|cv|cx|cy|cz|de|dj|dk|dm|do|dz|ec|ee|eg|eh|er|es|et|eu|fi|fj|fk|fm|fo|fr|ga|gb|gd|ge|gf|gg|gh|gi|gl|gm|gn|gp|gq|gr|gs|gt|gu|gw|gy|hk|hm|hn|hr|ht|hu|id|ie|il|im|in|io|iq|ir|is|it|je|jm|jo|jp|ke|kg|kh|ki|km|kn|kp|kr|kw|ky|kz|la|lb|lc|li|lk|lr|ls|lt|lu|lv|ly|ma|mc|md|mg|mh|mk|ml|mm|mn|mo|mp|mq|mr|ms|mt|mu|mv|mw|mx|my|mz|na|nc|ne|nf|ng|ni|nl|no|np|nr|nu|nz|om|pa|pe|pf|pg|ph|pk|pl|pm|pn|pr|ps|pt|pw|py|qa|re|ro|ru|rw|sa|sb|sc|sd|se|sg|sh|si|sj|sk|sl|sm|sn|so|sr|st|sv|sy|sz|tc|td|tf|tg|th|tj|tk|tl|tm|tn|to|tp|tr|tt|tv|tw|tz|ua|ug|uk|um|us|uy|uz|va|vc|ve|vg|vi|vn|vu|wf|ws|ye|yt|yu|za|zm|zw|"
  Const Invalid_Chars = "/'\"";:?!()[]{}^| "
  Const Invalid_Chars_Strict = "/'\"";:?!()[]{}^|$&*+=`<>,% "
  Const Invalid_Domains = "|aso|dnso|icann|internic|pso|afrinic|apnic|arin|example|gtld-servers|iab|iana|iana-servers|iesg|ietf|irtf|istf|lacnic|latnic|rfc -editor|ripe|root-servers|nic|whois|www|arpa|"

  Dim Index As Long
  Dim Extension As String
  Dim Domain As String
  Dim Position1 As Long
  Dim Position2 As Long

  If Len(EMailAddress) = 0 Then
      IsValidEMailAddress = True
      Exit Function
  End If

  EMailAddress = LCase(EMailAddress)

  ' Check for invalid characters
  If Strict Then
      For Index = 1 To Len(EMailAddress)
        If InStr(Invalid_Chars_Strict, Mid(EMailAddress, Index, 1)) > 0 Then
            Exit Function
        End If
      Next Index
  Else
      For Index = 1 To Len(EMailAddress)
        If InStr(Invalid_Chars, Mid(EMailAddress, Index, 1)) > 0 Then
            Exit Function
        End If
      Next Index
  End If

  ' Check for valid extension
  Index = InStrRev(EMailAddress, ".")
  If Index = 0 Then Exit Function
  Extension = Mid(EMailAddress, Index + 1)
  If InStr(Domain_Extensions, "|" & Extension & "|") = 0 And InStr(Country_Extensions, "|" & Extension & "|") = 0 Then Exit Function

  ' Check for consecutive dots
  If InStr(EMailAddress, "..") > 0 Then Exit Function

  ' Check for more than one ampersand
  If InStr(Replace(EMailAddress, "@", " ", Count:=1), "@") > 0 Then Exit Function

  ' Check for text prior to the ampersand
  Index = InStr(EMailAddress, "@")
  If Not Index > 1 Then Exit Function

  ' Check for a period after the ampersand
  If Mid(EMailAddress, Index + 1, 1) = "." Then Exit Function

  Position1 = InStr(EMailAddress, "@") + 1
  Position2 = InStr(Position1, EMailAddress, ".") - 1
  Domain = Mid(EMailAddress, Position1, Position2 - Position1 + 1)

  If Strict Then
      ' Check for single character domain
      If Len(Domain) = 1 Then Exit Function
      ' Check for an invalid domain
      If InStr(Invalid_Domains, "|" & Domain & "|") > 0 Then Exit Function
      If InStr(Domain_Extensions, "|" & Domain & "|") > 0 Then Exit Function
  End If

  ' Check for dash in the first, last, third, or fourth position of the domain
  If Left(Domain, 1) = "-" Then Exit Function
  If Right(Domain, 1) = "-" Then Exit Function
  If Len(Domain) > 2 Then
      If Mid(Domain, 3, 1) = "-" Then Exit Function
      If Len(Domain) > 3 Then
        If Mid(Domain, 4, 1) = "-" Then Exit Function
      End If

  ' Check for more then 67 characters in the domain and extension
  If Len(Domain) + Len(Extension) > 67 Then Exit Function

  IsValidEMailAddress = True

End Function
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
07. januar 2011 - 02:43 #2
præcis som supertekst skriver ....

ellers er der her en slim udgave af den du allerede selv har fundet, den tjekker ikke for lige så meget som den ovenstående. Tjekker kun for de tegn du skrev.

Alt+F11 opret et modul, hvor du smider koden ind, også kan du ellers bare sætte koden igang.
Nedenstående koden kører efter at mails står i D kolonnen, men det kan du blot ændre i linien (Range("D1").Select)

Sub tjekMail()
Dim cell As String
Dim clen As String
Dim x As Long
Dim count As Integer
Dim mail As Boolean
Const ulovligeTegn = "æøåÆØÅ?!#¤%&/\()=£$µ;:, "

Range("D1").Select
While Not ActiveCell.Value = ""
    mail = True
    cell = ActiveCell.Value
    clen = Len(cell)
    count = 0
    For x = 1 To clen
        If InStr(1, ulovligeTegn, Mid(cell, x, 1)) > 0 Then
            mail = False
        End If
        If InStr(1, "@", Mid(cell, x, 1)) = 1 Then
            count = count + 1
        End If
        If count > 1 Or mail = False Then
            Exit For
        End If
    Next
    If mail Then
        With Selection.Interior
            .ColorIndex = 4
            .Pattern = xlSolid
        End With
    Else
        With Selection.Interior
            .ColorIndex = 3
            .Pattern = xlSolid
        End With
    End If
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Wend
End Sub
Avatar billede svogerslev Nybegynder
19. januar 2011 - 10:01 #3
Tak, jeg har fået det til at virke.
Avatar billede svogerslev Nybegynder
19. januar 2011 - 10:03 #4
hvordan accepterer jeg jeres løsninger og giver jer point og lukker tråden?
Avatar billede supertekst Ekspert
19. januar 2011 - 10:26 #5
Giv point til #2 - så du må bede om er svar, som du så skal acceptere  - og afvise dit eget svar.
Avatar billede svogerslev Nybegynder
03. februar 2011 - 10:33 #6
kom med et svar, så du kan få dine point, og jeg kan lukke tråden.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. februar 2011 - 11:02 #7
et svar herfra - så du kan lukke....