Avatar billede bingokaj Nybegynder
27. juli 2001 - 20:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

adskillelse af records fra en database

Hej med jer

I øjeblikket bruger jeg følgende kode til at hive tre værdier fra en database:

<% find_tidspunkter =     \"SELECT DISTINCT Tidspunkt FROM \" & aarstid2 & aar2 & \"_valgfag  ORDER BY Tidspunkt\"%>
<% Set rs = conn.Execute(find_tidspunkter) %>
<%
        x=1
        Do While Not rs.EOF
        tidspunkt = rs(\"Tidspunkt\")
        %>
        <%=    tidspunkt %><br>
<%
        x = x + 1
        rs.MoveNext
        Loop
        Response.Write \"</select>\"
%>

Mit problem er at jeg gerne vil have at loopet automatisk lægger de tre værdier ind i tre forskellige variabler (f.eks. tid1, tid2, tid3).

Avatar billede prof2 Nybegynder
27. juli 2001 - 21:19 #1
Hvad med at køre den ind i en array:

<% find_tidspunkter =    \"SELECT DISTINCT Tidspunkt FROM \" & aarstid2 & aar2 & \"_valgfag  ORDER BY Tidspunkt\"%>
<% Set rs = conn.Execute(find_tidspunkter) %>

<%
for i = 0 to 2
  if not rs.eof then
  tids(i) = rs(\"tidspunkt\")
  rs.movenext
  end if
next

response.write(\"Variable one: \" & tids(0) & \"<br>\")
response.write(\"Variable two: \" & tids(1) & \"<br>\")
response.write(\"Variable three: \" & tids(2) & \"<br>\")
%>

Jeg er ikke sikker på om det er det her du mener...
Avatar billede bingokaj Nybegynder
27. juli 2001 - 21:55 #2
Jeg får en \"Type mismatch\"-fejl på linjen:
tids(i) = rs(\"tidspunkt\")

Avatar billede bingokaj Nybegynder
27. juli 2001 - 21:56 #3
Ellers tror jeg at du er på rette spor i forhold til hvad jeg mener med mit spørgsmål :-)
Avatar billede simgolfer Nybegynder
27. juli 2001 - 23:40 #4
Prøv:
<% find_tidspunkter =    \"SELECT DISTINCT Tidspunkt FROM \" & aarstid2 & aar2 & \"_valgfag  ORDER BY Tidspunkt\"
Set rs = conn.Execute(find_tidspunkter)
x=1
Do While Not rs.EOF
  tidspunkt & x = rs(\"Tidspunkt\")
  Response.Write tidspunkt & x & \"<br>\"
  x = x + 1
  rs.MoveNext
Loop
Response.Write \"</select>\"
%>
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
28. juli 2001 - 12:56 #5
prof2>> Hvorfor vil du bruge en løkke for at smide resultatet i et array? Brug dog getRows:
http://www.devguru.com/Technologies/ado/quickref/recordset_getrows.html
Avatar billede bingokaj Nybegynder
28. juli 2001 - 17:30 #6
>> simgolfer: jeg får en syntax error på følgende linje i dit script:
tidspunkt & x = rs(\"Tidspunkt\")

>>moonduck: kan du ikke forklare getrows yderligere... jeg er vist ikke helt med ?

Avatar billede jakobandersen Nybegynder
28. juli 2001 - 17:36 #7
Ang. Getrows så se her:

http://www.stardeveloper.com/asp_getrows_1.asp

Getrows er en metode på recordsetobjectet der returnerer et to dimensionelt array.

simgolfer>> Det du prøver på med generering af variabelnavne kan man ikke i VBScript.