Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 13:16 Der er 14 kommentarer

Makro i Excel.

Hvis jeg har 2 spørgsmål og der er sat hak i det øverste og der derefter bliver sat hak det næste,  så skal den automatisk fjerne hakket i den øverste. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2010 - 13:46 #1
så bruger man radio-knapper i stedet for afkrydsning. Radioknapperne skal hedde det samme, og have forskellig værdi for at virke.
Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 14:10 #2
og en radio-knap er?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2010 - 15:07 #3
sorry - i excel (2007) hedder den 'alternativknap' og er rund med prik i.
Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 15:11 #4
okey men hvornår får jeg den så til at gøre som jeg vil ha?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2010 - 15:23 #5
når du har lavet et par af disse, så højreklik på en og vælg 'tildel makro' - og der laver du det, der nu skal laves. Tilsvarende med den anden.
Fidusen ligger i, at den ene afmarkeres automatisk, når den anden markeres.
Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 15:26 #6
Der lyder smart og meget lige til, men aner ikke hvad jeg skal skrive for at få det til at virke?? :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2010 - 15:45 #7
hvad vil du lave? pt har jeg ingen idé om, hvad formålet er. Vil du skifte mellem to baggrundsfarver i en celle, eller vise et beløb i hhv dkk og eur?
Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 15:55 #8
Jeg har 2 spørgsmål. Hvis man sætter hak i det første spørgsmål og derefter sætter hak i det andet spørgsmål, så skal hakket i det første fjernes.. kan det lade sig gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2010 - 16:27 #9
det er lige det, alternativknapper gør - men skal du ikke lave andet end at flytte markering, så er det kun at give knapperne et navn (typisk ja/nej til spørgsmålet)
Avatar billede store-morten Ekspert
21. december 2010 - 17:22 #10
Tip:
4 alternativknapper på Ark1. 2 til hver spørgsmål.
I Designtilstand dobbeltklik på en alternativknap.
I Propperties vinduet er der noget der hedder "GroupName" = Ark1

Døb om til:
2 knapper til spørgsmål 1
"GroupName" = Sp1

2 knapper spørgsmål 1
"GroupName" = Sp2

Så 'hænger' de sammen parvis.
Avatar billede Christina-E Nybegynder
22. december 2010 - 10:52 #11
Hej Morten,
Ahhh fatter ikk en meter haha.. Jeg er noget ind til omdøb, men så ved jeg ikke hvad jeg så skal ? :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
23. december 2010 - 00:30 #12
Hej Christina,
I mit eks. går jeg ud fra der er 2 spørgsmål?
Sp1 med 2 valg muligheder f.eks ja elle nej
Sp2 med 2 valg muligheder f.eks ja elle nej på samme ark?

Så derfor:
Døb om til:
2 knapper til spørgsmål 1
"GroupName" = Sp1

I Designtilstand dobbeltklik på 1. alternativknap. (Sp1 ja)
I Propperties vinduet er der noget der hedder "GroupName" = Ark1
"GroupName" døb om til = Sp1
I Designtilstand dobbeltklik på 2. alternativknap. (Sp1 Nej)
I Propperties vinduet er der noget der hedder "GroupName" = Ark1
"GroupName" døb om til = Sp1
Så 'hænger' disse to sammen og kan kun vælges enten eller, ud for spørgsmål 1.

I Designtilstand dobbeltklik på 3. alternativknap. (Sp2 ja)
I Propperties vinduet er der noget der hedder "GroupName" = Ark1
"GroupName" døb om til = Sp2
I Designtilstand dobbeltklik på 4. alternativknap. (Sp2 Nej)
I Propperties vinduet er der noget der hedder "GroupName" = Ark1
"GroupName" døb om til = Sp2
Så 'hænger' disse to sammen og kan kun vælges enten eller, ud for spørgsmål 2.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. december 2010 - 00:22 #13
Overstående er Excel 2003
Avatar billede store-morten Ekspert
29. december 2010 - 01:02 #14
I Excel 2010
Skal du have båndet "Udvikler" fremme.

Ud for "Spm 1" skal du have en Alternativknap.
På fanebladet "Udvikler" vælger du "Indsæt"
Nederst (AtiveX-objekter) vælger du "Alternativknap"
Højreklik på Alternativknappen og vælg "Optionbutton-objekt" vælg "Edit" Lav teksten om eller slet.
Tilpas størrelse og pladsering.

Ud for "Spm 2" skal du have en Alternativknap.
På fanebladet "Udvikler" vælger du "Indsæt"
Nederst (AtiveX-objekter) vælger du "Alternativknap"
Højreklik på Alternativknappen og vælg "Optionbutton-objekt" vælg "Edit" Lav teksten om eller slet.
Tilpas størrelse og pladsering.

Hvis du dobbeltklikker på knapperne vil du kunne se at "GroupName" er ens (Gæt "Spørgeskema")
Og nu kan kun en vælges af gangen.

Slå "designtilstand" fra.

Så hvis du har 2 spørgsmål og der er sat hak i det øverste og der derefter bliver sat hak det næste, så fjerne den automatisk hakket i den øverste.

Ud for "Spm 3" kan du have tre Alternativknapper.
På fanebladet "Udvikler" vælger du "Indsæt" 1.knap
Nederst (AtiveX-objekter) vælger du "Alternativknap"
Højreklik på Alternativknappen og vælg "Optionbutton-objekt" vælg "Edit" Lav teksten om til "Ja".
På fanebladet "Udvikler" vælger du "Indsæt" 2.knap
Nederst (AtiveX-objekter) vælger du "Alternativknap"
Højreklik på Alternativknappen og vælg "Optionbutton-objekt" vælg "Edit" Lav teksten om til "Nej" og
På fanebladet "Udvikler" vælger du "Indsæt" 3.knap
Nederst (AtiveX-objekter) vælger du "Alternativknap"
Højreklik på Alternativknappen og vælg "Optionbutton-objekt" vælg "Edit" Lav teksten om til "Ved ikke".

Hvis du dobbeltklikker på knapperne vil du kunne se at "GroupName" er ens (Gæt "Spørgeskema") omdøb dem alle 3 til "Sp3"

Tilpas størrelse og pladsering under hinanden ud for Spm 3.

3. spørgsmål kan nu kun vælges med "Ja" eller "Nej" eller "Ved ikke"