Avatar billede tupsy Nybegynder
21. december 2010 - 09:04 Der er 6 kommentarer

Tilføle 0'er i kolonne.

Hej.

Jeg har en kolonne i Access der er mellem 1 og 3 cifre langt.
Jeg har brug for at til føje nummre i kolonnen (eller samle dem i en anden kolonne) så alle tal i kolonnen bliver 3 cifre langt.
Altså.

Hvis der står 3 i kolonnen skal der ende ud i at give 003.
Hvis der står 23 i kolonnen skal der ende ud i at give 023.
Hvis der står 423 i kolonnen skal der ende ud i at give 423.

Hvordan søren gør jeg det?
Avatar billede hnteknik Novice
21. december 2010 - 09:10 #1
Det må kunne angives i det format som det skal vises med. Prøv at kigge under formatteringen af feltet i tabellen.
Avatar billede hnteknik Novice
21. december 2010 - 09:13 #2
Jeg tror du blot skal angive 000 i formatet eller lav en query som viser de foranstående nuller

Format(Fieldname,"000")
Avatar billede fdata Forsker
21. december 2010 - 22:00 #3
Hvis dit felt er en tal-type, ja så går den jo kun med formatering, som beskrevet ovenfor.

Hvis vi taler om et tekstfelt, kan du patche nuller foran med en lille forespørgsel:

UPDATE DinTabel SET DinTabel.EtFelt = String(3-Len([EtFelt]),"0") & [EtFelt];
Avatar billede tupsy Nybegynder
04. januar 2011 - 09:15 #4
Hmm, syntes ikke det virker helt som jeg vil have det til.

En løsning vill også kunne være at tage mit tal som jeg indtaster i et tekst felt (feks 60593001)
Dette tal skal derefter splittes op så jeg søger efter de 3 sidste cifre (001) i en kolonne i min tabel og de resterende (60593) i en anden kolonne.

Vil dette kunne lade sig gøre?
Avatar billede tupsy Nybegynder
04. januar 2011 - 10:42 #5
Jeg har løst halvdelen af det nu ved at bruge  funktionen Right():
sidste = Right(Forms![Search_form]![Input_mould_number], 3)

Den retunere de sidste 3 cifre.
Men hvordan hulen får jeg fat i de første cifre?
Left() og Mid() funktionen syntes jeg ikke virker til det.
Left() ville virke hvis der altid var det samme antal cifre i tallet med sommetider er der 5 og sommertider er der 6 i Left() delen jeg skal finde..

Så jeg skal finde en måde at ignorere de sidste 3 cifre og så kun bruge de resterende cifte, lige meget hvor mange der end er.
Avatar billede hnteknik Novice
04. januar 2011 - 12:11 #6
Hm - hvor pokker blev mit indlæg af.

left tager du med left(var, len(var)-3)