Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
20. december 2010 - 16:14 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Blækregning!

Hejsa allesammen (:

Jeg har fået en blækregning og det er om ligninger, men problemet er at jeg ikke er så god til ligninger..

Er her så nogle venlige mennesker, der kan hjælpe mig?

x + 4 = 8

x - 7 = 12

3x = 21

2x - 3 = 7

3x - 2 = 16

Jeg vil helst også have en forklaring..

Mange venlige jule hilsner..

p.s er ny herinde.
Avatar billede excelh Nybegynder
20. december 2010 - 16:23 #1
hej sarah!

Det gælder om at isolere x på den ene side af lighedstegnet og tallene på den anden.

her et eks :

5x-12=48

for at fjerne de -12 fra de 5x, så jeg får x'erne isoleret + jeg med 12(hvad man gør på den ene side af lighedstegnet skal man også gøre på den anden)

så står der 5X=60  dividere med 5 på begge sider af lighedstegn for at finde værdien af x

x = 5

Håber at forklaringen kan hjælpe dig
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. december 2010 - 16:26 #2
Ved ligninger gælder det jo om at finde den/de ubekendte. Og ved en ligning kan man gøre hvad man vil, bare man gør det på begge sider.

Så hvis vi prøver at finde værdien af x i eksempel 1:

x + 4 = 8
x + 4 - 4 = 8 - 4 (denne mellemregning behøver du ikke tage med)
x = 8 - 4
x = 4
Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
20. december 2010 - 16:31 #3
Tussind tak for hjælpen (:

Så har jeg også et opgave her, som jeg ikke helt forstår, den lyder sådan her:

Bernhard skal konfirmeres, og hans forældre vil holde fest for ham. De bliver ialt 42 mennesker.
De lejer et selskabslokale, som koster 2800 kr at leje.
De hyrer 4 tjenere til at servere. De skal hver have 105 i timen. Tjenerne er på arbejde i 8 timer.
Prisen for drikkevarer pr kuvert er 75 kr og madprisen pr kuvert er 198.
Verners etmandsband spiller musik til festen. Han skal have 190 i timen, og han spillede 6 timer. Hvad koster det at holde sådan en fest?
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2010 - 16:42 #4
Antal personer = 42
Antal tjenere = 4

Lokalepris = 2800 kr.
Drikkevarepris = 75 kr/person
Madpris = 198 kr/person

Tjenerløn = 105 kr/time
Tjenerarbejde = 8 timer/tjener
Bandpris = 190 kr/time
Bandarbejde = 6 timer

Her er alle detaljerne brud ned til noget overskueligt
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. december 2010 - 16:37 #5
Det er jo bare at lægge alle cifrene sammen:

Lokale = 2800
Tjenere = 4x105x8
Drikkevarer = 42x75
Mad = 42x198
Musik= 190x6

Og så regne det ud.
Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
20. december 2010 - 16:41 #6
Forstod den ikke?
Kan du ikke lave udregningen?
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2010 - 16:44 #7
Udregningen af den samlede pris er følgende:

Lokalepris +
drikkevarerpris * antal personer +
madpris * antal personer +
tjenerløn * tjenerarbejde * antal tjenere +
bandpris * bandarbejde
= Samlet pris
Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
20. december 2010 - 16:47 #8
Mange tak Seeven og Michael (:

Jeg sætter mig lige til at tænke over det og løse de andre opgaver, hvis der er nogle opgaver jeg ikke forstår, skal jeg nok skrive (: Tak igen og fortsæt en god mandag.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2010 - 18:01 #9
Husk lige at give points Sarah :-)

I andre, læg lige et svar!
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2010 - 18:07 #10
I lige måde, Sarah.
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2010 - 22:07 #11
Hmm... Du gav mig alle pointene. Jeg har vist kun fortjent halvdelen.

Michael_stim, jeg opretter et nyt spørgsmål og giver dig point.
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. december 2010 - 22:26 #12
Jeg samler ikke på point, men synes derimod at excelh har fortjent dem, da denne har svaret på det oprindelige spørgsmål ;o)
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2010 - 22:40 #13
@excelh, jeg har oprettet et spørgsmål til michael_stim - læg et svar dér, og du får pointene.
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. december 2010 - 22:59 #14
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2010 - 23:03 #15
Lige præcis.
Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
21. december 2010 - 10:30 #16
Jeg er ny her, så ved ikke alt det der med point. Jeg giver bare (:

Men jeg har 2 opgaver her, som jeg hellere ikke helt forstår:

Opgave 1)

Hans går 112 km på 5 dage.

1. dag: 36km
2. dag: 9km. Mindre en første gang.
3. dag: 21km
4 og 5 dag. går han lige langt. hvor mange km. går hans den 5 dag?

opgave 2)

Peter, Pelle og Poul graver et hul med en skovl.
Peter graver 35 % af hullet, pelle graver 45 %

A) hvor mange % af hullet graver poul?

(I alt bliver der gravet 200 skovfulde jord)

B) hvor mange skovfulde graver de hver især?

Jeg vil være så meget takkenemlig hvis nogen gad at hjælpe mig.
Jeg vil have en løsning og forklaring..

på forhånd tak. (:
Sarah
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. december 2010 - 11:02 #17
Det kan jo ikke være rigtigt at vi skal lave alle dine lektier. Har du ikke en lærer der kan hjælpe dig.

1.
Totalt antal km - gået km (dag 1 + 2+ 3):
112-(36+9+21)=
Antal km tilbage delt med 2
46/2=

2.
Peter + Pelle = 35% + 45% =
Resterende:
Paul = 100% - 80% =

100% = 1; 50% = 0,5; 25% = 0,25 osv
Peter = 0,35 x 200 =
Pelle = 0,45 x 200 =
Poul = 0,20 x 200 =
Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
21. december 2010 - 11:11 #18
Michael: Tak alligevelet..
Har juleferie, så nej desværre.. og jeg siger ikke at du skal lave mine lektier, men samtidig også give en forklaring. Hvis du ikke vil hjælpe, så er det jo dit problem.. Det betyder jo ikke, at du skal skrive, hvis du ikke vil hjælpe. Men tak alligevelet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. december 2010 - 11:16 #19
Men det du kommer med, er så grundlæggende at du kan finde forklaringer overalt på internet ;o)

Jeg siger ikke det er let, ingenting er let, hvis man ikke kan. Men det er grundlæggende og derfor vigtigt at du forstår det. Så mit råd er, søg på internet, læs og træn.
Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
21. december 2010 - 11:22 #20
Det gøre jeg da også, men man kan ikke finde forklaringer til alt. Måske, men ikke alle forklaringer, som man forstår det helt.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2010 - 14:26 #21
@michael_stim, hvis jeg har forstået opgaven korrekt, har du lavet en lille regnefejl i opgave 1...
@Sarah1807, jeg vil her give dig en lidt mere grundig forklaring.

Opgave 1)
Start ALTID med at bryde al den viden, du får, ned i portioner, du kan forstå. Sådan her fx:
Distance = 112 km
Dag 1 = 36 km
Dag 2 = 36 km - 9 km
Dag 3 = 21 km
Dag 4 = Dag 5 = X

Jeg kalder dag 5 for X, da det er det, du skal finde.
Og denne opgave er jo nem. De fem dage lagt sammen skal give den totale distance:
Dag 1 + Dag 2 + Dag 3 + Dag 4 + Dag 5 = Distance =>
Dag 1 + Dag 2 + Dag 3 + X + X = Distance =>
Dag 1 + Dag 2 + Dag 3 + 2*X = Distance =>
2*X = Distance - Dag 1 - Dag 2 - Dag 3 =>
X = ( Distance - Dag 1 - Dag 2 - Dag 3 ) / 2 =>

Til fjerde linje bruger jeg igen samme metode til at plusse og minusse på hver side af lighedstegnet, som du fik forklaret før.

Opgave 2 er bare procentregning.
Peter + Poul + Pelle = 100 % = 200 skovlfulde
Peter = 35 %
Pelle = 45 %

Spørgsmål A er da ikke svært, hva?
Og spørgsmål B er bare at tage 45 % og derefter 35 % af de 200 skovlfulde.

Det, michael_stim gør, er faktisk dette:
Peter = 35 % af 200 skovlfulde =>
Peter = 200skovlfulde / 100% * 35%  = ??

Det hele (nemlig 200 skovlfulde) svarer jo til 100%. Når der så divideres med 100, finder vi jo ud af, hvor meget 1% er. Og så ganger vi med 35 for at komme frem til de 35%. Sådan gør man det helt grundlæggende, og det virker altid.

Hvis du ikke forstår forklaringerne må du sige til. Så går vi endnu mere i dybden.

Du må ikke forvente at få løsningerne herinde - men forklaringer skal du nok få.
Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
21. december 2010 - 14:36 #22
Det er også det jeg vil have (:
Jeg tror godt at jeg har forstået det nu, tak steeven (:
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2010 - 14:42 #23
Så lidt.
Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
21. december 2010 - 14:46 #24
Hvordan giver man point? Du fortjener det vel.. (:
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2010 - 15:18 #25
Hehe, du har jo givet point.
Det er derfor man bør oprette et nyt spørgsmål, når man rent faktisk har et nyt spørgsmål - så kan man igen udlodde point.

Det er ligemeget her. Tag det ikke så højtideligt - du skal nok lære systemet.
Avatar billede Sarah1807 Nybegynder
24. december 2010 - 12:53 #26
Hej steeven, kan du fordybe forklaringen? Tak (:
Avatar billede Slettet bruger
24. december 2010 - 15:26 #27
Uddybe forklaringen til at oprette spørgsmål?

Du har stillet et spørgsmål øverst på denne side, og alt derunder er bare kommentarer og svar på dit spørgsmål. Selvom du selv kommer med flere spørgsmål dernede ad, så er det stadig bare kommentarer.
Når du har givet point for hovedspørgsmålet, kan du ikke give flere.

Så må du oprette et nyt spørgsmål helt forfra for at give flere point. Og når du giver point, som du har gjort herover, så sørg for at bede alle de relevante personer, som har fortjent dem, om svar - så kan du nemlig fordele pointene mellem dem.

Glædelig jul.