Avatar billede Christina-E Nybegynder
20. december 2010 - 15:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lave hak/flueben i excel

Hej,
Jeg har Excel 2010 og skal lave et dokument med spørgsmål, hvor der til højre skal markeres om der skal udføres et arbejde ved hjælp af et "flueben". Men hvordan laver jeg det flueben???
Avatar billede sorents Nybegynder
20. december 2010 - 18:07 #1
1. Klik på "Microsoft Office-knappen", og klik derefter på "Excel-indstillinger".

2. Klik på "Populær", og marker derefter afkrydsningsfeltet "Vis fanen Udvikler på båndet".

Du vil herefter få vist en ny fane, navnlig "Udvikler". Herfra vil du kunne indsætte afkrydsningsfelter, knapper og andre kontrolelementer. Til disse kan du så knytte en macro eller anden handling.

Hilsen Søren
Avatar billede sorents Nybegynder
20. december 2010 - 18:08 #2
Her kommer lige et svar, hvis ovenstående er tilstrækkeligt.
Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 10:31 #3
Hej Søren.
Smadder godt. Jeg skal sætte 6 under hinanden, kan det gøres på en smart måde, eller skal jeg sidde og flytte rundt på dem manuelt?
Kan jeg også "låse" felter i Excel så man kan kan klikke på dem der er aktive?
Avatar billede sorents Nybegynder
21. december 2010 - 11:27 #4
Hej igen

Jeg har lavet et løsningsforslag, som du kan downloade her:

https://files.me.com/raahauge/cuksc1

Du kan frit låse et helt ark. Inden du gør det, kan du angive hvilke celler der eventuelt ikke skal være låst. Dette gør du ved at højreklikke på en markering -> "Formater" -> vælg fanen "Beskyttelse" -> fjern afkrydsning fra "Låst" --> "OK". Herefter kan du højreklikke på selve arket nede i bunden, hvor der står "Ark 1" eller "Sheet 1" og trykke "Beskyt ark". Du kan beskytte med eller uden kode.

I arket jeg har sendt dig er "Ark 1" beskyttet uden kode.

/Søren
Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 11:35 #5
Hvor er det bare smart... Altså... TAK, men hvordan sætter jeg dem selv op så de står sådan? er det bare at flytte rundt på firkanterne?
Avatar billede sorents Nybegynder
21. december 2010 - 11:47 #6
Du skal højreklikke en gang på afkrydsningsfelterne for at du kan flytte rundt på dem :-)
Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 12:36 #7
SÅDAN.... Tusinde tak.. Men nu har jeg så endnu et spørgsmål.
Hvis jeg så har 2 spørgsmål og der er sat hak i det øverste og der derefter bliver sat hak det næste,  så skal den automatisk fjerne hakket i den øverste. Hvordan gør jeg deT?
Avatar billede sorents Nybegynder
21. december 2010 - 12:45 #8
Til det skal der laves en VBA macro. Det spørgsmål er ikke med i det stillede spørgsmål, som jeg synes er blevet besvaret udemærket.

Hvis du ønsker svar på flere spørgsmål, inklusive dit VBA spørgsmål, så bør du derfor oprette et nyt spørgsmål.

Vh. Søren
Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 13:11 #9
Du har ret, jeg opretter et nyt spørgsmål :o)

Tak for hjælpen og rigtig god jul
Avatar billede Christina-E Nybegynder
21. december 2010 - 13:14 #10
Lukket og søren får point.
Avatar billede fhansen82 Mester
09. september 2011 - 20:31 #11
Er det muligt at kopiere disse afkrydsningsbokse, således at det kun er boksen der bliver kopieret. Har i øjeblikket et ark med data i, og hvis jeg ønsker afkrydsningsfelter i dem alle, så er jeg pt. nødt til at kopiere dem enkeltvis og flytte dem rundt for at få dem over i andre celler. Kan det ikke lade sig gøre at kopiere dem lige som hvis man kun ønsker formatteringen fra en celle, men ikke den værdi der er indtasten?