Avatar billede sth Novice
18. december 2010 - 14:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

vis felt navne i database

hvordan er det nu jeg henter felt navne fra min database?

databasen er mysql og ha ellers problemer med at bruge mysql
Avatar billede tjens Nybegynder
18. december 2010 - 22:20 #1
Avatar billede sth Novice
18. december 2010 - 23:05 #2
ok men hvordan får jeg så fat i det enkelte felt
mener at huske at heg engang brugte "for each" og felt et eller andet
Avatar billede kjeldsted Novice
18. december 2010 - 23:12 #3
Nu er det ikke en særlig grundig beskrivelse du er kommet med, men følgende skulle kunne gøre det:

$result = mysql_query("SELECT * FROM tabel");
while($row = mysql_fetch_assoc($result))
{
    echo $row['felt'];
}

Hvis du ønsker at udskrive alle felterne i en given tabel.

Hvis du kun skal have et enkelt svar skal du benytte mysql_result (http://www.php.net/mysql_result)
Avatar billede kjeldsted Novice
18. december 2010 - 23:13 #4
Sorry. Glemt ALT om ovenstående. Synes der stod PHP. En lille bommert.
Avatar billede tjens Nybegynder
18. december 2010 - 23:40 #5
Det er lidt svært at gættet hvad du har prøvet og hvor du går i stå.

Jeg plejer selv at finde en relevant tutorial på nettet at gå ud fra.

F.eks. denne: http://www.aspfree.com/c/a/ASP/Using-MySQL-with-ASP/
Avatar billede sth Novice
19. december 2010 - 10:06 #6
ok, lad mig lige prøve at forklare mig.
jeg har ingen problemer med at bruge asp sammen med mysql, så jeg har altså ikke brug for en vejledning til at komme i gang med det.

Det jeg har brug for at vide hvilken funktion i asp jeg skal bruge for at få vist hvad et felt i en tabel heder.

altså ikke koden i sql men i asp, jeg har brugt den får nogle år siden, og mener der er noget med "for each rec ind ...." man kan ikke finde den
Avatar billede tjens Nybegynder
19. december 2010 - 10:39 #7
Så er det vel DESCRIBE du kan udføre som sql.

Det du får tilbage et normalt resultat (som fra en select), og hvor feltet "Field" indeholder navnene på tabellens felter.

Der er også mange SHOW varianter, hvor SHOW COLUMNS ser ud til at være det samme som DESCRIBE: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/show-columns.html
Avatar billede sth Novice
19. december 2010 - 13:05 #8
ok, men hvordan får ejg dem så vist i asp
lad os antage at jeg har følgende kode:

    SQL = "SELECT * FROM wkday ORDER BY wkday_seq LIMIT 1"
    Set rs_test = conn.Execute(SQL)

    For Each field In ?????

    Response.Write feltnavn

    next

Hvordan er det jeg kan få vist i asp hvad mit felt så heder?
Avatar billede sth Novice
19. december 2010 - 13:20 #9
ok så langt så godt nu kan jeg vise det første felt

koden er denne:
SQL = "SHOW COLUMNS FROM user"
    Set rs= conn.Execute(SQL)

    Response.Write  rs("field")

men hvordan får jeg vist de andre felter?

og her var det så jeg mener at kan huske at man bruger

For Each field In ?????
    Response.Write  rs("field")
next
Avatar billede sth Novice
19. december 2010 - 13:31 #10
ja jeg havde næsten selv klaret det :-)

koden er :

    SQL = "SHOW COLUMNS FROM user"
    Set rs= conn.Execute(SQL)

%>
<table>
<%
response.write("<tr>")
for each field in rs.fields
  response.write("<td>" & field.name & "</td>")
next
response.write("</tr>")
while not rs.EOF
  response.write("<tr>")
  for each field in rs.fields
    response.write("<td>" & field.value & "</td>")
  next
  response.write("</tr>")
  rs.MoveNext
wend
%>
</table>
<%

tjens kommerdu medet svar, detvardig der ledte mgi i den rigtige retning så jeg kunne søge på eksperten.