Avatar billede mikester Nybegynder
17. december 2010 - 20:30 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ekstra router på telenor net

Hej eksperter.

Jeg har en zyxel router som sidder først (Telenors), IP 10.0.0.1. For at få ordentlige forhold til trådløs har jeg sat en linksys router på. Til linksys routeren er der kun en stationær PC sat til samt WiFi er aktiveret (Det er slået fra i zyxel).
Når jeg forwarder fra min stationære PC - hvad skal adressen så være til? Det ser ud til den kun kan vlre 192.168.1.x - kan det passe?

Der står linksys IP 10.0.0.8 under opsætningen
Avatar billede skau Nybegynder
17. december 2010 - 21:15 #1
Jeg ville gøre følgende.

På din linksys sætter du ipadressen fast til feks 10.0.0.50 på wan porten med default gateway til 10.0.0.1 og netmaske 255.255.255.0

På indersiden af linksys routeren beholder du bare 192.168.1.0/24 nettet

På din zyxel router skal du lave en statisk route således trafik til 192.168.1.0 netmaske 255.255.255.0 peges hen på 10.0.0.50
Avatar billede mikester Nybegynder
17. december 2010 - 21:28 #2
hmmm. ja, det har jeg forsøgt nu.

Min plan er at jeg egentlig kun vil bruge det Zyxel skrammel til at modtage telenor signal, resten skal min linksys sørge for. Er det ikke muligt=?
Avatar billede mikester Nybegynder
17. december 2010 - 21:29 #3
Hvad med DHCP? Det burde kun være sat til på linksys, ikke?

Skal zyxel stå til at bridge?
Avatar billede showsource Seniormester
17. december 2010 - 21:32 #4
I stil med skau:
På linksys laver du en fast intern ip, men den skal ligge udenfor hvad telenor router tildeler !!!
Hvis telenor router bruger DHCP mellem 10 og 50, så sæt linksys fast til f.eks. 10.0.0.51
I linksys skal standardgateway være 10.0.0.1
Og definer gerne(?) DNS servere, som selvf. skal være de samme som i telenor router.
Og slå DHCP fra i linksys .....

Virker fint for mig.
Avatar billede showsource Seniormester
17. december 2010 - 21:37 #5
Det er vist optimalt med kun en DHCP på et netværk.
Men aner intet om hvis man "splitter" netværk i subs, 10.0.0.1 192.168.0.1 .....
Avatar billede mikester Nybegynder
17. december 2010 - 21:53 #6
Hvad med bridge mode?

Jeg har lige prøvet at følge denne http://www.adsltips.dk/zyxel-som-modem.php.

Skal ALLE porte forwardes på min Zyxel til Linksys?
Avatar billede showsource Seniormester
17. december 2010 - 21:55 #7
"Min plan er at jeg egentlig kun vil bruge det Zyxel skrammel til at modtage telenor signal, resten skal min linksys sørge for. Er det ikke muligt=?"

I telenor router skal alt "indendørs" trafik slås fra. Også DHCP.

Al trafik skal til/fra 10.0.0.2 som er din linksys. ( som du gi'r fast intern ip, 10.0.0.2 )
I linksys er standardgateway telenor router, 10.0.0.1, og formodentlig gerne sat op til samme DNS servere som telenor router modtager ?

Ved det sgutte, har ikke mulighed for at teste.
Avatar billede showsource Seniormester
17. december 2010 - 21:56 #8
Du skal kun åbne/forwarde de porte du vil bruge.
Og de skal nok sættes i telenor router.
Avatar billede showsource Seniormester
17. december 2010 - 21:57 #9
Uanset hvordan du får sat netværk op.
Avatar billede showsource Seniormester
17. december 2010 - 22:02 #10
Øh, hvis det er en nyere linksys, så prøv evt. blot at sætte den på, ( nulstillet ) og læg telenor router ned i "et sort hul" :O)
Avatar billede mikester Nybegynder
17. december 2010 - 22:09 #11
jeg er vel TVUNGET til at bruge den Zyxel router!
Avatar billede showsource Seniormester
17. december 2010 - 22:24 #12
Ikke hvad jeg ved af.
Det er et spm. om hvad din router understøtter, hvorvidt den vil virke eller ej.
Det var ihvertfald hvad jeg fik at vide for 1.5 år siden ( af telenor ) da jeg rodede med en telenor forb. der fuckede up, og havde muligheden for at prøve med en ældre router.
Avatar billede mikester Nybegynder
17. december 2010 - 22:54 #13
Så boys - nu virker det, så langt så godt.

nu sidder det sådan:
            Zyxel (10.0.0.1)
              I
            Linksys (192.168.1.1)
  PS3 - Stationær - Wifi (192.168.1.x)

Sidste spm. er mht port forwaring. Er det stadig bare på zyxlen det skal gøres?
Avatar billede riversen Nybegynder
18. december 2010 - 08:18 #14
nej, hvis du kører 2 gange nat som nu skal du også lave 2 gange portforwarding. En gang i hver router.

Du kan lave en mere simpel løsning. Giv linksys'en 10.0.0.x adresse på LAN siden og drop WAN porten. Kobl de 2 router sammen på LAN portene. På den måde har du et subnet at håndtere og et sted der skal portforwardes... nemlig i zyxel. Ingen grund til at gøre det hele så besværligt.

Når det så er sagt så mener jeg det burde virke som du selv har nævnt. Sætte telenor routeren til bridge så din linksys får WAN IP. Jeg rodede selv med det forleden i nøjagtigt samme setup dog uden held pga. tid, så jeg valgte den nemme løsning jeg netop har beskrevet.
Avatar billede mikester Nybegynder
18. december 2010 - 19:16 #15
nu har jeg sat zyxel'en til at bridge, og det kører som før, dog kan jeg ikke komme ind på min linksys router mere.... plejer jo at være 192.168.1.1, nu har jeg prøvet med 10.0.0.x

hints?
Avatar billede mikester Nybegynder
18. december 2010 - 20:27 #16
hmmmm...... Når jeg vælger at bridge min zyxel bliver jeg smidt af.
Avatar billede mikester Nybegynder
20. december 2010 - 21:23 #17
Nå, men det lader til at køre nu, zyxel står dog som normal. Har fulgt denne guide og ikke andet http://www.adsltips.dk/zyxel-som-modem.php.

Hvem skal ha' point? Svar endelig
Avatar billede mikester Nybegynder
02. januar 2011 - 20:59 #18
Eftersom ikke andre vil smide svar gør jeg det selv!
Avatar billede terpz Nybegynder
12. august 2012 - 19:57 #19
Hej

Bare lige et bonus svar, du er ikke tvunget til at bruge Zyxel routeren fra Telenor, afhængig af model vil jeg mene at deres nye 2601 faktisk er OK.

Men jeg har en kollega der har en dlink router, som han bruger istedet for Telenors standard.