Avatar billede larsgrau Forsker
15. december 2010 - 18:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tekstboks

Hej

Kan det lade sig gøre det få en tekstboks til at skrive et bestemt ord f.eks "Børn", hvis der er data i en anden tekstboks, hvis der ikke er noget, skal den ikke skrive noget??

/lars
Avatar billede anlu Nybegynder
15. december 2010 - 18:50 #1
Du kan bruge noget i stil med

If Nz(textbox1.Value, "") <> "" Then
  textbox2.Value = "Børn"
Else
  textbox2.Value = ""
End If

Hvis det skal opdateres når recorden loades ind skal du bruge Form_Current eventen.
Avatar billede mugs Novice
15. december 2010 - 19:44 #2
If Not IsNull(Me.Felt1) Then
Me.Felt3 = "Børn"
else:
Me.Felt3 = ""
End If
Avatar billede larsgrau Forsker
15. december 2010 - 21:23 #3
#1 det virker som det skal.
#2 jeg har ikke prøvet, da det andet virker.

Skriv svar så jeg kan give point
Avatar billede anlu Nybegynder
15. december 2010 - 21:29 #4
Okey dokey.

Den primære forskel på mugs' og mit forslag er at jeg sidestiller en tom streng med at feltet er null - det er lidt teknisk, og i de fleste tilfælde vil mugs' forslag virke lige så fint.

Desuden foretrækker jeg at skrive ".Value" eksplicit, men Value er default property, så det er det samme om man skriver textbox1 = "xx" eller textbox1.Value = "xx".

Om man vil referere til "Me" er igen primært en smagssag.
Avatar billede mugs Novice
15. december 2010 - 22:05 #5
Når jeg bruger Me, er der fordi du får en dropdown liste med alle objektnavne efter et punktum. Så kan man vælge på listen og dermed undgå irriterende stavefejl.
Avatar billede anlu Nybegynder
16. december 2010 - 07:57 #6
Ja, sådan er der jo forskellige vaner og præferencer. Jeg plejer at skrive de første par bogstaver i objektnavn eller funktionsnavn og trykker så Ctrl+Mellemrum for at få tilsvarende assistance fra Access.
Men det hænder også at jeg bruger Me.
:o)