Avatar billede AM70 Nybegynder
14. december 2010 - 12:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fortløbende fakturanummer med fast antal cifre

Jeg er ved at oprette en faktura skabelon i Excel.

Jeg har fundet følgende kode:
_______________________________________________________________

Private Sub Workbook_Open()
    Range("c8").Value = Range("c8").Value + 1
End Sub
_______________________________________________________________

Den tæller fint nummeret op, så langt så godt :-)

Men vores fakturanummer er bygget således op : 2011-001
Jeg har labet to kolonner såedes at "2011-" står i en kolonne for sig.

Men hvordan får jeg tælleren til at vise de foranstilede nuller ?
Avatar billede boro23 Forsker
14. december 2010 - 12:56 #1
Hvis jeg har forstået det rigtig, ville jeg gøre: højre klik på cellen, klik "formater celler", vælg "brugerdefineret, i ruden Type: tast 000, klik ok
Avatar billede german Nybegynder
14. december 2010 - 16:48 #2
Jeg formoder at 2011 er årstal?

Prøv denne kode:

Sub XX()

Dim X

X = Year(Now)
Y = Range("H12") + 1
Range("C8") = X & "-" & Y
Range("H12") = Range("H12") + 1
    If Len(Mid(Cells(8, 3), 6, 3)) = 1 Then
        Cells(8, 4) = X & "-" & "00" & Mid(Cells(8, 3), 6, 3)
    End If

    If Len(Range("H12")) = 2 Then
        Cells(8, 4) = X & "-" & "0" & Mid(Cells(8, 3), 6, 3)
    End If

    If Len(Range("H12")) = 3 Then
        Cells(8, 4) = X & "-" & Mid(Cells(8, 3), 6, 3)
    End If
end sub
Avatar billede AM70 Nybegynder
15. december 2010 - 21:18 #3
Hej German

Tak for din kode :-)
Jeg kan godt lide at der er mulighed for at angive start værdien i H12.

Du har ret i at 2011 er årstallet. Grunden til at jeg har skrevet 2011 er at det først er til næste år at vi skal tage den nye faktura i brug ;-)

Der er dog noget ved koden der driller mig.
Den skriver fakturanummeret to steder. I D8 skriver den det helt fint 2010-001, mens den i C8 skriver 2010-1.
Det undre mig lidt at jeg ikke kan se referencen til D8 noget sted i koden, men nu er jeg også lidt ny på banen :-)

Kan du hjælpe mig på vej så der kun kommer et fakturanummer og med det rette antal cifre ?

På forhånd tak:-)
Avatar billede german Nybegynder
21. december 2010 - 05:30 #4
Hej igen!

Cells(8,4) er det samme som D8 :)

Men prøv denne kode i stedet:

Sub Test()

Dim X

X = Year(Now)

Range("H12") = Range("H12") + 1
    If Len(Range("H12")) = 1 Then
        Range("D8") = X & "-" & "00" & Range("H12") 'Mid(Cells(8, 3), 6, 3)
    End If

    If Len(Range("H12")) = 2 Then
        Range("D8") = X & "-" & "0" & Range("H12") 'Mid(Cells(8, 3), 6, 3)
    End If

    If Len(Range("H12")) >= 3 Then
        Range("D8") = X & "-" & Range("H12") 'Mid(Cells(8, 3), 6, 3)
    End If

End Sub
Avatar billede german Nybegynder
21. december 2010 - 05:33 #5
Jeg glemte at fjerne det unødvendige, men her er den rigtige:

Sub Test()

Dim X

X = Year(Now)

Range("H12") = Range("H12") + 1
    If Len(Range("H12")) = 1 Then
        Range("D8") = X & "-" & "00" & Range("H12")
    End If

    If Len(Range("H12")) = 2 Then
        Range("D8") = X & "-" & "0" & Range("H12")
    End If

    If Len(Range("H12")) >= 3 Then
        Range("D8") = X & "-" & Range("H12")
    End If

End Sub
Avatar billede AM70 Nybegynder
21. december 2010 - 09:13 #6
Tak for hjælpen
Nu virker det bare :-)
Avatar billede german Nybegynder
21. december 2010 - 17:45 #7
Jamen det var da fint - nu skal du bare acceptere her
Avatar billede aghrab1975 Nybegynder
01. maj 2012 - 22:04 #8
Hejsa! Jeg står i samme situation men jeg vil bede jer om at skrive en novice step by step guide for hvordan jeg overhovedet kan indsætte formlen i min xcel fil. Jeg bruger version 2010. Jeg tror at jeg har fundet ud af at jeg skal klikke på ALT+F11 for at komme ind i VB men er meget i tvivl om hvordan jeg skal gemme den kode som indsætter i den hvide boks. hjælp. please.