Avatar billede martinr Nybegynder
14. december 2010 - 01:00 Der er 12 kommentarer

Formel til division med kriterium - er det ikke muligt i Excel??????

Hej eksperter

Nu har jeg snart søgt og endevendt Google for at finde en måde, hvorpå man i Excel 2003 via en formel kan dividere 2 tal med et kriterium, men jeg kan simpelthen ikke finde det.

Det, jeg søger, er en funktion ligesom SUM.HVIS / SUM.IF men blot med division, altså hvor man kan angive 2 områder og et kriterium, hvor den skal dividere område 1 og område 2, hvis og kun hvis kriteriumet er opfyldt. Der er ingen funktion i min Excel (2003), der hedder noget med DIVISION eller DIVISION.HVIS eller DIVISION.IF eller lignende...

Så mit spørgsmål går altså på: er det slet ikke muligt i Excel, der jo kan så meget, via en/flere funktioner at lave en simpel division med et kriterium...???

Jeg håber meget, I kan hjælpe mig. Jeg vil gerne smide nogle flere points i, hvis det er. På forhånd mange tak.
Avatar billede vejmand Juniormester
14. december 2010 - 03:01 #1
Ved ikke om jeg har forstået spørgsmålet rigtig, men:

Hvis A1 er under 50 så skal A1 deles med B1
=HVIS(A1<50;A1/B1;"")
Avatar billede jkrons Professor
14. december 2010 - 08:00 #2
Du kan ikke dividere to områder med hinanden, kun to celler. Hvis du skulle dividere to områder med hinanden. Hvis hvert område kun består af en enkelt celle, kan du bruge vejmands løsning. Hvis det er summen af de to områder, der skal divideres, kan du erstatte A1 og B1 i formlen med fx SUM(A1:A10) og SUM(B1:B7).
14. december 2010 - 08:47 #3
Kom med en mere uddybende beskrivelse af det, du ønsker. (gerne et konkret eksempel)
Avatar billede teknik Juniormester
14. december 2010 - 11:39 #4
Dit problem er lidt vanskeligt at forstå...
min første tanke var at...det er da ligetil...er det ikke?

Har selv lavet hvad der lyder som en masse af det du efterlyser,
fx. for at undgå "division med nul" fejlmeldingen vise i et ark, inden områderne fyldes med data.

Men skriver blot én "HVIS" formel, ganske som vejmand er inde på.
Og fylder derefter de nødvendige celler ud med fyldhåndtag.

Det som gør spørgsmålet vanslkeligt er at definitionen er både dit "område" og dit "kriterie" er lettere kryptiske

mit "område" er typisk årets 12måneder i hver sin kolonne med ca. 100 kalkulatioenr pr. kolonne.
mit kriterie er, at såfremt en speciel (nøgleværdi) i den seneste måneds data ikke er udfyldt, så skal beregningerne for denne måned ikke køre, da de kan give et falskt billede.

*****************
Men måske mener du...

beskrivelsen område/kriterie fik  mig til at tænke på om ikke dit problem er at du vil kæde beregninger i et område op på et kriterie (sandt/falskt) som står i én specifik celle....

Hvis man ikke har lært det, så ligger begrebet "absolut cellereference" nemlig ikke lige til højrebenet...

Absolut cellerference handler om, at hvis du bruger fydhåndtaget, men vil låse en sats på som skal være ens i alle beregninger, (fx. rentesats) men du vil gerne kunne ændre den i én celle ..fx celle A7.
Ja så kan du i stedet for A1*A7 angive A1*$A$7 og når du så trækker (nedad)i fyldhåndtaget, så vil du få

A1*$A$7
A2*$A$7
A3*$A$7

i stedet for

A1*A7
A2*A8
A3*A9

mvh :-)
Teknik
Avatar billede martinr Nybegynder
14. december 2010 - 17:06 #5
Tak for jeres foreløbige inputs.

Jeg vil gerne prøve at forklare det lidt bedre med et eksempel fra mit regnskab, hvor jeg vil lave en oversigt over kørselsudgifter for familiens brug af vores bil. I det regnskab har jeg bl.a. nedenstående uddrag (simplificeret):

Dato            Ansvarlig    Type                Km./liter i alt  Km./kr. pr. liter
xx-xx-2010  Person 1    Kørsel              40                    20
xx-xx-2010  Person 2    Kørsel              13                    20
xx-xx-2010  Person 1    Optankning    30                    10,00
xx-xx-2010  Person 1    Kørsel              10                    20

Ovenstående skal forstås sådan, at Person 1 ved den første linie har kørt en tur på 40 km. i alt, hvoraf der på den tur blev kørt 20 km. pr. liter brændstof. Samme princip gælder for de øvrige typer med "Kørsel". Ved "Optankning" har Person 1 fyldt 30 liter brændstof på bilen til en literpris af 10,00 kr.

Det, jeg så gerne vil have, er en divisions-funktion, der kan beregne hvor mange liter, hver person har forbrugt i alt, og det skal den gøre ved at dividere kolonnen "Km./liter i alt" med kolonnen "Km./kr. pr. liter" og så opsumere det men kun for én bestemt person og hvis Type="Kørsel". Resultatet skal så for ovenstående være 2,5 liter forbrugt i alt for Person 1 og 0,65 liter forbrugt i alt for Person 2.

Det er så meningen, at resultatet siden hen skal ganges med en gennemsnitlig literpris for at udregne hver persons forbrugte udgifter, men det venter jeg lidt med, til dette er på plads.

Kan det ikke lade sig gøre at lave sådan en divisions-funktion med disse kriterier i Excel???

Jeg håber, I bedre kan forstå, hvad jeg mener, men ellers så skriv gerne en kommentar, hvis det stadig er lidt uklart.
Avatar billede teknik Juniormester
15. december 2010 - 12:19 #6
Svar:

Hvis du anvender Kolonne A-E til ovenstående, så kan du
- hvis du bruger kolonne F og G til hver af de to personers literforbrug anvende disse formler.

I celle F2
=HVIS(B2="Person 1";HVIS(C2="Kørsel";+D2/E2))

I celle G2
=HVIS(B2="Person 2";HVIS(C2="Kørsel";+D2/E2))

Der kan derfter "fyldes nedefter"

*****************
løs snak:

Af praktiske årsager (dovenskab) så ville jeg givetvis afkortet
"Person 1,2" og "kørsel" til fx. "P1,P2 og "K"

Noget helt andet er, at en kørekomputer, som kan give km/l oplysninger oftest også ville kunne give tallet
"forbrugt i liter på seneste tur" direkte.
Avatar billede teknik Juniormester
15. december 2010 - 12:21 #7
Går ud fra at det var " " fidusen, - som (vist nok) angiver at det som sammenlignes ikke er tal men tekst - du har manglet.
Avatar billede teknik Juniormester
15. december 2010 - 12:26 #8
Da jeg er usikker på om du også efterspørger "løbende sum", så:

Vil du have en "løbende sum", og ikke blot summere ved slutningen af kolonnen,
så er det typisk nemmest at ofre  kolonne på løbende sum som rummer en formel a'la:
"+cellen herover+cellen til venstre"
hvor den allerøverste celle dog kun hedder "+cellen til venstre"
Avatar billede jkrons Professor
16. december 2010 - 15:54 #9
Måske er det bare mig, men hvordan når du frem til 2,5 for person 1?

40+10/40 = 1,25

Person 2 er rigtig nok: 13/20

Eller skal person 1 kun dividerss med 20? Men hvad såm, hvis samme person havde kørt 20 og 18 ved de to kørsler.

Skal svarene være 1,25 og 0,65 kan dette bruges:

=SUMPRODUKT(($B$8:$B$11="person 1")*($D$8:$D$11))/SUMPRODUKT(($B$8:$B$11="person 1")*($C$8:$C$11="kørsel")*($E$8:$E$11))

Ret til person 2 for den næste person.
Avatar billede martinr Nybegynder
16. december 2010 - 17:00 #10
Tusind tak for jeres foreløbige inputs.

teknik: Din idé med at reservere en ny kolonne til divisionsberegningen og så opsummere tallene i dén er helt fin, men jeg havde blot håbet og ønsket at kunne forenkle det med en eller anden funktion, der kan gøre det samme uden brug af beregninger; altså lave en division af 2 kolonner på rækkebasis, opsummere det og så vise resultatet i en anden celle. Mit mål er netop at kunne skrive i en anden celle f.eks. "Person 1's literforbrug i alt:" og så resultatet ved siden af - og helst uden nogen mellemregningskolonner.

jkrons: Jeg når frem til de 2,5, som er det korrekte tal, ved at dividere kolonnerne "Km./liter i alt" og "Km./kr. pr. liter" og så opsummere det - derfor bliver det for Person 1: (40/20) + (10/20) = 2,5 liter forbrugt i alt og ikke de 1,25. På samme måde med Person 2 i eksemplet bliver det: (13/20) = 0,65. Jeg tror, du er inde på noget af de rigtige med din SUMPRODUKT-funktion... Jeg har prøvet noget af det samme ved at skrive: SUMPRODUKT((B1:B4="Person 1")*(C1:C4="Kørsel");(D1:D4)/(E1:E4)), men den returnerer altid kun "#DIVISION/0!", så jeg ved ikke rigtig, hvordan den ellers skal formuleres, så det bliver korrekt.

Men igen mange tak for jeres kommentarer - jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu og håber, at der kommer flere smarte løsningsforslag. Skriv gerne igen, hvis der er mere, der skal forklares.
Avatar billede jkrons Professor
16. december 2010 - 23:26 #11
Så er jeg med. Jeg havde opfattet det som om summen af km/l skulle divideres med summen af km/kr/l. Du vil altså have divideret først og så summeret resten af divisionen, en slags SUMDIVISION i stedet for SUMPRODUKT, som udregner summer af et antal udgangninger.

Så prøv med

=SUMPRODUKT(($A$2:$A$5="person 1")*($B$2:$B$5="kørsel")*($C$2:$C$5/$D$2:$D$5))

Ret til person 2 for den næste række.
Avatar billede martinr Nybegynder
07. juni 2011 - 20:25 #12
Jeg lukker spørgsmålet, idet der ikke er kommet flere løsningsforslag.

Tak til alle for kommentarer og gode inputs.

jkrons: Dit løsningsforslag i forrige kommentar kom tættest på det, jeg søgte efter, så du får points'ene, hvis du smider et svar.