Avatar billede Nicolai Nybegynder
09. december 2010 - 13:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Import af CSV fil med anførselstegn på nogle enkelte records

Hej.

Jeg importere en CSV fil direkte ind til en SQL server hver nat via et lille VB.NET program. Det går rigtig godt for langt de fleste records, men der er nogle af dem som min rutine springer over. Jeg har identificeret dem til at være de rækker som indeholder et anførselstegn et eller andet sted. Efter anførselstegnet blivet resten af linjen betraget som én samlet information.

Dette er fejlen:
Error: Linje 26427 kan ikke parses ved hjælp af de aktuelle afgrænsere.

Her er et eksempel på linjen der fejler:
4100;XE20;FSMA CONTRACT      ;00999999;01.02.2010;31.12.9999;  ;          ;          ;  ;3320999998 ; ;7120V_S          ;"FJERNSYN ATG COP;20.07.2010;          ;3997              ;FINDE(CHARGER)  ;PD801;TV MODEL              ;P9900;FLATSCREEN PRODUCTS          ;44888881  ;44488881  ;        ;21.07.2010;001;          ;          ;          ;          ;          ;          ;          ;    45978 ;      901 ;          ;26.07.2010;26.07.2010;

Her er min kode:
Using MyReader As New Microsoft.VisualBasic.FileIO.TextFieldParser("\\Kkakn2p\pads_dat\BASS_FTP\mifno", System.Text.Encoding.GetEncoding(28605))
            MyReader.TextFieldType = Microsoft.VisualBasic.FileIO.FieldType.Delimited
            MyReader.Delimiters = New String() {";"}
            Dim currentRow As String()
            'Loop through all of the fields in the file.
            'If any lines are corrupt, report an error and continue parsing.

            My.Computer.FileSystem.WriteAllText("\\dnkcopeuas01\root\BASS Activity\SOE_LOG\BassConvertLog.txt", "NORWAY - MIF" & vbCrLf, True)

            While Not MyReader.EndOfData
                Try
                    currentRow = MyReader.ReadFields()
                    ' Her skal info skrives til SQL filen

                    For Each currentField As String In currentRow

                        currentField = currentField.Replace(Chr(34), "") 'replace double quote with single quote if needed

                    Next

                    myConnection = New SqlClient.SqlConnection(myConnString)
                    myQuery = "INSERT INTO tblmifnordic (Country, Ctyp, ContractTypeDesc, ContractNr, BP, SerialNumber, Model, SoldTo, Cal, FlatRate, BWA4Rate, ColA4Rate, BA4Inclusive, CA4Inclusive, BA4AYCV, CA4AYCV, StartDate, EndDate, InstDate, ShipTo, MeterCard, BDU, ContractStartDate, ContractEndDate) VALUES (@Country, @Ctyp, @ContractTypeDesc, @ContractNr, @BP, @SerialNumber, @Model, @SoldTo, @Cal, @FlatRate, @BWA4Rate, @ColA4Rate, @BA4Inclusive, @CA4Inclusive, @BA4AYCV, @CA4AYCV, @StartDate, @EndDate, @InstDate, @ShipTo, @MeterCard, @BDU, @ContractStartDate, @ContractEndDate)"
                    myCommand = New System.Data.SqlClient.SqlCommand(myQuery, myConnection)
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@Country", LocStr(currentRow(0)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@Ctyp", LocStr(currentRow(1)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@ContractTypeDesc", LocStr(currentRow(2)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@ContractNr", LocStr(currentRow(3)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@BP", LocStr(currentRow(9)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@SerialNumber", LocStr(currentRow(10)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@Model", LocStr(currentRow(17)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@SoldTo", LocStr(currentRow(22)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@Cal", LocStr(currentRow(26)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@FlatRate", LocStr(currentRow(27)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@BWA4Rate", LocStr(currentRow(28)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@ColA4Rate", LocStr(currentRow(29)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@BA4Inclusive", LocStr(currentRow(31)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@CA4Inclusive", LocStr(currentRow(32)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@BA4AYCV", LocStr(currentRow(34)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@CA4AYCV", LocStr(currentRow(35)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@StartDate", LocStr(currentRow(4)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@EndDate", LocStr(currentRow(5)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@InstDate", LocStr(currentRow(15)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@ShipTo", LocStr(currentRow(23)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@MeterCard", LocStr(currentRow(24)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@BDU", LocStr(currentRow(21)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@ContractStartDate", LocStr(currentRow(4)))
                    myCommand.Parameters.AddWithValue("@ContractEndDate", LocStr(currentRow(5)))

                    myCommand.Connection = myConnection

                    myCommand.Connection.Open()

                    myCommand.ExecuteScalar()

                    myCommand.Connection.Close()
                    myConnection.Close()

                Catch ex As Microsoft.VisualBasic.FileIO.MalformedLineException
                    'Generate report for failed imports..
                    My.Computer.FileSystem.WriteAllText("\\dnkcopeuas01\root\BASS Activity\SOE_LOG\BassConvertLog.txt", "Error: " & ex.Message & vbCrLf, True)
                End Try
            End While
        End Using

Jeg vil sætte pris på enhver hjælp... :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. december 2010 - 03:26 #1
I.s.f. at kalde Microsoft.VisualBasic.FileIO.TextFieldParser constructor med et filnavn, så kald den med en Stream eller StreamReader som filtrerer de forkerte tegn fra (evt. erstatter dem med noget andet som du kan erstatte tilbage inden data gemmes i databasen).
Avatar billede Nicolai Nybegynder
05. januar 2011 - 15:20 #2
Det prøver jeg at sidde og lege lidt med, og vender lige tilbage... :)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. marts 2011 - 03:44 #3
Kommet videre?
Avatar billede Nicolai Nybegynder
05. juli 2011 - 14:17 #4
Nej, jeg har ikke løst problemet. Jeg kan simpelthen ikke finde hoved eller hale i det. Jeg får først tid til at kigge på det igen om et par uger. Men jeg vender tilbage hvis/når dit svar lykkedes. Er du rar at ligge et svar under alle omstændigheder hvis det skulle virke...
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2011 - 16:35 #5
ok