Avatar billede mpd Nybegynder
04. december 2010 - 23:16 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Deploy database til anden PC (Access 2007)

Jeg håber, nogen kan hjælpe mig med at knække denne nød. Jeg har en database udarbejdet i access 2007. Den består af en backend fil med tabeller og en frontend med resten.

Jeg skal nu have denne database sendt til kunden, men kan ikke få den pakket, så den virker på en anden computer. Jeg har forsøgt med Package solution Wizard i Access. Jeg får godt nok lavet en fil og bruger en wizard til indlæsning. Den placerer mappen, jeg placerer databasen i, som en mappe der er tillid til i sikkerhedscenteret, men alligevel kan jeg ikke få adgang til databasen.

Er der nogen, der har en anelse om, hvad der går galt???
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. december 2010 - 18:42 #1
Fejlmeddelelser?

Det er altid godt at kende de fejlmeddelelser der kommer - ellers vil det mere eller mindre være et skud i tågen at gætte på hvad der er galt.
Avatar billede mpd Nybegynder
05. december 2010 - 18:50 #2
Hej Hugo

Problemet er, at filen slet ikke åbnes. Der kommer for et kort øjeblik en meddelelse med "indhold i databasen er deaktivieret" - samme meddelelse man får, når en database er placeret på et ikke-sikkert sted. Derefter forsvinder meddelelsen inden man kan klikke på den og dataqbasen forsvinder igen.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. december 2010 - 18:58 #3
Det lyder urimeligt mystisk - er der noget hemmeligt i den eller kunne jeg prøve på min maskine?
Avatar billede mpd Nybegynder
05. december 2010 - 19:01 #4
Ingenting hemmeligt. Mailadresse?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. december 2010 - 19:14 #5
oz8hp snabelting hotmail punktum com
Avatar billede mpd Nybegynder
05. december 2010 - 19:16 #6
Hvordan skal jeg sende den til dig?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. december 2010 - 19:20 #7
Det bestemmer du men prøv den setup du har lavet i første omgang
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. december 2010 - 19:21 #8
PS: mailadresse er også mit Messenger ID
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. december 2010 - 20:04 #9
Lige hvorfor den ikke vil åbne kan jeg ikke se.
Jeg kan heller ikke få lov til at åbne databasen på nogen måde. Den eneste måde jeg kan gøre det på er ved at importere alt til en ny fil.
Det har jeg så prøvet men det giver mig så en del andre fejl.
For det første har du ingen funktion der genetablerer forbindelsen til dine tilknyttede tabeller.
Det er altid godt at refreshe disse ved opstart og hvis backend skulle være blevet flyttet vil du også kunne fange den
Kig f.eks. på http://www.mvps.org/access/tables/tbl0009.htm (The Access Web er en kilde du bør gemme som favorit)

Når jeg prøver at åbne frmMain får jeg nogle fejl hvor den kommer og spørger efter parametre. Det ser ud til at være en manglende reference til Excel.
Så vidt jeg kam se i din kode, så bruger du kun Excel til at finde et printernavn med - prøv her at checke Application.Printer.DeviceName i stedet for.
Der kommer også en masse fejl der relaterer til en combobox der skulle hedder cboAabn - den kan jeg ikke finde nogen steder. Er du sikker på at du har compilet til VBA projekt?

Når du nu skal til at lave en ny installationsfil, så kan jeg anbefale dig at kigge på http://www.advancedinstaller.com/ der findes et værktøj til den rigtige pris - det koster gratis.
Endvidere kan jeg anbefale at du ikke installerer noget på desktoppen - lav en mappe der hedder f.eks. c:\mpd\projektstyring og installer filerne der i. Lav så c:\mpd som trusted location i Access. du laver det først på din maskine og så eksporterer du den fra registry til en fil som du så kan hente ind i advanced installer så den opretter den hos dine kunder.

Det blev en længere smøre og nu vil jeg gå ned og se TV - jeg kan træffes igen i morgen både her og på Messenger.
Avatar billede mpd Nybegynder
05. december 2010 - 23:45 #10
Hej Hugo

Indtil videre tak for dine bemærkninger. Jeg hr kigget lidt på dem og her er mine kommentarer idet det skal bemærkes, at jeg ikke har løst mit problem endnu.

Sammenkædning mellem front og BE er jeg enig i, skal laves. Det er ikke lavet endnu, men det vil jeg gøre, når jeg kan overføre filer. Det har efter min mening ingen relevans for problemstillingen.

problemet med cboAabn skulle være løst. Jeg har to formularer, der ved en fjl kørte på samt sub. Dette er tilrettet.

Endvidere har jeg fjernet et link i hovedformularen, der henviste til min mailadresse.

Jeg har også installeret advancedinstaller og benyttet det til overførsel. Alt sammen uden held.

Jeg har udviklet en anden database, der ud over de samme funktioner som den jeg har prøvet at overføre, indeholder mange andre funktioner. Den database kan jeg overføre uden problemer.

Hvis ikke jeg var skaldet allerede, var jeg blevet det i denne weekend!
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
06. december 2010 - 07:26 #11
Du har nok ret i at sammenkædningen ikke bør have noget med problemstillingen her at gøre. Men det er et meget vigtigt punkt i udviklingen af databasen :-)
OK med cboAabn. Jeg kommenterede bare alle linierne væk for at kunne køre det.

Kunne du f.eks. prøve at maile mig den db du arbejder på som du kan åbne. Jeg vil så prøve at lave en installation med AdvancedInstaller og se om jeg kan få lov at køre den.
Bare for lige som at indsnævre problemet på en eller anden måde.
Avatar billede mpd Nybegynder
06. december 2010 - 17:31 #12
Hej igen

Nu har jeg prøvet at flytte hele databasen over i en ny tom database. Efter forskellige forsøg med references (Excel referencen kan ikke undværes) har det nu vist sig, at jeg kan overføre til en ny computer.

Jeg tror, det har noget at gøre med databaseindstillingerne for den aktuelle database.

Jeg vil nu arbejde ud fra den nye database og rette databaseindstillingerne til.

Jeg synes, du skal lægge et svar som tak for indsatsen. Jeg prøver selv videre herfra og opretter et nyt spørgsmål, hvis der igen opstår problemer.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
06. december 2010 - 18:42 #13
OK - det gør jeg da så bare.

Jeg kan bare ikke lige se hvorfor du ikke skulle undvære ref til Excel hvis der ikke skal tilføjes noget kode. Men lad nu det ligge.
Du kan så med fordel fjerne
Dim xl As Excel.Application
og så sætte
Dim xl As Object
ind i din Form_Load på frmMain

Derved kan du helt fjerne ref til Excel og din funtion virker stadig.
Det kaldes 'Late binding' hvor det du bruger er Early binding'

Men jeg ved ikke om det først er på næste trin på din Access trappe (jeg synes ikke altid det er nemt at vurdere folks evner uden at sidde face to face)
Avatar billede mpd Nybegynder
06. december 2010 - 18:50 #14
Hej Hugo

Jeg har ændrt min form_load efter dine henvisninger til nedenstående:
'Dim intCurrentYear As Integer
    'Dim intLastMaaned As Integer
    Dim strPrinter As String
    Dim printName As Printer
    Dim aktuelPrinter As String

    Set printName = Application.Printer

    With printName
        aktuelPrinter = .DeviceName
    End With

    Me.lblPrinter.Caption = aktuelPrinter

    'Initier rapportkontroller til bruger kriterievalg
    SetRappportControls

Jeg er kommet ud over problemet med excel i load, men referencen skal stadig være der. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men mange tak for din hjælp.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
06. december 2010 - 18:56 #15
I declaration delen af frmMain har du en dim xl....
Har du fjernet den også?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
06. december 2010 - 18:57 #16
PS: tak for point - du vender bare tilbage hvis der er noget jeg kan hjælpe med
Avatar billede mpd Nybegynder
06. december 2010 - 20:08 #17
Hej igen

Mange tak. Det havde jeg overset, så nu behøver jeg ikke at referere til excel mere...