Avatar billede laban1977 Nybegynder
02. december 2010 - 15:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SUMIF(?) der skal se i 2 kolonner

(Excel 2003)

Vil tro mit problem skal løses med SUMIF men kan ikke få det til at lykkes, da der er 2 kriterier. Andre løsninger af problemet er også ok, men løsningen skal kunne tastes som en formel i den pågældende celle (her C8) og der må ikke anvendes "mellemstationer" i andre kolonner.

Formlen i Celle C8 skal summere tallene i kolonne C for de linier hvor der både står x (=celle A1) i kolonne A & y (=celle B1) i kolonne B

Dvs. i dette ark skal formlen give 1122

    A  B  C
1  x  y
3  a  y  1
4  x  y  11
5  x  t  111
6  x  y  1111
7  y  x  11111
8          =1122 (11+1111)

Håber hajerne kan hjælpe :o)

/Laban77
Avatar billede ae03 Novice
02. december 2010 - 15:58 #1
SUM.HVIS/SUMIF kan kun klare et kriterium, men prøve nedenstående. Vil tro, at den hedder sumproduct på engelsk.

=SUMPRODUKT((A1:A7="x")*(B1:B7="y")*(C1:C7))
Avatar billede laban1977 Nybegynder
03. december 2010 - 09:52 #2
Det virker desværre ikke...
Avatar billede ae03 Novice
03. december 2010 - 10:26 #3
Hmm... Det virker fint hos mig i både 2003 og 2007. Begge versioner er danske, men hvis du bare skriver sumproduct i stedet for sumprodukt, kan jeg ikke se nogen grund til, at det ikke skulle virke på engelsk.
Avatar billede laban1977 Nybegynder
03. december 2010 - 10:27 #4
Kan se der virker på eksemplet - grunden til at det ikke virkede på min "rigtige" fil var, at der i nogle celler i kolonne C står tekst. Der står kun tal i de celler der reelt skal sammentælles, men den kan alligevel ikke anvendes.

Men svaret var korrekt, så du kan få point.

Tak

/Laban77
Avatar billede ae03 Novice
03. december 2010 - 11:52 #5
Den kan jeg ikke lige gennemskue at løse med sumprodukt. I Excel 2007 kan du bruge sum.hviser, men det går ikke i 2003. Hvis jeg ændrer sidste led i sumproduktet til er.tal(c1:c7), returnerer den sand (1) eller falsk (0) i stedet for værdien, så resultatet af hele produktet bliver 2. Har forsøgt med et par hvis-sætninger, men så får jeg fejl.
Lad spørgsmålet stå åbent lidt. Det kan være, at en af superhajerne kan ændre mit forslag, så sidste led i sumproduktet med er.tal(c1:c7) returnerer værdien i stedet for sandt eller falsk.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2010 - 12:21 #6
Hvad med:
=SUMPRODUCT(--(A1:A5="x");--(B1:B5="y");C1:C5)

(SUMPRODUKT hvis dansk)
Avatar billede ae03 Novice
03. december 2010 - 12:43 #7
Den virker fint, også med tekst i kolonne C. Hvorfor? Hvad gør '--'?

Laban77: Gi' pointene til Hans. Dem har han fortjent, ikke mindst fordi det er ham, der har lært mig at anvende sumprodukt i den form, som jeg foreslog. ;-)
Avatar billede laban1977 Nybegynder
03. december 2010 - 12:56 #8
@dkhanknu

Det virker - det eneste der irriterer nu er, at jeg ikke helt forstår formlen :o) - hvad betyder det når du skriver -- ? er det en information om, at formlen kun skal sammentælle tal eller?

/Laban
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2010 - 14:18 #9
Med:
a    y    1
x    y    11
x    t    a
x    y    1111
y    x    1111

i A1:C5 og formlen:
=SUMPRODUCT(--(A1:A5="x");--(B1:B5="y");C1:C5)
i for eksempel C8, prøv følgende:

Væklg celle C8 og marker med musen (i formelfeltet) præcist følgende del af formlen:

(A1:A5="x")og tryk på F9. Du vil se følgende:
{FALSE;TRUE;TRUE;TRUE;FALSE}

Prøv nøjagtigt det samme med præcist følgende del af formlen:
(B1:B5="y") og tryk på F9. Du ser nu følgende:
{TRUE;TRUE;FALSE;TRUE;FALSE}

Prøv herefter samme procedure, men nu med følgende dele af formlen, henholdsvis:
--(A1:A5="x") og
--(B1:B5="y")

Ved tryk på F9 ved den første ser du:
{0;1;1;1;0}
og ved den anden:
{1;1;0;1;0}

Altså, -- (double unary minus) konverterer booleske værdier (TRUE/FALSE) til 1/0. Det har en vis lighed med matematikkens minus gange minus giver plus.

Af de to arrays oven for, henholdsvis {0;1;1;1;0} og {1;1;0;1;0}
danner Excel et enkelt array {0;1;0;1;0} altså 1 i matricens position 2 og 4 (hvor begge betingelser er opfyldte, 0 i de
øvrige positioner. Det vil herefter sige at formlen returnerer det der står i 2. og 4. position i matricen C1:C5.

Se herefter på formlen:
=SUMPRODUCT((A1:A5="x")*(B1:B5="y")*(C1:C5))

Prøv med musen (i formelfeltet) at markere præcist følgende del af formlen:

((A1:A5="x")*(B1:B5="y")

Tryk på F9 og du vil se:
{0;1;0;1;0}
altså nøjagtig samme matrice som ovenfor. Der hvor det så går galt, det er når denne matrice ganges med matricen C1:C5, men man kan som bekendt ikke gange et tal med noget tekst (som i C3) og få noget fornuftigt ud af det.

Hans
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2010 - 14:23 #10
Et par småfejl:
Jeg kom et par steder til at bruge det engelske udtryk "arrays". Erstat det med det danske "matrice.
Der var en begyndelsesparentes for meget i udtrykket seks linjer fra neden.
Avatar billede laban1977 Nybegynder
03. december 2010 - 14:39 #11
Imponeret!  - og mange mange tak for at du også tog dig tid til den lange forklaring!.

Hvis du laver et svar giver jeg dig pointene.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2010 - 14:51 #12
OK
Hans