Avatar billede jackass- Nybegynder
02. december 2010 - 12:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Billede fra blob

Hej igen,

Jeg forsøger at hente et billede i en SQLite DB i formatet blob og vise det i en pictureBox. Jeg har prøvet 2 måder, men får fejl ved begge.

Metode 1:

byte[] blob = (byte[])myRow[4];

MemoryStream mStream = new MemoryStream(blob);
mStream.Position = 0;
Image img = Image.FromStream(mStream);
mStream.Close();
mStream.Dispose();
pictureBox1.Image = img;
pictureBox1.Refresh();

Giver fejlen: {"Parameter is not valid."} ved Image img = Image.FromStream(mStream);

Metode 2:

byte[] blob = (byte[])myRow[4];

using (FileStream FS = new FileStream("image.jpg", FileMode.Create))
{
    FS.Write(blob, 0, blob.Length);
    FS.Close();
}
pictureBox1.Image = Image.FromFile("image.jpg");
pictureBox1.SizeMode = PictureBoxSizeMode.AutoSize;
pictureBox1.Refresh();

Giver fejlen: {"Out of memory."} ved pictureBox1.Image = Image.FromFile("image.jpg");

Det skal måske lige nævnes at når jeg vælger "Show picture" i SQLite Administrator, så vises billedet fint. Men "image.jpg" fra ovenstående kode kan ikke vises med Windows preview eller mspaint, fejl: The file appears to be damaged, corrupted or is too large (6 KB).

Nogen der kan fortælle hvad der går galt og hvorfor formatet er forkert?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2010 - 00:34 #1
Hvilken ADO.NET provider for SQLite bruger du?

BLOB er en noget speciel data type og nogen gange kræver den speciel håndtering.
Avatar billede jackass- Nybegynder
03. december 2010 - 07:49 #2
Det er ADO.NET 2.0 Provider for SQLite.

Er det skidt at gemme billede i SQLite DB? Og er det bedre at smide dem i \pics\ fx og så nøjes med at gemme filnavnet i DB, ud fra et performance mæssigt synspunkt.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2010 - 18:41 #3
Jeg tror at det er den jeg ogsaa har. Jeg maa proeve at eksperimentere lidt.

Hvis billederne ikke er for store boer performance vare OK med billeder i database
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2010 - 01:39 #4
Hmm.

Jeg kan ikke genskabe problemet.

Test kode:

using System;
using System.Data;
using System.IO;

using System.Data.SQLite;

namespace E
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            File.Delete(@"C:\TestBlob.db");
            using(SQLiteConnection con = new SQLiteConnection(@"Data Source=C:\TestBlob.db;Version=3;Password=hemmeligt;New=True"))
            {
                con.Open();
                SQLiteCommand cre = new SQLiteCommand("CREATE TABLE tbl (id INTEGER NOT NULL, data BLOB, PRIMARY KEY(id))", con);
                cre.ExecuteNonQuery();
                SQLiteCommand ins = new SQLiteCommand("INSERT INTO tbl VALUES(@id,@data)", con);
                ins.Parameters.Add("@id", DbType.Int32);
                ins.Parameters.Add("@data", DbType.Object);
                for(int i = 0; i < 3; i++)
                {
                    ins.Parameters["@id"].Value = i + 1;
                    byte[] b = new byte[(i + 1) * 100];
                    for(int j = 0; j < b.Length; j++) b[j] = (byte)((i + 1 + j) % 255);
                    ins.Parameters["@data"].Value = b;
                    ins.ExecuteNonQuery();
                }
                SQLiteCommand sel = new SQLiteCommand("SELECT id,data FROM tbl", con);
                SQLiteDataReader rdr = sel.ExecuteReader();
                while(rdr.Read())
                {
                    int id = (int)(long)rdr[0];
                    byte[] b = (byte[])rdr[1];
                    if(b.Length != id * 100)
                    {
                        throw new Exception("oops");
                    }
                    for(int j = 0; j < b.Length; j++)
                    {
                        if(b[j] != (id + j) % 255)
                        {
                            throw new Exception("oops");
                        }
                    Console.WriteLine("id " + id + " is OK");
                }
                rdr.Close();
            }
            Console.ReadKey();
        }
Avatar billede jackass- Nybegynder
08. december 2010 - 07:06 #5
Hmm.. det virker ikke her. Der bliver intet gemt - men heller ingen fejl;

            try
            {
                string strFileName;
                openFileDialog1.Filter = "Image File (*.jpg;*.bmp;*.gif)|*.jpg;*.bmp;*.gif";
                openFileDialog1.FilterIndex = 1;
                openFileDialog1.Title = "Vælg billede";
                if (openFileDialog1.ShowDialog() == DialogResult.OK)
                {
                    strFileName = openFileDialog1.FileName;
                }

                SQLiteConnection connectionString = new SQLiteConnection("Data Source=" + Path.GetDirectoryName(Application.ExecutablePath) + "\\MyDB.s3db;Version=3;New=False;Compress=True");
                using (SQLiteConnection conn = new SQLiteConnection(connectionString))
                {
                    conn.Open();
                    string sql = "UPDATE MyTable set picture = @pic WHERE rowid = " + treeView1.SelectedNode.Tag;
                    SQLiteCommand cmd = new SQLiteCommand(sql,conn);

                    MemoryStream stream = new MemoryStream();
                    pictureBox1.Image.Save(stream, System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg);
                    byte[] pic = stream.ToArray();
                    cmd.Parameters.AddWithValue("@pic",pic);

                    cmd.Connection = conn;
                    cmd.CommandTimeout = 120;
                    cmd.ExecuteNonQuery();
                    cmd.Connection.Close();
                }

Hvad gør jeg galt? :-/
Avatar billede Syska Mester
08. december 2010 - 10:03 #6
Hvor er catch delen?

Du burde nok også bruge parameters til din treeView1.SelectedNode.Tag ... bare sådan for at gøre det hele kønt :-)

mvh
Avatar billede jackass- Nybegynder
08. december 2010 - 10:52 #7
Du får lige hele metoden, det er vist nemmere:

        public void SaveNewPicture()
        {
            try
            {
                string strFileName;
                openFileDialog1.Filter = "Image File (*.jpg;*.bmp;*.gif)|*.jpg;*.bmp;*.gif";
                openFileDialog1.FilterIndex = 1;
                openFileDialog1.Title = "Vælg billede";
                if (openFileDialog1.ShowDialog() == DialogResult.OK)
                {
                    strFileName = openFileDialog1.FileName;
                }

                SQLiteConnection connectionString = new SQLiteConnection("Data Source=" + Path.GetDirectoryName(Application.ExecutablePath) + "\\MyDB.s3db;Version=3;New=False;Compress=True");
                using (SQLiteConnection conn = new SQLiteConnection(connectionString))
                {
                    conn.Open();
                    string sql = "UPDATE MyTable set picture = @pic WHERE rowid = " + Convert.ToInt32(treeView1.SelectedNode.Tag);
                    SQLiteCommand cmd = new SQLiteCommand(sql, conn);

                    MemoryStream stream = new MemoryStream();
                    pictureBox1.Image.Save(stream, System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg);
                    byte[] pic = stream.ToArray();
                    cmd.Parameters.AddWithValue("@pic", pic);

                    cmd.Connection = conn;
                    cmd.CommandTimeout = 120;
                    cmd.ExecuteNonQuery();
                    cmd.Connection.Close();
                }
            catch (Exception ex)
            {
                MessageBox.Show("Error: " + ex.Message);
            }

Problemet er, at billedet ikke bliver gemt..?
Avatar billede Syska Mester
08. december 2010 - 11:18 #8
Jeg ville angive hvad type dit "pic" object er ... ligesom Arne_v gør ...
DbType.Object

og så ville jeg stadig bruger parameters til "rowid".
Avatar billede jackass- Nybegynder
08. december 2010 - 12:30 #9
Like this?

        public void SaveNewPicture()
        {
            try
            {
                string strFileName;
                openFileDialog1.Filter = "Image File (*.jpg;*.bmp;*.gif)|*.jpg;*.bmp;*.gif";
                openFileDialog1.FilterIndex = 1;
                openFileDialog1.Title = "Vælg billede";
                if (openFileDialog1.ShowDialog() == DialogResult.OK)
                {
                    strFileName = openFileDialog1.FileName;
                }

                SQLiteConnection connectionString = new SQLiteConnection("Data Source=" + Path.GetDirectoryName(Application.ExecutablePath) + "\\MyDB.s3db;Version=3;New=False;Compress=True");
                using (SQLiteConnection conn = new SQLiteConnection(connectionString))
                {
                    conn.Open();
                    string sql = "UPDATE MyTable set picture = @pic WHERE rowid = @rowid";
                    SQLiteCommand cmd = new SQLiteCommand(sql, conn);

                    MemoryStream stream = new MemoryStream();
                    pictureBox1.Image.Save(stream, System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg);
                    byte[] pic = stream.ToArray();
                    cmd.Parameters.Add("@rowid",DbType.Int32);
                    cmd.Parameters["@rowid"].Value = Convert.ToInt32(treeView1.SelectedNode.Tag);
                    cmd.Parameters.Add("@pic",DbType.Object);
                    cmd.Parameters["@pic"].Value = pic;

                    cmd.Connection = conn;
                    cmd.CommandTimeout = 120;
                    cmd.ExecuteNonQuery();
                    cmd.Connection.Close();
                }
            catch (Exception ex)
            {
                MessageBox.Show("Error: " + ex.Message);
            }

Jeg får en exception med: object reference not set to an instance of an object.
Avatar billede Syska Mester
08. december 2010 - 12:37 #10
Du behøver ikke sætte din connection string på dit command object, det gør du allerede i din constructor.

I hvad linje får du din exception? Lidt svært for mig at sætte mig frem til :-)
Avatar billede jackass- Nybegynder
08. december 2010 - 13:02 #11
Exception sker på denne linie:

pictureBox1.Image.Save(stream, System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg);
Avatar billede Syska Mester
08. december 2010 - 13:19 #12
Virker som om der slet ikke er nogen billede ... alt efter hvad der er null ...

Kan du ikke smide en null check ind på din pictureBox.Image ?

mvh
Avatar billede jackass- Nybegynder
08. december 2010 - 13:51 #13
Hmm der var ikke noget billede, jeg manglede:

pictureBox1.Image = new Bitmap(strFileName);

..oppe i:

                if (openFileDialog1.ShowDialog() == DialogResult.OK)
                {
                    strFileName = openFileDialog1.FileName;
                    pictureBox1.Image = new Bitmap(strFileName);
                }

Nu har jeg smidt et tjek ind, just in case:

                    if (pictureBox1.Image != null)
                        pictureBox1.Image.Save(stream, System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg);

Jeg får nu ingen fejl.. men billedet bliver stadig ikke gemt.. WTF? :-/

Sådan ser det komplet ud pt:

        public void SaveNewPicture()
        {
            try
            {
                string strFileName;
                openFileDialog1.Filter = "Image File (*.jpg;*.bmp;*.gif)|*.jpg;*.bmp;*.gif";
                openFileDialog1.FilterIndex = 1;
                openFileDialog1.Title = "Vælg billede";
                if (openFileDialog1.ShowDialog() == DialogResult.OK)
                {
                    strFileName = openFileDialog1.FileName;
                    pictureBox1.Image = new Bitmap(strFileName);
                }

                SQLiteConnection connectionString = new SQLiteConnection("Data Source=" + Path.GetDirectoryName(Application.ExecutablePath) + "\\MyDB.s3db;Version=3;New=False;Compress=True");
                using (SQLiteConnection conn = new SQLiteConnection(connectionString))
                {
                    conn.Open();
                    string sql = "UPDATE MyTable set picture = @pic WHERE rowid = @rowid";
                    MessageBox.Show(sql);
                    SQLiteCommand cmd = new SQLiteCommand(sql);

                    MemoryStream stream = new MemoryStream();

                    if (pictureBox1.Image != null)
                        pictureBox1.Image.Save(stream, System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg);
                    else
                        MessageBox.Show("Cannot save picture (null)");

                    byte[] pic = stream.ToArray();
                    cmd.Parameters.Add("@rowid", DbType.Int32);
                    cmd.Parameters["@rowid"].Value = Convert.ToInt32(treeView1.SelectedNode.Tag);
                    cmd.Parameters.Add("@pic", DbType.Object);
                    cmd.Parameters["@pic"].Value = pic;

                    cmd.Connection = conn;
                    cmd.CommandTimeout = 120;
                    cmd.ExecuteNonQuery();
                    cmd.Connection.Close();
                }
            catch (Exception ex)
            {
                MessageBox.Show("Error 8: " + ex.Message + " " + ex.InnerException);
            }
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2010 - 02:47 #14
Hvad returnerer cmd.ExecuteNonQuery() ?

Returnerer Convert.ToInt32(treeView1.SelectedNode.Tag) det som du tror den gør ?
Avatar billede jackass- Nybegynder
09. december 2010 - 11:31 #15
Jeg droppede i første omgang denne metode og gemmer nu bare filepath i databasen billederne som flade filer.

Men arne_v, jeg synes du skal have points'ene som tak for indsatsen, hvis du smider et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2010 - 18:05 #16
ok